جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 60995 10:16 1396/03/06
مدیرعامل شرکت سبد گردان: سیاست های بازار پول بازار سرمایه را متحول می کند

مدیرعامل شرکت سبد گردان: سیاست های بازار پول بازار سرمایه را متحول می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مدیرعامل شرکت سبد گردان: سیاست های بازار پول بازار سرمایه را متحول می کند

مدیرعامل شرکت سبد گردان: سیاست های بازار پول بازار سرمایه را متحول می کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) نوشت: بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه متاثر از سیاست های بانک مرکزی است و بانک مرکزی می تواند با تجدید نظر در نرخ بهره بانکی باعث رونق بازار سرمایه شود.

مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان، با تاکید بر اینکه نتیجه انتخابات خبر مثبتی برای بازار سرمایه بود، اظهار داشت: به طور معمول شوک های سیاسی چه مثبت، چه منفی اثری کوتاه مدت دارد و به سرعت از بین می رود. نتیجه انتخابات رییس جمهوری نیز شوک سیاسی مثبت برای بازار سرمایه بود که اثری کوتاه مدت در بازار داشت.

وی با اشاره به اینکه اثرات بلند مدت روی بازار سرمایه ناشی از شوک های اقتصادی است، ادامه داد: بازار سرمایه معمولا از شوک های اقتصادی تاثیر بلند مدت می گیرد به عنوان مثال کاهش نرخ بهره شوک اقتصادی است که اثر مثبت بلند مدت بر بازار سرمایه خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با اشاره به برنامه ریزی بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود بانکی تصریح کرد: قرار است در ۱۷ خرداد ماه بانک های خصوصی و دولتی برای کاهش نرخ بهره جلسه برگزار کنند اما بانک مرکزی به طور مستقل هنوز تصمیمی در این خصوص نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه شوک اقتصادی ملموسی در این مدت نداشته ایم، گفت: تا زمانی که شوک اقتصادی مثبتی رخ ندهد، تغییری در بازار سرمایه ایجاد نخواهد شد.

وی کاهش نرخ بهره را شوک مثبت اقتصادی دانست که می تواند بازار سرمایه را متاثر کند و افزود: هرچند بانک مرکزی باید روند بانک ها را کنترل کند تا با ترفندهایی مثل صندوق سرمایه گذاری قوانین را دور نزنند. البته بانک مرکزی برای صندوق های بانک ها نیز بخش نامه ای صادر کرده تا سود ثابت آنها کنترل شود.

وی با اشاره به اینکه قوه نظارتی بانک مرکزی قوی نیست، ادامه داد: بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه متاثر از سیاست های بانک مرکزی است و بانک مرکزی می تواند با تجدید نظر در نرخ بهره بانکی باعث رونق بازار سرمایه شود.

صفاری با اشاره به اینکه سیاست های اقتصادی تاثیر خود را با تاخیر در بازار سرمایه نشان می دهد، افزود: قاعده اقتصادی تاخیر اثر سیاست ها این گونه است که برخی سیاست ها با تاخیر درونی، تاخیر بیرونی و تاخیر اجرا مواجه می شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست های بازار پول تاخیر درونی ندارد و به محض تصویب اجرایی نیز می شود، ادامه داد: اما این سیاست ها با تاخیر بیرونی مواجه است به این ترتیب که اثر این تصمیم یک سال بعد در بازار سرمایه خود را نشان می دهد.

به گفته وی معمولا سیاست های پولی تاخیر درونی کمی دارند اما اثر آن یک سال بعد در اقتصاد نمایان می شود و باعث رونق اقتصاد می شود.

مدیرعامل شرکت سبد گردان سرمایه ایرانیان سیاست های مالی بودجه را دارای اثر بلند مدت دانست، افزود: چنین سیاست هایی بازار را امیدوار می کند، چراکه بازار سرمایه آینده نگر است و سیاست هایی که باعث رونق این بازار حتی در آینده شود، مورد توجه بازار قرار میگیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |