شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 55218 18:27 1395/12/06
مساله واقعی مسکن درایران، مسئله بدمسکن­ها است

مساله واقعی مسکن درایران، مسئله بدمسکن­ها است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مساله واقعی مسکن درایران، مسئله بدمسکن­ها است

مساله واقعی مسکن درایران، مسئله بدمسکن­ها است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم بزرگداشت مقام مهندس تشریح کرد

گروه امورزیربنایی-از ۵۵-۵۶ میلیون نفر جمعیت شهری در ایران ۱۹ میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی زندگی می کنند و شرایط ناگواری دارند. عده ای حل این مسئله را در گرو تخریب این مسکن‌ها و ساخت خانه در پیرامون شهر برای آنها را مطرح کردند و عده ای دیگر پیشنهاد دادند که به درون شهرها روی آورده و مرمت، بهسازی و نوسازی را در بافت میانی شهرها آغاز شود. البته یافتن راه حلی مناسب برای این مسئله نیازمند فهم جدیدی در حوزه کسب و کار مهندسی و نظام ساخت و ساز است. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افزایش خانه‌های خالی از ۶۳۰ هزار به یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد در سال‌های ۸۵ تا ۹۰، مساله امروز ایران را بد مسکنی و حاشیه‌نشینی عنوان کرد و گفت: مهندسان باید این دو مولفه را مدنظر قرار دهند که تاثیر نقش دولت در تزریق پول در جامعه کاهش و مفهوم شهر و شهرنشینی تغییر یافته است به همین دلیل مهندسان برای کسب و کار موفق باید تقاضای واقعی بازار را خوب بشناسند، آن زمان است که مساله آبادانی کشور به درستی حل می‌شود. به گزارش جهان اقتصاد، عباس آخوندی در مراسم بزرگداشت مقام مهندس با اشاره به اینکه مفهوم engineer اساسا به فردی اطلاق می‌شود که قدرت حل مساله را دارد، گفت: واقعیت این است که مجموعه اتفاقاتی در ایران در حال رخ دادن است که این اتفاقات، اتفاقات بسیار مهمی هستند و مهم بودن این اتفاقات در تمامی حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و همچنین در حوزه مهندسی و فناوری قابل مشاهد است.

لزوم تغییر رویکرد نسبت به توسعه آینده ایران

وی با تاکید بر این نکته که اتفاقات بزرگی در ایران و پیرامون ایران در حال رخ دادن است که باید مهندسان به آنها توجه بیشتری نشان دهند، تصریح کرد: همانطور که در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح کردم، آنچه که در حوزه اقتصاد مهم است این است که باید شرایط اقتصادی ایران را در حوزه‌های اقتصاد ساختمان، مسکن، عمران و سایر حوزه‌ها، خوب درک کنیم. اتفاقات رخ داده، می‌طلبد که ما رویکرد خود را به توسعه آینده ایران تغییر دهیم. وزیر راه و شهرسازی با یادآوری دو مولفه؛ کاهش تاثیر نقش دولت جهت تزریق پول در جامعه و تغییر مفهوم شهر و شهرنشینی در ایران، گفت: یقین کنید که نقش دولت در آینده هر روز از جهت تزریق پول در جامعه کاهش می‌یابد و پمپاژ پول از سوی دولت در جامعه، اساسا امکانپذیر نیست. وی تغییر دوم را که در زندگی تمامی افراد جامعه نقش مهمی ایفا می‌کند تغییر مفهوم شهر و شهرنشینی عنوان کرد و گفت: می‌خواهم به این نکته دقت داشته باشید که آینده شهرنشینی در ایران که نهایتا برای همه مهندسان ایران می‌تواند ایجاد اشتغال ایجاد کند باید با فهم درستی از سوی همگان درک شود. آخوندی مساله عمده شهرهای‌کنونی کشور را بدمسکنی و کیفیت نازل زندگی در شهرها برشمرد و افزود: در کشور جمعیتی در حدود ۱۹ تا ۲۰ میلیون نفر در وضعیت بد مسکنی زندگی می‌کنند. یعنی اینکه این جمعیت گسترده یا در بافت‌های فرسوده و تخریب شده میانی شهرها و یا در بافت‌های حاشیه شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند.

تاکید بر ناکارآمدی مسکن مهر

وی در طرح پرسشی با جامعه مهندسی کشور گفت: آیا فکر ‌می‌کنید حل مسائل ۱۹ میلیون نفر بدمسکن در ایران، تولید مسکن مهر، تولید انبوه مسکن است؟ اگرچه قصد ندارم راجع به مسکن مهر صحبت کنم، فقط می‌خواهم این توجه را بدهم که اصلا این تصور که یکبار دیگر چنین پروژه‌هایی در ایران شروع خواهد شد غیرممکن است و چنین پروژه‌هایی در کشور، آغاز نخواهد شد. آخوندی با تاکید بر آنکه قصد صحبت‌های انتقادی را ندارد، افزود: واقعیت این است که از این ۱۹ میلیون نفر بدمسکن حتی ۵ درصد آنها نیز به مسکن مهر منتقل نشده‌اند. آنهایی که در بافت فرسوده بوده‌اند همچنان در بافت‌فرسوده و افرادی که ساکن بافت‌های حاشیه‌ای شهرها بوده اند، همچنان در همان بافت زندگی می‌کنند.

افزایش یک میلیونی خانه‌های خالی

وی ادامه داد: از سوی دیگر اتفاقی که رخ داده است این است که در سال های ۸۵ تا ۹۰ تعداد خانه‌های خالی از ۶۳۰ هزار خانه خالی به یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد خانه خالی افزایش پیدا کرد. آیا حاصل فعالیت و عمر فعالیت حرفه‌ای ما مهندسان ساختمان باید این باشد که خانه‌هایی بسازیم که سرانجام خالی باشند؟ آخوندی ادامه داد: مساله واقعی نه مسکن مهر و نه تولید انبوه مسکن و نه تولید برج‌ها در شمال شهر تهران و ساخت برج‌ در منطقه ۲۲ تهران است، بلکه، مساله واقعی ساختمان، حل زندگی مردمی است که در وضعیت بدمسکنی به سرمی‌برند.

تاکید بر انتفاع همگانی از حرفه‌ای‌گری در امور مهندسی

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش با اشاره به اینکه راز ماندگاری در تاریخ، هماهنگی عمل و نظر است بر حرفه‌ای‌گری و ارایه خدمات مهندسی مناسب در امر ساختمان تاکید کرد و گفت: با ارایه خدمات با کیفیت مهندسی ساختمان این انتظار را در جامعه مهندسی تامین کنیم که ارایه خدمات مهندسی قیمت واقعی پیدا کند. حامد مظاهریان انتقاد از جامعه مهندسی را نشان از اهمیت این حرفه دانست و گفت: همه بخش‌های جامعه ما دچار مسائلی هستند اما برای مهندسی و به ویژه مهندسی ساختمان از سوی اقشار مختلف جامعه حساسیت‌های فراوانی دیده می‌شود. برای اینکه در تصور عامه، مهندسی تاثیرگذاری یک فرآیند، توسط نخبگان بر روی یک پروژه است. وی با صحه گذاشتن و تاکید بر حرفه‌ای‌گری در امور مهندسی، گفت: قاعدتا ما باید به سمت حرفه‌ای‌گری حرکت کنیم. زیرا به واسطه حرفه‌ای‌گری است که همگان منتفع خواهند شد.

فشار سایر دستگاه‌ها بر سازمان‌های نظام‌مهندسی‌ساختمان

فرج الله رجبی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور هم در این مراسم، با اشاره به اینکه در حال حاضر، سازمان های نظام مهندسی ساختمان از ناحیه دستگاه های دیگر تحت فشار هستند، در توضیح دلایل این فشارها به اهمیت و قدرت سازمان های نظام مهندسی که درکل کشور گسترده شده است، تاکید کرد و گفت: این همه فشار به این دلیل است که شما اعضای سازمان نظام مهندسی استان تهران ساختار دارید، بیش از۱۰۰ هزار نفر عضو دارید. تشکیلات، نیرو و قانون دارید و در حدود ۳۰۰ شهر کشور شما پایگاه دارید. هیچ تشکیلات مهندسی و غیرمهندسی و مردم نهادی به این وسعت در کشور نداریم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |