جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 13257 14:14 1394/03/22
مدیریت غلط آب های شیرین را هم شور کرد

مدیریت غلط آب های شیرین را هم شور کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیریت غلط آب های شیرین را هم شور کرد

مدیریت غلط آب های شیرین را هم شور کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

عیسی کلانتری تشریح کرد

مهناز اسماعیلی

Mahnazesmaeili89@gmail.com

ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، کشوری خشک و نیمه بیابانی محسوب می شود و به دلیل توزیع نامتوازن مناطق آب در آن نیازمند آمایش سرزمینی به منظور تخصیص منابع آبی به مناطق نیازمند آب است که براساس آن آمایش سرزمین برنامه های صنعتی و کشاورزی تدوین و اجرا شود.  

در این میان اما در سال های اخیر بی توجهی به اقلیم جغرافیایی در سیاست گذاری های مربوط به آب مشکلات شدید زیست محیطی و کشاورزی و در برخی موارد حتی بحرانهای مربوط به آب شرب را موجب شده که عیسی کلانتری درنشست چشم انداز آب و امنیت غذایی درباره آنها صحبت کرده است.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، وزیر اسبق کشاورزی دراین نشست درباره وضعیت خشکسالی کشور گفت: سدسازی با عنوان خدمت یا انتقال آب یا ایجاد پمپاژها،با ناآگاهی یا حماقت کشور را به روزی انداخته که امروز سرزمین در حال خشک شدن است.

وی با اشاره بهغیرکارشناسی بودن بعضی از سدسازی ها تشریح کرد: به عنوان مثال، در سال 1350 سد گتوند را آمریکایی ها مطالعه کرده بودند، محل سد 14 و نیم کیلومتر بالاتر از این مکان بود. سال 77 وزارت نیرو آمد و به همراه پیمانکار گفتند آمریکایی های خائن سد را 14 و نیم کیلومتر پایین تر نیامده اند که مخزن سد از 2/2 میلیارد، 7/4 میلیارد شود.

مشاور معاون اول رییس جمهوردر امور آب، کشاورزی و محیط زیست ادامه داد: مهندس مشاور وقتی که وابسته به وزارت نیرو بود در پاسخ به اعتراض به اینکه اینجا گنبدهای نمکی هست گفت که ما با کشیدن پتوی رسی روی گنبدهای نمکی این را جبران می کنیم و 130 میلیارد تومان هم همزمان با احداث سد روی گنبدهای نمکی پتوی رسی کشیدند اما با اولین آبگیری از سد شهید عباس پور به سد گتوند تمام این پتوها از بین رفت.

وی افزود: جالب است بدانید الان آبی که از سد شهید عباس پور با ایی سی 550 وارد سد گتوند می شود، 700 میلیون مترمکعب آن با متوسط ایی سی 120 هزار یعنی 3 برابر غلظت نمک آب دریا نزدیک اشباع است یعنی از ارتفاع 85 متر از سطح دریا که کف سد هست تا 126 متر متوسط ایی سی 120 هزار است.

این مقام مسئول توضیح داد: آبی که از بالا از ارتفاع 85 متری از دریچه خارج می شود، بر اساس آخرین آماری که گرفتم، 1690 بود یعنی بیش از سه برابر شورتر از آب کارون شیرین است که وارد سد می شود. 3600 میلیارد برای این سد پول خرج کردیم. هر سال به خاطر این سد 9 و نیم تن نمک به اراضی خوزستان اضافه می شود و نمک هایی که زیر سد هست نزدیک 700 میلیون تن است و پایداری خود سد هم به خطر انداخته به روزی که دو سال قبل نزدیک عید تمام لشکرهای سپاه ارتش آماده باش بودند که احتمال سرنگونی سد را می دادند که از زیر نمک های زیر پیکره سد حل شود و ناپایداری ایجاد شود.

ساخت سد گتوند اشتباه بود

کلانتری با اشاره به اشتباه بودن ساخت سد گتوند گفت: در دوران احمدی نژاد که تابستان 90 می خواست این سد را افتتاح کند، من این را خدمت ایشان گفتم اما گفتند اشتباه جا به جا شدن سد در زمان دولت خاتمی اتفاق افتاده است و این کار را زمان آقای بی طرف، آقای اردکانیان انجام داد. گفتم این اشتباه اول بود که تمام شده است. اشتباه دوم را شما انجام ندهید، به عنوان دفاع از کشاورزان آب گیری نکنید. آب شیرین را شور نکنید. یعنی با آب شیرین هم این کار را کردیم.

وی تصریح کرد: جالب است که حالا می گویند از زیر سد دو تا لوله برای نمک ها می گذاریم و در حالی که هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده، پیمانکار لوله هایش را خریده و مستقر کرده که از زیر سد آب شور را خارج می کنیم که با فاصله 270 کیلومتر به خلیج فارس ببریم. بچه های دانشگاه شریف محاسبه کردند آب شور را با حدود 180 هزار متر پایین، با ایی سی متوسط 120 هزار، یک متر و ده سانتیمتر قطر لوله در آن انتها با 20 لیتر خارج خواهد شد و 2200 میلیارد تومان هزینه این دو لوله قرار می شود.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: منظور من این است که آب های شیرینی هم که داشتیم با اشتباه مدیریتی آنها را هم شور کردیم. واقعیت قضایا در مملکت همین است یعنی اطلاعاتاز دید عموم کتمان شده است. من یادم هست که در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی و چه در دوره آقای خاتمی، جناب آقای دکتر عارف آن رییس برنامه و بودجه بودند و هم معاون اول بودند، بودجه عمرانی ما در یک سال 32 درصد تخصیص داده شده بود، در زمان آقای هاشمی، برای سدسازی 141 درصد تخصیص داده شده بود. حالا فریاد بزن که آقا این آب باید بالاخره در یک جا استفاده شود، آب که فقط دیواره سازی نیست.این سیاست ها بدون توجه به توسعه پایدار است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |