پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 47379 18:32 1395/09/05
مسافران ریلی مشهد از «هفت خوان» نگذشتند

مسافران ریلی مشهد از «هفت خوان» نگذشتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسافران ریلی مشهد از «هفت خوان» نگذشتند

مسافران ریلی مشهد از «هفت خوان» نگذشتند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سانحه ریلی مرگبار در مسیر سمنان - دامغان

نماینده گرمسار مدعی شد: رئیس ایستگاه در وضعیت قرمز اجازه حرکت داده است

مهدی زاهدی-هنوز یک ربع ساعت به ۸ صبح باقی مانده بود که مسافران دو قطار مسافربری که یکی از تبریز و دیگری از سمنان به سمت مشهد در حرکت بودند با سانحه ای مرگبار روبرو شدند. اگرچه تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ اعلام رسمی از سوی مراجع مسئول درباره علت این حادثه منتشر نشد اما براساس خبرهای غیررسمی دریافتی، قطار تبریز –مشهد متعلق به شرکت قطارهای مسافربری رجا پس از عبور از ایستگاه سمنان به دلایلی که هنوز مشخص نیست در بلوک فرعی ایستگاه «هفت خوان» حدفاصل مسیر ریلی سمنان به دامغان، متوقف و چند دقیقه بعد قطار سمنان به مشهد شرکت ریل ترابرسبا در اتفاقی تقریبا نادر از پشت به این قطار برخورد می کند. آنچه که از شنیده ها و خبرهای غیررسمی به دست آمده است نشان می دهد ‌در این حادثه لکوموتیو‌ قطار ‌سمنان‌-مشهد و تعدادی از واگن‌های دو قطار‌ دچار حریق‌ و برخی واگن‌‌ها از ریل خارج می‌شوند. گفتنی است، قطار تبریز-مشهد که متوقف بود، ۱۱ سالن مسافری داشت که ۳ واگن آن در این حادثه دچار مشکل شد و ۸ واگن سالم بودند، بنابراین با تلاش مأموران راه‌آهن، این سه واگن حادثه‌دیده از قطار منفک شد؛ از آن سو هم ‌مسافران قطار دوم هم که حدود ۱۰۰ نفر بودند از قطار حادثه‌دیده تخلیه‌ و به این ۸ سالن منتقل شدند و پس از ساعاتی قطار تبریز-مشهد‌ با مسافران به سمت مشهد حرکت کرد.

رئیس ایستگاه مقصر است

در همین رابطه خبرنگار جهان اقتصاد در گفتگوئی کوتاه با غلامرضا کاتب نماینده گرمسار علت حادثه را از وی جویا شد. کاتب در اظهارنظری قابل تامل اعلام کرد به رغم «قرمز» بودن علائم سامانه کنترل، رئیس ایستگاه ماقبلِ ایستگاه محل حادثه ،اجازه حرکت به قطار دوم را صادر کرده است. وی به شدت از این اقدام مسئولان ایستگاه انتقاد کرد و گفت: وقوع چنین اتفاقی نشانه بی مبالاتی کامل است و همه مسئولان راه آهن کشور مقصرند و باید پاسخ گو باشند.

علل دیگر حادثه از زبان منبع آگاه!

با این حال اما یک منبع آگاه در خبری که فارس منتشر کرد با اشاره به حادثه ریلی ایستگاه هفت‌خوان، به ۳ دلیل احتمالی وقوع این حادثه اشاره کرد و گفت: البته علت اصلی و فنی بروز این حادثه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن اعلام می‌شود.‌ براساس آنچه فارس به نقل از «یکی از مسئولان حاضر در محل حادثه برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد» منتشر کرده است وی‌ تاکید کرده است: خط‌ ‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک  تجهیز شده است که ایمنی سیر را افزایش می‌دهد اما می‌توان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است. وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی ‌شده و به قطار برخورد می‌کند. وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد. براساس گزارش های دریافتی طبق سیستم کنترل اتوماتیک، اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد، سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار ‌می‌شود.

دستور رئیس جمهوری

در پی این اتفاق عباس آخوندی، وزیر راه وشهرسازی که قصد عزیمت به کشور ترکمنستان را داشتف سفر خود را لغو و به سمت محل حادثه رفت، حسن روحانی، رئیس جمهوری در نامه ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود دستور پیگیری دلایل وقوع برخورد دو قطار، بررسی و معرفی مقصران احتمالی این حادثه را صادر کرد. روحانی در این نامه اعلام کرده است: سانحه دردناک برخورد دو قطار مسافربری دراستان سمنان که منجر به جان باختن و مصدومیت تعدادی از هموطنان عزیزمان و از جمله پرسنل خدوم راه‌آهن گردید، باعث غم و اندوه فراوان گردید.لازم است فوراً دستگاه‌های مسئول، به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و اعلام دلایل وقوع این حادثه تلخ و معرفی مقصرین احتمالی اقدام نمایند و تمام اقدامات و تمهیدات فنی و مدیریتی را برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث دلخراشی پیش‌بینی و اجرا نمایند.همچنین ضروری است همه دستگاه‌های امدادی و استانی، به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام اقدامات لازم را برای درمان سریعتر مصدومان به عمل آورند.اینجانب با عرض تسلیت به خانواده‌های محترم داغدیده، از درگاه خداوند متعال برای جان باختگان این حادثه ناگوار مغفرت و رحمت، برای عموم بازماندگان صبر و برای آسیب‌دیدگان شفای عاجل و سلامتی کامل مسئلت دارم.

همه مکالمات ضبط شده است

وزیر راه و شهرسازی هم ساعت ۱۸ روزجمعه در محل حادثه و درجمع خبرنگاران از تشکیل کمیسیون بررسی سوانح در راه‌آهن جهت پیگیری علت سانحه خبر داد و گفت: تمام صحبت‌هایی که بین لوکوموتیوران و مرکز کنترل صورت می‌گیرد همه به صورت ضبط شده وجود دارد که قطعا باید جهت پیدا کردن علت حادثه از نوار پیاده شود تا ببینیم چه گفت‌وگو و علائمی بین افراد مبادله شده است. عباس آخوندی با حضور در جلسه کمیته بحران استان سمنان جهت پیگیری علت وقوع حادثه برخورد دو قطار و رسیدگی به وضعیت مجروحین در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این حادثه همچنان که در رسانه‌ها عنوان شده است از تصادف دو قطار پشت سر هم صورت گرفته که قطار اولی توقفی قبل از ایستگاه هفتخوان در سمنان داشته و قطار بعدی به آن برخورد کرده است.

درسه سال اخیرچنین حادثه ای نداشتیم

وی با بیان این مطلب که با اجرای سیستم‌های اتوماتیک در سه سال اخیر همچین حوادثی در کشور نداشته‌ایم گفت: ما با این سیستم تقریبا توانسته بودیم وضعیت ایمنی را در این محور که شلوغ‌ترین محور ریلی ایران است در وضعیت نسبتا خوبی قرار دهیم. وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه درحال حاضر کمیسیون بررسی سوانح باید در این خصوص اظهار نظر کند گفت: در جلسه کمیته بحران سمنان به وضعیت مجروحان رسیدگی کردیم. براساس گزارش‌های ارائه شده از ۱۰۳ مجروحی که به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند اکثرا به صورت سرپایی مداوا و مرخص شده‌اند و تنها ۱۸ نفر در دامغان و ۸ نفر در سمنان باقی مانده‌اند. آخوندی گفت: امیداوارم بتوانیم نهایت کمک را به خانواده این عزیزان داشته باشیم. با توجه به گزارش‌ها تمامی خانواده‎ها چه مجروحین و چه متوفیان بیمه بوده‌اند و تمامی مراحل درمانی مجروحان از طریق بیمه در حال انجام است. این مقام مسئول در خصوص آمار کشته‌شدگان نیز بیان کرد: هنوز آمار دقیقی از متوفیان حادثه اعلام نشده است چرا که تعدای از سالن‌هایی که دچار آتش‌سوزی شده‌اند در حال جابه جایی هستند که به محض مشخص شدن از طریق روابط عمومی راه‌آهن اعلام خواهد شد.                        


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |