پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 7035 09:23 1393/08/28
مشکلات زعفران‌کاران تمامی ندارد

مشکلات زعفران‌کاران تمامی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مشکلات زعفران‌کاران تمامی ندارد

مشکلات زعفران‌کاران تمامی ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فصل برداشت زعفران در منطقه تربت حیدریه از ابتدای آبان آغاز شده و روایت مشکلات طلای سرخ ایران هرسال به گونه‌ای جلوه می‌کند.یکسال مشکل ارزان بودن قیمت زعفران مطرح می‌شود، یک سال مشکل صادرات پیش می‌آید و سالی دیگر مشکل سرمازدگی محصول بوجود می‌آید و همچنان بروز این مشکلات ادامه دارد و دلالان، معیشت کشاورزان زعفران کار در شهرستان تریت حیدریه را به خطر انداخته‌اند

جلال جاوید، یکی از کشاورزان روستای کاج درخت تربت حیدریه به ایسنا، گفت: مهمترین مشکل کشاورزان، کمبود شدید آب است. چون زمان برداشت همه کشاورزان در یک بازه زمانی یک ونیم ماهه اتفاق می‌افتد، تقاضا برای آب افزایش می‌یابد ودر این میان عده‌ای مجبور هستند با تانکر زمین‌هایشان را آب دهند که در شرایط کنونی هر تانکر 12 هزار لیتری با قیمت 80 هزار تومان خریداری می‌شود.

وی، مشکل دیگر را کمبود کود خوب با قیمت مناسب دانست و بیان کرد: جهاد کشاورزی کود سفید را به صورت یکجا و با قیمتی به کشاورزان می‌فروشد که با بازار فقط 1500 تومان تفاوت دارد.

جاوید، نوسانات شدید قیمت زعفران را از مهمترین عامل نارضایتی کشاورزان عنوان کرد و افزود: درهنگام برداشت محصول، قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید. جا دارد این محصول مهم و استراتژیک همانند محصولات دیگر کشاورزی همچون گندم مورد حمایت قرار گیرد تا دست دلالان از آن کوتاه شود.

وی تصریح کرد: هرسال در فصل برداشت زعفران که از ابتدای آبان آغاز می‌شود دلالان، زعفران را با قیمت اندک خریداری می‌کنند و با هزینه ناچیز زعفران استحصال شده را با قیمت بسیار صادر می‌کنند.

جاوید تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، خسارت بسیاری به زعفران‌کاران وارد شده و سطح زیر کشت این محصول کاهش یافته است. اگر جهاد کشاورزی کمک کند تا کشاورزان به سیستم آبیاری بارانی روی بیاورند از هر لحاظ به نفع کشاورزان است.

سعادت علی‌نیا، مدیر جهاد کشاورزی تربت حیدریه هم با اشاره به دغدغه‌های تولید کنندگان زعفران منطقه تصریح کرد: دغدغه اصلی کشاورزان، ثبات نداشتن قیمت زعفران است به خصوص درفصل برداشت که با نوساناتی در قیمت روبرو می‌شویم. برای ثبات قیمت، کارشناسان امر راهکارهایی پیشنهاد می‌کنند که یکی از این راهکارها خرید توافقی زعفران توسط دولت است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |