پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4501 16:06 1393/05/22
مديرعامل خانه سينما: خانه سينما کميته امداد نيست

مديرعامل خانه سينما: خانه سينما کميته امداد نيست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
مديرعامل خانه سينما: خانه سينما کميته امداد نيست

مديرعامل خانه سينما: خانه سينما کميته امداد نيست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


در دومين نشست جشن شانزدهم سينماي ايران در روز چهارشنبه 22 مردادماه محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما نکات و مسائلي را در خصوص جشن شانزدهم عنوان و درباره وضعيت معيشتي اهالي سينما تصريح کرد: خانه سينما کميته امداد نيست و بايد براي تامين هزينه معيشتي هنرمندان، مديران دولتي تصميم‌هاي جدي‌تري بگيرند.
به گزارش مهر، روز چهارشنبه 22 مردادماه دومين نشست خبري شانزدهمين جشن بزرگ سينماي ايران با حضور محمدمهدي عسگرپور مديرعامل خانه سينما، محمد بزرگ‌نيا دبير جشن و مازيار ميري مدير اجرايي شانزدهمين جشن خانه سينما در تالار سيف‌ا‌لله داد خانه سينما برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم محمد بزرگ‌نيا دبير جشن شانزدهم در خصوص داوري ها گفت: مرحله اول داوري ها با حضور اعضاي اصلي صنوف تمام شد و براي اولين بار جايزه‌اي براي مديران توليد در شانزدهمين جشن سينماي ايران اختصاص پيدا کرد. داوران صنوف در اين مدت بيش از 109 فيلم از سينماي ايران را به تماشا نشستند و قضاوت کردند.
 وي ادامه داد: در مرحله دوم داوران جديدي به اين ليست اضافه مي شوند و مجددا فيلم هاي بخش مسابقه را تماشا مي کنند. شرايط سينماي ايران به گونه اي پيش رفت که در اين مدت شاهد وفاق و همدلي بوديم. اکثر فيلم هايي که در اين دوره از جشن سينماي ايران مورد قضاوت قرار گرفتند از طيف هاي مختلف بودند که اميدوارم اين همدلي و وفاق مستمر باشد.
در ادامه مازيار ميري دبير اجرايي جشن شانزدهم طي سخناني گفت: در اين دوره جايزه بخش مديران توليد اضافه شد و خود داوران صنوف نامزدهاي خود را اعلام کردند.
محمد بزرگ‌نيا در ادامه در پاسخ به اين سؤال که فيلم هاي بنياد سينماي فارابي در اين دوره از جشن مورد توجه قرار گرفتند و بيشترين تعداد نامزدي را دارند، گفت: سيستم انتخاب فيلم ها بر اساس قضاوت داوران صنوف بوده است و هيچ دخل و تصرفي در انتخاب داوران وجود نداشته، هر اتفاقي که افتاده است خود داوران صنوف بايد پاسخگو باشند.
وي ادامه داد: در طول اين مدت 109 فيلم نمايش داده شد و اگر قرار بود فيلم هايي که در طول اين مدت پروانه ساخت گرفتند، مورد قضاوت قرار بگيرند تعداد فيلم ها به 400 فيلم مي رسيد.
مازيار ميري دبير اجرايي شانزدهمين جشن در تاييد حرف هاي محمد بزرگ‌نيا گفت: تمام داوري ها صنفي بوده و هر صنف 5 نفر از نمايندگان خود را به ما معرفي و آنها فيلم ها را قضاوت کردند.
در ادامه مراسم مازيار ميري در خصوص نامزد شدن فيلم "حوض نقاشي" گفت: من از ابتدا اعلام کردم که فيلم من را در اين دوره قضاوت نکنيد، اما دوستان تاکيد داشتند که اين اتفاق بيفتد و نمي شد از حق بازيگران و ديگر عوامل فيلم گذشت.

سپس مديرعامل خانه سينما در خصوص حضورش در اين نشست خبري گفت: دليل حضور من بر مي‌گردد به برخي از نگاه‌هايي که به اين جشن مي شود. بعد از چند سال جشن خانه سينما مي خواهد برگزار شود و ما بايد بر اساس آيين نامه عمل کنيم. وقتي در شرايط اجرا قرار مي گيريم بايد يک شيوه آکادميک براي برگزاري جشن در نظر گرفته شود. در دوره هاي پيش از اين نحوه برگزاري جشن به شکل هاي مختلف بوده است. خروجي و مکانيزم داوري ها حاصل تلاش محدود در هر صنف است و خانه سينما نمي تواند پاسخگوي اين مسأله باشد که چرا اين فيلم يا آن فيلم در اين ليست جايي ندارد. داوري ها اگر خوب يا بد است حاصل يک نگاه صنفي است.
عسگرپور تاکيد کرد: جوهره اصلي از ابتدا همين بوده است. مي خواهيم يک نگاه مشخص به سينما داشته باشيم، اين قاعده در تمام دنيا هم رعايت مي شود. جشن سينما ايران يک جشن صنفي است و هرگز ما به اين جشن نگاه سياسي نداريم به هيچ فردي نيز نمي‌گوييم که در داوري به چه کسي راي بدهد يا راي ندهد. در دوره هاي قبلبه برخي فيلم هايي که ديده نشده بودند و بيشتر مورد توجه قرار مي گرفت.
در ادامه محمدمهدي عسگرپور در مورد حاميان مالي جشن شانزدهم گفت: خانه سينما همواره در جذب اسپانسر مشکل داشته است. از 10 تا 20 سال گذشته بودجه خانه سينما بودجه محدودي بوده و صرف هزينه هاي مختلف شده است. در تعامل خانه سينما با سازمان سينمايي هيچ سرفصلي براي هزينه هاي جاري خانه سينما وجود ندارد و ما براي تامين هزينه هاي جاري با مشکلاتي مواجه هستيم.
مديرعامل خانه سينما ادامه داد: اسپانسرها مايل هستند در برنامه هاي ديگري شرکت کنند و ما تا به امروز با برخي از آنها وارد مذاکره شديم که به نتيجه قطعي هنوز نرسيده ايم. برخي از اسپانسرها اعلام آمادگي کردند که ما با بررسي هاي انجام شده دريافتيم که اين حاميان مالي در شان خانه سينما نيستند. پوشش تلويزيوني يک اولويت مهم ديگر است که براي حاميان مالي جذابيت دارد. جشن خانه سينما براي صدا و سيما جذاب نيست و پخش زنده اين برنامه در دستور کار مديران تلويزيون قرار ندارد. اما چيزي که مسلم است در طول اين سالها جشن خانه سينما برگزار شده و در اين دوره هم با وجود مشکل ها و سختي هاي فراوان قطعا برگزار مي شود.
عسگرپور درباره گروه‌هاي داوري و افرادي که در جشن شانزدهم آنها را همراهي مي کنند، گفت: معمولا تمام افرادي که در برگزاري اين جشن سهيم هستند، پولي دريافت نمي کنند و همه به صورت همدل مي خواهند که اين جشن برگزار شود. بودجه اي که براي جشن خانه سينما هزينه شده است يک پنجم بودجه جشن هاي دولتي هم نيست.

در ادامه اين نشست خبري عسگرپور در خصوص وضعيت معيشتي هنرمندان گفت: اقداماتي براي تامين وضعيت معيشتي هنرمندان در طول سالهاي اخير صورت گرفته و برخي کمک هاي مالي به آنها داده شده است اما امروز ما با حجم عظيمي از مشکلات مواجه هستيم و وضعيت معيشتي هنرمندان و اعضاي خانه سينما به شدت خراب شده است. در بخش توليد در سينما ورودي افراد با خروجي همخواني ندارد و در طول اين سالها برخي از همکاران با صدا و سيما و تلويزيون همکاري مي کردند که در طول ساليان گذشته از اين امکان هم محروم شدند.
وي افزود: با يک آمار جدي و خطرناک در بحث وضعيت معيشتي همکاران مواجه هستيم. يکي از اختلافات ما با دولت قبل بحث تشکيل صندوق بيمه بيکاري بود که دولت بايد اين صندوق را تشکيل مي داد که متاسفانه اين اتفاق نيفتاد. آنها به جاي اين کار با توزيع کوپن و بن هاي مختلف مي خواستند بگويند ما حامي هنرمندان هستيم. امروز ما به دولت جديد هم بحث تشکيل صندوق بيمه بيکاري هنرمندان را ارائه کرديم اما آنها مي خواهند به مسائل ريشه اي تري بپردازند. وضعيت معيشتي در طول ماههاي اخير وخيم‌تر شده و بايد هر چه زودتر اقدامات ريشه اي در اين زمينه انجام بگيرد.
مديرعامل خانه سينما يادآور شد: در شوراي سياست گذاري خانه سينما تصميم گرفتيم که به دليل مشکلات به وجود آمده و اعلام همدردي با همکاراني که در وضع معيشتي خوبي به سر نمي برند، جشن خانه سينما را کم هزينه تر از دوره هاي قبل برگزار کنيم. اميدوارم که اقدام هاي اين چنيني باعث شود که دولت به فکر حل اين مشکل باشد.
عسگرپور با بيان اينکه در طول سالهاي گذشته پديده تکنولوژي باعث شده که تعداد زيادي از همکاران ما و اعضاي صنوف خانه سينما بيکار شوند، تصريح کرد: امروز بسياري از فيلم ها در خانه ها صداگذاري مي شود و همين اتفاق باعث بيکار شدن گروهي خواهد شد. در اين ايام خيلي‌ها به خانه سينما مراجعه و از ما درخواست کمک کردند. ما به دليل محدوديت هايي که داريم، نمي توانيم به آنها کمک کنيم. خانه سينما کميته امداد نيست و بايد براي تامين هزينه معيشتي هنرمندان، مديران دولتي تصميم هاي جدي تري بگيرند.
وي با اشاره به اينکه برخي مي‌گويند بودجه لازم براي تامين وضعيت معيشتي هنرمندان به خانه سينما ارائه شده، تأکيد کرد: اما بودجه خانه سينما بايد 5 ميليارد باشد که بتوانيم بخشي را به اين جريان اختصاص دهيم. بودجه خانه سينما در طول سالهاي گذشته تا به امروز کمي بالاتر از هزينه هاي توليد يک فيلم متوسط بوده است. من اين خانه سينما را با 4 ميليون و 200 هزار تومان تحويل گرفتم. بودجه خانه سينما عدد محرمانه اي نيست.

مديرعامل خانه سينما در ادامه عنوان کرد: عده اي به ما مي گويند چرا در طول 4 سال گذشته به ما اين همه هياهو کرديد و امروز ساکت و آرام نشسته ايد. در طول 4 سال گذشته دولت يک جنگ را با ما آغاز کرد و ما هم مجبور بوديم که براي حفظ صنوف با آنها وارد جنگ شويم.
عسگرپور درباره تعامل با سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاکيد کرد: در بحث صندوق بيمه بيکاري ما خيلي جدي هستيم و در جلسات زير شاخه‌اي شوراي عالي سينما اين مسأله را عنوان کرديم. نوع گفتگوي ما با دولتمردان جديد خيلي متفاوت است و به شخصه اميدوارم که آقاي ايوبي و تيم جديد سازمان سينمايي ما را در اين بخش ياري کنند.
در پايان مازيار ميري دبير اجرايي شانزدهمين جشن خانه سينما گفت: ما يک نشست ديگر با حضور اهالي رسانه برگزار خواهيم کرد که در آن جايزه مربوط به سيف‌الله داد و داوري فيلم ها که از 4 شهريورماه مجدد آغاز مي شود، بررسي مي شود. من اين نکته را به شما بگويم که جشن شانزدهم قطعا برگزار خواهد شد و در خصوص جشن هاي چندگانه خانه سينما که قبل از جشن اصلي در روز 21 شهريورماه برگزار مي شود، هنوز به جمع بندي نرسيده‌ايم و به زودي در نشستي خبري اين مسأله بررسي خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |