پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 54135 17:58 1395/11/23
مسئولیت اجتماعی را به ابزاری ریاکارانه تبدیل نکنیم

مسئولیت اجتماعی را به ابزاری ریاکارانه تبدیل نکنیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسئولیت اجتماعی را به ابزاری ریاکارانه تبدیل نکنیم

مسئولیت اجتماعی را به ابزاری ریاکارانه تبدیل نکنیم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آخوندی در اولین نشست شواری سیاست‌گذاری مسئولیت اجتماعی مطرح کرد:

مسئولیت اجتماعی نقطه تعادلی برای رعایت حقوق خصوصی و عمومی در کشور است

گروه امورزیربنایی-برگزاری نخستین شورای سیاست‌گذاری اولین جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی ایران وزیر راه و شهرسازی دراولین جلسه شورای سیاست‌گذاری نخستین جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی ایران رعایت اخلاق عمومی، برون‌ریز و حقوق خصوصی را سه اصل ضروری در مفهوم مسئولیت اجتماعی دانست و گفت: متأسفانه بسیاری از افراد مفهوم مسئولیت اجتماعی را به باج‌گیری از سایر افراد تبدیل کرده و حقوق خصوصی جامعه را لگد مال می‌کنند. عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری نخستین جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی ایران بحث مسئولیت‌های اجتماعی را موضوعی بسیار بزرگ و مورد غفلت در کشور دانست و گفت: مسئولیت اجتماعی از جهت مسائل حقوقی در ایران به عنوان موضوعی کاملا داوطلبانه به شمار رفته و ضمانت اجرایی ندارد، مسئله‌ای که قطعا در درک آن اشتباهی صورت گرفته است چراکه این مسئله آنقدر که ما تصور می‌کنیم بدون ضمانت، فردی و داوطلبانه محسوب نمی‌شود. وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب که در سایر کشورها عدم توجه به مسئولیت اجتماعی می‌تواند تبعات حقوقی بسیار سختی به همراه داشته باشد گفت: علت اینکه مسئولیت اجتماعی درایران مسئله‌ای فردی محسوب می‌شود آن است که ما در کشور خود به پدیده اخلاق عمومی توجه‌ای نداریم، از آنجا که تمامی تلقی ما از بحث اخلاق، اخلاق فردی است حتی در حوزه‌های آکادمیک و آموزشی نیز چیزی به عنوان اخلاق عمومی برای تدریس وجود ندارد. وی در این‌باره اضافه کرد: ما از اخلاق، تلقی فردی و شخصی داریم به همین دلیل طبیعی است که برای اخلاق عمومی هیچ‌گونه ضمانت اجرایی نداشته باشیم. درجامعه فعلی کشور وقتی از اخلاق عمومی صحبت می‌شود تنها به ثواب اخروی آن اشاره می‌شود، این درحالی است که اخلاق عمومی نه تنها دارای ضمانت اجرایی است بلکه بسیاری از معیارهای آن در مقایسه با اخلاق خصوصی و فردی، متفاوت و در تضاد است. وی ضمن اشاره به این نکته که دولت پیشین به عنوان دولت مهرورزی نام برده می‌شد گفت: آیا در آن زمان کسی به این مسئله اشاره کرد که بحث مهرورزی بحثی شخصی و خصوصی بوده و در حوزه اخلاق عمومی جایگاهی ندارد؟ چرا که اگر در دولت، مهرورزی باشد چیزی جز ظلم و به اصطلاح بخشش از کیسه خلیفه مشاهده نمی‌شود.

عدل مبنای اخلاق عمومی است

آخوندی در ادامه سخنان خود مبنای اخلاق عمومی را عدل دانسته و این حوزه را دارای ضمانت اجرایی مطرح کرد و افزود: به تصور من کلمه مسئولیت در بخش مسئولیت اجتماعی بسیار صحیح انتخاب شده است چرا که مسئولیت در برابر پاسخگویی قرار می‌گیرد و فرد مسئول باید پاسخگو باشد اما قطعا در حوزه رفتار فردی شخصی که احسان می‌کند به هیچ وجه مورد سؤال قرار نخواهد گرفت. وزیر راه و شهرسازی در ادامه مواردی از جمله رقابت و احتراز از پذیرفتن منافع متضاد را در حوزه اخلاق عمومی دارای ضمانت اجرایی دانست و گفت: از آنجا که این موارد همواره به اخلاق فردی و خصوصی محول می‌شود با خود گرفتاری‌های زیادی نیز به همراه دارد.

مفهوم برون‌ریز و ضرورت حساس کردن جامعه نسبت به آن

عضو کابینه دولت یازدهم مفهوم برون‌ریز را یکی دیگر از مفاهیم حائز اهمیت در حوزه مسئولیت اجتماعی اعلام کرد و گفت: مفهوم برون‌ریز به ما می‌گوید که افراد همواره تلاش می‌کنند هزینه‌ای که خود موظف به پرداختش هستند را به جامعه تحمیل کرده و سود و منفعت بادآورده‌ای را در این میان به دست آورند. آخوندی ادامه داد: اساسا مسئولیت اجتماعی در این زمینه تأکید می‌کند که باید اتفاقی برخلاف مفهوم برون‌ریز در جامعه رخ داده و هزینه مصرفی را فرد مجری طرح یا پروژه، خود بپردازد. این مقام مسئول با تأکید براینکه متأسفانه در حال حاضر تمامی شهر و کشور بر طبق مفهوم برون‌ریز مدیریت می‌شود گفت: فردی که کارخانه‌ای را احداث می‌کند به جای تصفیه پساب صنعتی خود، آن را به درون رودخانه می‌ریزد و هزینه خود را بر جامعه و محیط زیست تحمیل ‌می‌کند، مسئله‌ای که در همه شهر از جمله خانه‌های مسکونی، ترافیک، آلودگی هوا، ساخت و ساز و ... دارای مثال‌های بی‌شماری است. وی در این‌باره خاطرنشان کرد: به عقیده من چگونگی حساس کردن جامعه نسبت به مفهوم برون‌ریز عمده‌ترین مبنای نظری مسئولیت اجتماعی به شمار می‌رود، مردم باید نسبت به متحمل کردن هزینه‌های خود به جامعه در حوزه‌های گوناگون زیست‌محیطی، مالی، بهداشتی، حقوق شخصی و ... حساس شوند. وزیر راه و شهرساز ی برگرداندن هزینه‌های بنگاه‌ها به درون آن‌ها را اصلی ترین موضوع حوزه مسئولیت اجتماعی دانست و افزود: یک بنگاه اقتصادی نباید به هیچ وجه امکان تحمیل و برون‌ریز هزینه‌های خود به جامعه را داشته باشد این درحالی است که هم‌اکنون در نظام مدیریت کلان کشور به راحتی این امکان را برای بنگاه‌ها فراهم است و ما باید در برابر آن بایستیم.

حقوق خصوصی و استفاده از آن علیه خودش

وزیر راه و شهرسازی مسئله حقوق خصوصی را نکته سوم مورد توجه در بحث مسئولیت اجتماعی اعلام کرد و گفت: این مسئله بسیار مهم بوده و به عقیده من در این حوزه از حقوق خصوصی برخلاف خودش بسیار استفاده می شود. به گفته آخوندی بسیاری از افراد مفهوم مسئولیت اجتماعی را به باج‌گیری از سایر افراد تبدیل کرده و حقوق خصوصی جامعه را لگد مال می‌کنند. وی تعادل بین حقوقی خصوصی و عمومی را نکته‌ای بسیار پیچیده‌ای دانست و گفت: مفهوم مسئولیت اجتماعی نقطه تعادلی است که اجازه نمی‌دهد نه بنگاه هزینه‌های خود را به جامعه تحمیل کنند و نه افرادی به نام جامعه خودرا به آن‌ها تحمیل کنند. آخوندی پرداختن به بحث مسئولیت اجتماعی را بحثی ضروری درسطح کشور دانست و اظهار کرد: در این امر باید مراقب باشیم تا با توجه به زمینه ریاکاری که در کشور وجود دارد از روز نخست این مفهوم را به ابزاری ریاکارانه در کشور تبدیل نکنیم، به همین دلیل تمامی شاخص‌های این مسئله باید به طور کامل روشن و شفاف باشد.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |