جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 53083 11:42 1395/11/12
معاون وزیر جهاد کشاورزی: ریزگردها را به گردن فرسایش خاک نیاندازیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ریزگردها را به گردن فرسایش خاک نیاندازیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
معاون وزیر جهاد کشاورزی: ریزگردها را به گردن فرسایش خاک نیاندازیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی: ریزگردها را به گردن فرسایش خاک نیاندازیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: علیمراد اکبری با اشاره به تشدید پدیده ریزگردها گفت: بخشی از مبحث ریزگردها به مسائل پوشش گیاهی، خشکسالی‌های اخیر، خشک‌ شدن تالاب‌ها و... باز می‌گردد. زمانی که سطح زمین به اندازه کافی پوشش گیاهی نداشته باشد و رطوبت کافی به گیاه نرسد و زمانی که تالاب‌ها منابع آبی کافی نداشته‌ باشند طبیعی است که بحث ریزگردها اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد بنده موضوع ریزگردها بیش‌تر به مسائل خشکسالی و کمبود بارندگی‌ها باز می‌گردد. در این شرایط مدیریت منابع آب بسیار مهم است.

اکبری تاکید کرد: ما به آب جفا کردیم و این موضوع به نیم قرن گذشته برمی‌گردد که به جای نگاه اکوسیستمی به آب نگاه پترولوژیکی داشتیم و بیش‌تر به دنبال آن بودیم که آب‌ها را مهار کنیم؛ بدون اینکه توجهی به اتفاقات پایین دست داشته باشیم. بنابراین موضوع ریزگردها به مسائل مدیریت آب هم مرتبط است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: ما اکنون در همه پروژه‌هایی که امکان شوری آب وجود داشته باشد، عملیات زهکشی انجام می‌دهیم. در پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری ایلام و خوزستان هر جایی که خاک شور باشد، خاک را اصلاح می‌کنیم. یکی دیگر از اقدامات ما برای حفاظت از خاک، کشاورزی حفاظتی است تا بقایای محصول برداشت شده را با خاک ترکیب و بدین ترتیب مواد آلی را افزایش دهیم.

وی ابراز کرد:‌ مشکل خاک کشور ما پایین بودن ماده آلی آن است. در بیش‌تر اراضی میزان مواد آلی در خاک کم‌تر از نیم درصد است. در حالی که باید این میزان حداقل ۲ درصد باشد که ارتقای آن را در برنامه‌های کشاورزی حفاظتی و آموزش‌های ترویجی مد نظر قرار داده‌ایم.

اکبری تاکید کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که حتما از کود حیوانی استفاده کنند و در صورت تحقق این امر همراه با کشاورزی حفاظتی، ظرفیت نگهداری آب در خاک را بالا می‌بریم که این امر در بهینه کردن مصرف آب هم موثر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: فرونشست‌های اخیر زمین ارتباطی به خاک ندارد و علت اصلی آن را می‌توان در کاهش سطح سفره‌های آب زیر زمینی دانست. بالغ بر ۳۰۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور داریم که با این احتساب بیش از ۱۵ میلیارد مترمکعب آب از سفره‌ها به صورت غیرمجاز برداشت می‌کنیم و وقتی آبخوان را تخلیه می‌کنیم یقینا بحث فرونشست‌ها هم اتفاق می‌افتد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |