چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 50548 16:09 1395/10/14
مسکن دوباره وارد فاز رکود شد

مسکن دوباره وارد فاز رکود شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسکن دوباره وارد فاز رکود شد

مسکن دوباره وارد فاز رکود شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عقبائی در مراسم رونمایی از وب‌ سایت تخصصی، آگهی‌های املاک‌ کشور:

سقوط معاملات مسکن به رغم پیش بینی ها از آذرماه آغاز شده است

مهدی زاهدی-رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه کاهش بیش از ۵۰ درصدی معاملات در آذر و دیماه ثبت شده است گفت: نه تنها دولت یازدهم بلکه تمام دولتهای کشور در این سالها برنامه جامعی برای بخش مسکن ارائه نکرده اند. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، حسام عقبایی در مراسم رونمایی از وب‌ سایت تخصصی، آگهی‌های املاک‌ کشور تحت عنوان «شابش» گفت:‌ درحال حاضر اقتصاد ایران به دلیل اینکه یک اقتصاد پایدار نیست قاعدتاً گمانه‌زنی‌ها و پیش‌گویی و تحلیل‌ها با اتفاقات غیرمنتظره تحت تأثیر قرار می گیرد. وی در پاسخ به این سؤال آیا افزایش نرخ ارز باعث به تأخیر افتادن رونق مسکن شد یا خیر، گفت: پیش‌بینی ما این بود که سرعت عبور مسکن از رکود افزایش یابد اما افزایش نرخ ارز به عنوان یکی از عوامل بازدارنده باعث شد که حجم معاملات که درآبان‌ماه ۱۸ درصد رشد را تجربه کرده بود در آذرماه با سقوطی بالای ۵۰ درصد روبرو شود، او در پاسخ به خبرنگار جهان اقتصاد، موضوع انتخابات سال آینده را هم در عدم رسیدن به رونق مسکن بی تاثیر ندانست. وی تصریح کرد: در آذرماه تعداد قراردادهای تهران خرید فروش ۱۳هزار مورد بود، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۵ هزار مورد بود. علت آن قرار داشتن در زمستان نبود بلکه پایین بودن انگیزه بازار سرمایه ای در این زمینه بود. بالا رفتن قیمت دلار هم به این نابسامانی کمک کرد. عقبایی همچنین افزود: در۱۱روز ابتدای دیماه ۱۸هزارو ۱۴۹ قرارداد خرید و فروش درکشور ثبت شد. این درحالی است که سال گذشته ۳۴ هزار قرارداد داشتیم که نشان می‌دهد معاملات حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و می توان گفت بازگشت به رکود داشتیم.

بازار مسکن درایران بالاترین سود را دردنیا دارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: بازار مسکن در ایران بالاترین ارزش افزوده را در سطح جهان دارد که از سرمایه‌گذاران خارجی دعوت می‌کنیم در این بازار ورود پیدا کنند. بازار مسکن در ایران بالاترین ارزش افزوده در سطح دنیا را دارد، لذا حتی در شرایط فعلی که مسکن در رکود است، این بازار نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه شرایط بهتری داشته که از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی دعوت کرده و تاکید می‌کنم ایران این آمادگی را دارد که در خصوص جذب سرمایه گذاری برای تولید مسکن اماکن تجاری و حتی اماکن ورزشی با آنها همکاری کند.

۷۰ درصد معاملات مسکن به فضای مجازی کوچ می کند

عقبایی در بخش دیگری از اظهاراتش با تأکید براینکه تا دهه‌های آینده ۷۰ درصد معاملات مسکن در فضای مجازی صورت خواهد گرفت، گفت: در شرایط کنونی کشور موضوع مسکن و تأمین آن برای مردم به یکی از معضلات و مشکلات کشور تبدیل شده است و علی‌رغم تعداد زیاد مشاوران املاک وقتی با مردم صحبت می‌کنید متقاضیان مسکن عنوان می‌کنند که باید ارائه خدمات از سوی مشاوران املاک با سرعت بیشتر و روش‌های نوین و ضریب امنیت بالایی صورت بگیرد. پس یکی از وظایف اتحادیه مشاور املاک این است که مسیر حضور مرجع تخصصی آگهی‌های املاک کشور را هموار کند. وی با اشاره به اینکه در دنیای امروز که تجارت الکترونیک حرف اول را در تجارت جهانی می‌زند اما رتبه ایران در کشورهای دنیا در پایین‌تر سطح از رتبه‌های جهانی در حوزه‌های تجارت الکترونیک قرار می‌دهد، گفت: براساس قانون نظام صنفی باید فعالیت‌ها از سوی برخی سایت‌های تخصصی املاک زیر نظر اتحادیه باشد تا از این فرصت بتوان به نحو احسن استفاده و آن را به فرصت تبدیل کرد. وی با اشاره به اینکه مرجع تخصصی آگهی‌های املاک کشور این ظرفیت‌سازی را ایجاد کرده و مطالعه تطبیقی با کشورهای توسعه یافته ایجاد کرده است، گفت: یکی از مزیت‌های این مرجع همانا بومی‌سازی شدن با فرهنگ ایران است که می‌تواند سیر معاملات بخش مسکن در کشور را تسهیل کند. پس توقع ما این است که این وب‌سایت بتواند با واکاوی مطالبات مردم و اصلاح مسیر خود بتواند مخاطبان بیشتری را جذب کند.

همه مخالف قانون پیش‌فروشند!

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص قانون پیش‌فروش مسکن گفت: با توجه به شرایطی که کشور در بخش مسکن با آن مواجه است باید اذعان کرد که بسیاری از ارگان‌های ذی‌ربط نسبت به اجرایی شدن این قانون نقد دارند و هرچند پیش‌فروش ساختمان دارای قانون است باید گفت قابلیت اجرایی ندارد.عقبایی گفت: شرایط تنظیم پیش‌فروش مسکن در دفاتر اسناد و بنگاه‌های مسکن وجود ندارد هرچند در حال حاضر ۴۰ درصد بازار مسکن را پیش‌فروش مسکن به خود اختصاص داده است.

سوداگری در بازار مسکن بزرگتر ازبانک‌ها وجود ندارد

وی تصریح کرد: بزرگترین سوداگران مسکن بانک‌ها هستند و هیچ سوداگری بالاتر از سوداگری بانک‌ها در دهه اخیر وجود نداشته است و گرانی مسکن تماماً به خاطر بنگاه‌داری بانک‌ها بوده است.رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد:‌ ساخت و ساز بانک‌ها براساس قانون ممنوع است پس باید مجلس در این خصوص ورود کند. گفتنی است در این مراسم، شهریار هژبر، مدیرعامل وب‌سایت تخصصی املاک کشور گفت: تعداد وب‌سایت‌های تخصصی املاک کشور حدود ۲۴ سایت است بنابراین اعتقاد ما این است وقتی همه آنها ضعیف کار کنند جا برای کار  وب‌سایت‌های قوی باز می‌شود. وی افزود: هنوز سایت‌های تخصصی املاک در کشور نتوانستند جای خود را باز کنند پس ما می‌خواهیم این کار یک کار حرفه‌ای باشد و آژانس‌های املاک با ورود به این وب‌سایت ببینند که حرفه‌ای بودن یعنی چه و به رکود حاضر در بازار مسکن کمک کنند.      


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |