پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 75607 13:42 1396/10/11
محمود صادقی: مسئولان اعتراضات به حق مردمی را امر به معروف و نهی از منکر تلقی کنند

محمود صادقی: مسئولان اعتراضات به حق مردمی را امر به معروف و نهی از منکر تلقی کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
محمود صادقی: مسئولان اعتراضات به حق مردمی را امر به معروف و نهی از منکر تلقی کنند

محمود صادقی: مسئولان اعتراضات به حق مردمی را امر به معروف و نهی از منکر تلقی کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: محمود صادقی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر، درباره اعتراضات اخیر مردم به وضعیت اقتصادی از یک سو و موج‌سواری دشمنان ملت ایران از جمله آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی از برخی شعارها و اقدامات خشونت‌آمیز گفت: بیگانگان و دشمنان شیطنت‌های خود را انجام می‌دهند و جز این هم انتظاری از آنان نمی‌رود اما ما نباید اعتراضات مردم را به بیگانگان منتسب کرده و آن را پررنگ کنیم. به قول مرحومه سپیده کاشانی، شاعره انقلاب، «ما را برادر بیمی از خصم برون نیست، گر هست دردی‌مان جز از زخم درون نیست».

نسبت دادن اعتراضات مردمی به بیگانگان خطاست

وی ادامه داد: اگر ما این زخم‌های درونی که مانند موریانه به ریشه انقلاب افتاده است را علاج کنیم، ترامپ و نتانیاهو و منافقین و امثال آنها هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. من می‌دانم که دشمنان ما دندان‌تیز کرده‌اند و حقد و کینه‌های چهل ساله خود را بیرون ریخته‌ و از این اعتراضات سوء استفاده می‌کنند اما ما نباید خطا کرده و با نسبت دادن اعتراضات مردمی به بیگانگان بر روی ضعف‌های خودمان سرپوش بگذاریم.

صادقی اظهار کرد: البته اصل ۹ قانون اساسی تأکید می‌کند که آزادی و استقلال از هم تفکیک‌ناپذیرند و هیچ‌کس نمی‌تواند به بهانه آزادی ذره‌ای به تمامیت ارضی و استقلال کشور لطمه بزند و از طرفی هیچ کس در هر مقامی نمی‌تواند به بهانه استقلال و حفظ تمامیت ارضی به آزادی‌های مشروع حتی با وضع قانون ضربه بزند. شرایط امروز زمان اجرای این اصل مهم قانون اساسی است.

عضو فراکسیون امید مجلس عنوان کرد: در واقع این اصل یک تأکید دوجانبه‌ بر استقلال و آزادی است که هم مردم و معترضان باید به آن توجه داشته و خواسته‌های خود را از طرق مشروع و قانونی اعلام کنند و هم مسئولان و نظام باید به آزادی‌های مشروع مردم احترام بگذارند و به بهانه حمایت بیگانگان آزادی‌های مردم را سلب نکنند.

دولت تجمعات مردمی را فرصت تلقی کند/ چرا اعتراضات به حق، منحرف می‌شود؟

صادقی درباره راهکار به انحراف کشیده نشدن اعتراضات مشروع مردمی به سمت مقابله با نظام و وظایف نهادها و دستگاه‌های مسئول در خصوص فراهم کردن بستر برگزاری مسالمت‌آمیز و قانونی تجمعات مردمی انتقادی و اعتراضی گفت: اصل ۲۷ قانون اساسی بیان می‌کند که برگزاری راهپیمایی و اجتماعات بدون حمل سلاح آزاد است بدون اینکه مخل به مبانی اسلام باشد. در سال ۱۳۶۱ در لایحه تشکیل احزاب و جمعیت‌ها که توسط مجلس تصویب شد پیش‌بینی شده بود که برگزاری تجمعات باید با مجوز وزارت کشور باشد ولی شورای نگهبان این لایحه را به علت مغایرت با این اصل تأیید نکرد زیرا اصل ۲۷ مطلق است و محدود کردن آن به مجوز خلاف قانون اساسی است.

وی افزود: با وجود اصرار مجلس، باز هم شورای نگهبان آن را تأیید نکرد و در نهایت با سکوت شورای نگهبان این قانون تصویب شد و این قانون مهر تأیید شورای نگهبان را ندارد.

صادقی با تأکید بر اینکه نظام و دولت باید اعتراضات و تجمعات مردمی را فرصت و نه تهدید بدانند، گفت: آزادی‌های مشروع مردمی به تقویت امنیت پایدار کمک می‌کند و با همین آزادی‌ها امنیت ملی تحکیم می‌شود و مشروعیت نظام مستحکم‌تر می‌شود و این یکی از جلوه‌های مشارکت مردم است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: نظام ما مردمسالاری دینی است و امور کشور براساس خواست و اراده مردم اداره می‌شود. یکی از مجاری و ابزارهای اجرا شدن اصل معروف و نهی از منکر که قرآن و اسلام بسیار بر آن تأکید کرده‌اند همین اجتماعات و اعتراضات مردمی است و در این تجمعات است که مردم انتقادات خود را از نهادها و دستگاه‌ها بیان می‌کنند و به اصلاح امور کمک می‌کنند.

وی یادآور شد: از طرفی به لحاظ روانشناسی اجتماعی هم این اعتراضات باعث تخلیه هیجانات مردم و جلوگیری از حاد شدن آنها می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه به رسمیت شناختن اعتراضات مردمی باعث شناسنامه‌دار شدن معترضین می‌شود. یعنی گروه معترضان مشخص می‌شوند و آنها خواسته‌های خودشان را به صورت صریح بیان می‌کنند و این امکان سوء استفاده از اعتراضات را از بین می‌برد. البته در کنار آن مسئولان هم باید ملزم به پاسخگویی شوند.

صادقی ابراز کرد: متأسفانه این مسئله مهم چون تمرین نشده و به یک رویه عادی تبدیل نشده، صداهای مردم شنیده نمی‌شود و مردم احساس می‌کنند به حاشیه رانده شده‌اند و این باعث تراکم عقده‌ها و انباشت اعتراضات می‌شود و آنگاه مردم منتظر یک جرقه می‌مانند و در چنین وضعیتی ممکن است هر نوع سوء استفاده‌ای از اعتراضات به حق مردم صورت بگیرد و بیگانگان حمایت و دخالت کنند.

ذوق‌زدگی دشمنان نباید عامل فراموشی اصل مشکلات و اعتراضات شود

وی تصریح کرد: ما نباید معترضین را مقصر تلقی کنیم بلکه خود ما مسئولان مقصر هستیم و لذا باید این اعتراضات را باعث تنبه خودمان بدانیم و جستجو کنیم که ما مسئولان در هر مسئولیتی چه کوتاهی‌هایی کرده‌ایم و این اصلا بحث جناحی و جریانی نیست. لازم است این اعتراضات را فرصت تلقی کرده و آن را تلنگری به خودمان و عملکردمان بدانیم. باید پاسخ دهیم که آیا عملکرد ما مشکلی ندارد و مردم حق اعتراض ندارند و از این مسیر ضعف‌ها و کمبودها را شناسایی کنیم و در صدد رفع آن برآییم.

صادقی در پایان اظهار کرد: مجددا تأکید می‌کنم با وجود سر داده شدن برخی شعارهای تند در اعتراضات مردمی، خواسته اصلی مردم به حق و مشروع است و ما نباید خودمان را فریب دهیم و به دلیل حمایت و ذوق‌زدگی دشمنانی مثل ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان، اصل مشکلات و اعتراضات را فراموش کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |