جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 78703 12:12 1396/12/07
محمدعلی اسفنانی عنوان کرد: فاصله زیاد فقیر و غنی؛ نماد بارز عدم تحقق عدالت در تراز آرمان‌های انقلاب

محمدعلی اسفنانی عنوان کرد: فاصله زیاد فقیر و غنی؛ نماد بارز عدم تحقق عدالت در تراز آرمان‌های انقلاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
محمدعلی اسفنانی عنوان کرد: فاصله زیاد فقیر و غنی؛ نماد بارز عدم تحقق عدالت در تراز آرمان‌های انقلاب

محمدعلی اسفنانی عنوان کرد: فاصله زیاد فقیر و غنی؛ نماد بارز عدم تحقق عدالت در تراز آرمان‌های انقلاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با مردم آذربایجان شرقی به مناسبت قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ مردم تبریز، در سخنانی مهم و راهبردی به تحلیل «کارکردهای انقلاب»، «آسیب‌شناسی انقلاب»، «اولویت‌ها» و «آینده انقلاب اسلامی» پرداختند.

ایشان در بخشی از این سخنان پس از اشاره به پیشرفت‌ها و نقاط مثبت دوران چهل ساله انقلاب اسلامی، پیشرفت کشور را نتیجه مردم سالاری دینی خواندند و با اشاره به نامگذاری دهه‌ چهارم انقلاب به نام «دهه‌ی پیشرفت و عدالت» خاطرنشان کردند: پیشرفت در عرصه‌های مختلف به معنای واقعی کلمه رخ داده اما در زمینه «عدالت» اقرار می‌کنیم که عقب مانده‌ایم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر ضرورت عذرخواهی از خداوند و مردم به خاطر عقب افتادن در زمینه عدالت افزودند: ان‌شاءالله با همت مسئولان و مردان و زنان کارآمد و مؤمن در این زمینه نیز پیشرفت خواهیم کرد.

عدالت اجتماعی ثمره رفتار و برنامه‌ریزی دقیق و به قاعده مسئولان است

محمدعلی اسفنانی، قائم مقام معاونت تنقیح قوانین مجلس و سخنگوی سابق کمیسیون حقوقی قضایی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت مقوله عدالت برای نظام اسلامی و مردود بودن پیشرفت و توسعه بدون عدالت از نگاه دینی گفت: تعاریف بسیار زیادی از مفهوم عدالت صورت گرفته است و یکی از زیباترین و والاترین خواسته‌ها و آرمان‌های بشری در طول تاریخ همین عدالت بوده است و شاید بارزترین تعریفی که از عدالت صورت گرفته «اعطای حق به ذی‌حق» باشد. با این تعریف طبیعتا به اهمیت مطلبی که رهبر معظم انقلاب بیان کردند پی خواهیم برد.

وی با بیان اینکه عدالت اجتماعی در جامعه ثمره برنامه‌ریزی و رفتار درست، سنجیده، معقول و به قاعده مسئولان است، گفت: لذا وقتی این نوع برنامه‌ریزی و رفتار دچار خدشه شود عدالت آسیب می‌بیند. اینکه هنوز فاصله زیادی بین فقیر و غنی در کشور وجود دارد نماد بارز عدم تحقق عدالت در تراز آرمان‌های انقلاب اسلامی است و جای گله دارد که با وجود گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی هنوز در بخش‌هایی شاهد بی‌عدالتی در حوزه‌های مختلف هستیم.

پیشرفت متوازن در همه شاخص‌ها نمود وجود عدالت در جامعه است

اسفنانی تأکید کرد: عدالت یعنی اینکه همه شاخصه‌های مزیتی یک کشور در راستای هم پیشرفت کنند. اگر بخشی از شاخصه‌ها رشد قابل توجه داشته باشد و بخش‌های دیگر رشد مناسبی نداشته باشد نشانه عدم توازن و بی‌عدالتی است. برهمین اساس تأکید یا هشدار مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان بود.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه اگر همیشه نکات مثبت بیان شود و مشکلات بیان نادیده گرفته شود به حل مشکل نمی‌انجامد، گفت: البته سخنان رهبری خطاب به یک نهاد خاص نبود. شاید برخی تصور کنند خطاب رهبر معظم انقلاب به قوه قضائیه بود. زیرا معمولا وقتی بحث عدالت مطرح می‌شود ابتدایی‌ترین نهادی که به ذهن انسان متبادر می‌شود قوه قضائیه است، اما به اعتقاد من مجموعه قوا و دستگا‌ها مورد خطاب و توصیه رهبری بودند.

آسیب وارده به دولت‌های گذشته از ناحیه بی‌توجهی به عدالت اجتماعی بود

وی با تأکید بر اینکه آنچه از نظام جمهوری اسلامی انتظار می‌رود اجرای عدالت است، اظهار کرد: یکی از دلایلی که دولت‌های گذشته آسیب دیدند و حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی سرنگون شدند همین بی‌توجهی و عدم رعایت عدالت اجتماعی بوده است. مردم انتظار دارند به یک نگاه دیده شوند و حقوق حقه آنها در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، قضایی و ...مورد توجه قرار بگیرد و اگر موانعی وجود دارد برطرف شود تا حقی بر زمین نماند و این وظیفه دولت و مجموعه حاکمیت است.

اسفنانی عنوان کرد: این مردم ۴۰ سال است که دین خود را به نظام ادا کرده‌اند و هرجا که نظام به مردم نیاز داشته بی‌پروا وارد عرصه شدند و نظام را از خطرات و تهدیدات دشمنان نجات دادند و گاهی این توطئه‌ها انقدر دقیق طراحی شده بود که اگر حضور به موقع و به هنگام مردم نبود قطعا نظام با خطرات جدی مواجه می‌شد. اگر بنا باشد یک نظام سیاسی بقاء و دوام پیدا کند به طور قطع و یقین این نگاه باید دوسویه باشد و هم مردم نظام را قبول داشته باشند و برای آن فداکاری کنند و هم نظام تمام توانش را برای حل مشکلات مردم بگذارد و این مستلزم توجه مسئولان به مسئله عدالت و رفع تبعیض در جامعه است.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |