پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 97601 18:51 1398/02/06
مسئولان عالی رتبه فضای مجازی را به درستی نمی شناسند

مسئولان عالی رتبه فضای مجازی را به درستی نمی شناسند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مسئولان عالی رتبه فضای مجازی را به درستی نمی شناسند

مسئولان عالی رتبه فضای مجازی را به درستی نمی شناسند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در نشست «صیانت از اخلاق در فضای مجازی» مطرح شد: گروه امورزیربنایی-در سیزدهمین نشست نقد و اندیشه با موضوع «صیانت از اخلاق در فضای مجازی»، صاحبنظران به تبیین وضعیت اخلاق در فضای مجازی، چرایی ایجاد وضعیت نگران کننده فعلی و راه حل های اصلاح آن پرداختند. به گزارش جهان اقتصاد، حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در این نشست با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم (ص) درباره هدف بعثت برای مکارم اخلاقی، گفت: این موضوع نشان می دهد که مبعث و وحی به پیامبر برای رسیدن به اخلاق است. وی با تاکید به اینکه اخلاق یک موضوع آموزشی نیست، افزود: اخلاق تزریقی و تلقینی نیست و جامعه و مردم باید خود به این باور برسند؛ اخلاق با کنترل درونی شکل می گیرد و با پلیس بیرونی به دست نمی آید. وی درباره وضعیت اخلاق در جامعه امروزی ایران نیز با اشاره به اینکه وضعیت اخلاق در جامعه مناسب نیست، افزود: در جامعه ما سیاست بر اخلاق غلبه کرده است و اگر در جامعه اخلاق باشد باید آثارش را مشاهده کنیم، اما در جامعه بی اعتمادی، دروغ و نفاق وجود دارد. طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اخلاق در جامعه امروز، گفت: برای بهبود فضای فرهنگی، به خصوص بعد از انقلاب که انقلابی فرهنگی بود، حرکت مناسبی انجام نشده است و در حوزه تقنینی در این چهار دهه بیشتر به سمت ساختار سازی حرکت شده و سرمایه گذاری فرهنگی برای مردم که از سرمایه های اصلی جامعه هستند انجام نشده است. وی با اشاره به اینکه حوزه مهم اخلاق و فرهنگ مغفول واقع شده است، افزود: تبعات این اقدامات در فضای واقعی مشاهده می شود که به فضای مجازی نیز انتقال داده شده است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به تلاش هایی که در این حوزه در مجلس انجام می شود، گفت: با صراحت می توان گفت به دلیل اینکه بسیاری از سیاست مداران و مسئولان عالی رتبه کشور فضای مجازی و کاربران آن را به درستی نمی شناسند، تلاش ها برای بهبود فضای فرهنگی در فضای مجازی کمتر انجام می شود. وی بزرگترین مشکل در فضای مجازی را هویت مخدوش عنوان کرد و افزود: دوگانگی که در جامعه وجود دارد به فضای مجازی نیز منتقل شده است که بخشی از آن به فرهنگ ایرانی و بخش دیگر به سیاست های چهار دهه گذشته کشور برمی گردد. سیاوشی ادامه داد: طرح های فرهنگی به دلیل نگاه جناحی در در کمیسیون به سرانجام نمی رسد. وی به طرحی که در این کمیسیون درباره ساماندهی پیام رسان های داخلی مطرح شده بود اشاره کرد و افزود: طرحی از طرف یک نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی مطرح شد که ساختارهایی را در قوه قضاییه و شورای عالی فضای مجازی به همراه یک بخش نظامی برای این کار در نظر گرفته بودند که بتوانند این فضا را مدیریت کنند در حالی که  فضای مجازی قابل مدیریت نیست و مرزی نمی توان برای آن تصور کرد. این عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به اینکه با تصویب این طرح به شدت فضای مجازی امنیتی می شد، گفت: با تلاش های انجام شده، کلیات این طرح به تصویب نرسید و کنار گذاشته شد. در ادامه این نشست، محمدمهدی فتوره‌چی، مدیر گروه مطالعات رسانه و فرهنگ موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران نیز درباره  صیانت از اخلاق در فضای مجازی، گفت: رویکرد دغدغه مندان و کسانی که فضای مجازی را رصد می کنند بیشتر رویکرد سلبی است و شاید این رویکرد ناشی از بد اخلاقی ها و عدم رعایت اصل اخلاق در فضای مجازی است. وی افزود: به طور مثال برگزاری همایش ها و نشست هایی با موضوعاتی مانند فضای مجازی پاک نشان می دهد که مسئولان باور دارند که کنشگری سالمی در این فضا نیست و این فضا ناپاک است. فتوره چی با اشاره به اهمیت سواد رسانه ای در حوزه فضای مجازی، گفت: در سواد رسانه ای تفکر انتقادی به عنوان شاه کلید مطرح می شود و کنشگران نقش اساسی در گزینش مطالب و ترویج و اشاعه آن دارند. این استاد دانشگاه تصریح کرد: جامعه شناسان و روان شناسان اخلاق را یک موضوع نسبی تعریف می کنند ولی آن چیزی که در آموزه های قرآنی وجود دارد تعریف مطلقی از اخلاق است. وی به نظام های ارزشی شش گانه اشاره کرد که در جوامع مختلف مطرح است و افزود: کاربران امروزی فضای مجازی به نظام ارزشی زیبایی شناسی و جنبه اقتصادی نظام های ارزشی بیشتر از جنبه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی توجه دارند. حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در این بخش با اشاره به مطلق گرایی اخلاق در اسلام، توضیح داد: کلیات اخلاقی مطلق است اما در تطبیق بر مصادیق نسبی است، به طور مثال عدالت به عنوان یک ارزش اخلاقی مطرح است اما در اجرا هر فردی آن را به گونه ای تعریف می کند. فتوره‌چی در ادامه بحث خود به تعارضات عجیب در استفاده از شبکه های اجتماعی فیلتر شده توسط مسئولان در جامعه اشاره کرد و گفت: وقتی مردم می بینند که مسئولان و گروه های مرجع جامعه در این فضا کنشگری دارند و مطالب خود را منتشر می کنند برای آنان سوال پیش می آید که چرا آنان(مردم) نمی توانند از این فضا استفاده کنند و فیلتر است. فتوره‌چی گفت: اخلاق را به ابعاد مختلف مانند اقتصاد، سیاست و فرهنگ مرتبط دانست و افزود: اخلاق تابعی از سیاست و سیاست نیز تابعی از روابط اقتصادی و همچنین اقتصاد هم تابعی از فرهنگ و مناسبات آن در جامعه است و فرهنگ نیز تابعی از اخلاق است و نمی توانیم این جنبه ها را به تنهایی مورد بررسی قرار دهیم. وی با تاکید به اینکه فضای مجازی چیزی جدا از فضای واقعی نیست، افزود: فضای مجازی می تواند در بعضی مواقع مکمل و مقوم فضای واقعی باشد. حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در ادامه این نشست درباره رفتار حاکمان و تاثیر آن بر رفتار مردم، با اشاره به مثال هایی درباره الزام به رفتارهای متظاهرانه در بخش هایی از جامعه و برخوردهای سلیقه ای، گفت: این رفتارها جوانان را از اخلاق دور می کند و احساس می شود که نفاقی وجود دارد و نمی توان در این جامعه توقع صداقت داشت. وی با انتقاد از برخورد نامناسب بزرگان و علما با یکدیگر، افزود: اگر در ظاهر مردم بی اعتنایی به اخلاق وجود دارد بدانید که این باطن مسئولان است که در جامعه نمود می یابد و ما نمی توانیم  مردم را به قناعت و اقتصاد مقاومتی توصیه کنیم ولی اختلاس های مسئولان به‌صورت میلیاردی مطرح شود. فتوره چی در ادامه این بحث با اشاره به وجود دو نوع اخلاق دینی و دنیوی، گفت: ما بیشتر در این سال ها به اخلاق دینی توجه داشتیم و کمتر به اخلاق دنیوی پرداختیم. وی با اشاره به حضور در کشور فرانسه در سال های گذشته و بررسی موضوع دین گریزی توسط ایرانیان خارج از کشور، به وضعیت اخلاق در این جوامع پرداخت و در ادامه افزود: آموزه های اخلاقی در بسیاری از کشورها که حتی لاییک هستند بیشتر رعایت می شود. طیبه سیاوشی در ادامه این نشست درباره بی اخلاقی های صورت گرفته در حوزه ورزش در فضای مجازی و استقاده از کامنت های نامناسب و حمله به صفحات دیگران، گفت: متاسفانه ورزش کشور از خصلت های پهلوانی و جوانمردی فاصله گرفته است و به سمت ورزش حرفه ای گرایش دارد که البته حرفه ای هم به حساب نمی آید. وی به نقش لیدرها در این فضا اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه در فضای واقعی فرصت تخلیه هیجانات و خشم جوانان وجود ندارد این هیجانان و خشم به فضای مجازی منتقل می شود و جوانان ما جایی جز فضای مجازی برای برای بکار بردن کلمات خود ندارند. حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در ادامه نشست به گزارشی درباره نیایش ها و ادیان موجود در دنیا اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش ۴۲۰۰ دین و آیین در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام دارای آداب و سنت های خود است و این نشان از کثرت آیین ها و ادیان در دنیا دارد. وی با اشاره به اینکه باید به این کثرت گرایی باور داشته باشیم، افزود: این تفکر که ما حق مطلق هستیم و هر چه دیگران فکر می کنند نادرست است، باید کنار گذاشته شود و دست از انحصارگرایی برداریم. در ادامه نشست محمدمهدی فتوره‌چی، با اشاره به اینکه فضای مجازی ماهیت واقعی کاربران را به دلیل خاصیت خودافشایی این فضا نشان می دهد، گفت: در فضای عمومی نظارت و کنترل اجتماعی وجود دارد و به ما اجازه بروز بسیاری از رفتارها داده نمی شود اما در فضای مجازی امکان خودافشایی وجود دارد و به همین علت اخلاق در این فضا دارای اهمیت است. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اینستاگرام بخش خودشیفتگی ما را نشان می دهد، تصریح کرد: اگر بخواهیم افراد را کامل تر بشناسیم باید فراتر از کنش های اجتماعی، افراد را در فضای مجازی نیز رصد کنیم چرا که در این فضا به دلیل این قابلیت بخشی از ماهیت خود را بروز می دهند. طیبه سیاوشی به موضوع سیاست گذاری های دهه های گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از اشتباهات چهار دهه گذشته تاکید به اولویت ها بوده و این مسئله باعث شده که از بسیاری حوزه ها غافل شویم؛  به طور مثال در مجلس برخی با لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با عنوان اینکه اقتصاد و معیشت مردم در اولویت است مخالفت علنی می کردند. وی افزود: این، بدین معنی است که حقوق بشر و کودکان و انسان ها فعلا در اولویت نیست و چهار دهه است که اقتصاد در اولویت قرار دارد و وضعیت ما در حوزه اقتصادی نیز مطلوب نیست.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |