پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 56136 14:37 1395/12/16
محمدجواد آرین منش تشریح کرد: توفیق دولت در اقتصاد مقاومتی

محمدجواد آرین منش تشریح کرد: توفیق دولت در اقتصاد مقاومتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
محمدجواد آرین منش تشریح کرد: توفیق دولت در اقتصاد مقاومتی

محمدجواد آرین منش تشریح کرد: توفیق دولت در اقتصاد مقاومتی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: محمدجواد آرین منش، کارشناس مسائل سیاسی و دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی، در گفت‌وگویی درباره ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در حوزه‌‌های مختلف با توجه به نزدیک شدن به پایان عمر چهارساله دولت، گفت: بررسی عملکرد دولت نیازمند کار مطالعاتی دقیق و علمی است تا وضعیت گذشته با وضعیت امروز به خوبی مقایسه شود.

کاهش تورم و بیکاری؛ نقاط مثبت و منفی عملکرد اقتصادی دولت

وی اظهار کرد: دولت در برخی حوزه‌ها موفقیت نسبی داشته و در برخی حوزه‌ها نیز توفیقاتش اندک بوده است. در حوزه اقتصاد دولت موفق شد تورم را کنترل کرده و کاهش دهد و روند فزاینده و افسارگسیخته نرخ تورم را کاهش داده و تک‌رقمی کند، اما دولت نتوانست کاهش تورم را منجر به خروج از رکود نماید و به مسئله بیکاری در حد مطالبات و انتظارات مردم پاسخ مثبت دهد.

آرین‌منش عنوان کرد: دولت در حوزه سلامت و بهداشت و کشاورزی عملکرد قابل قبولی ارائه داد و به ویژه در حوزه سلامت رضایت نسبی مردم را فراهم کرد.

توسعه ارتباطات با کشورهای دنیا/ انتظارات از برجام در حوزه مسائل بانکی و مالی برآورده نشد

عضو حزب موتلفه اسلامی افزود: در حوزه سیاست خارجی، دولت توانست ارتباطات با سایر کشورها را توسعه دهد اما انتظاراتی که از برجام به‌ویژه در زمینه مسائل مالی و بانکی می‌رفت برآورده نشد و همه تعهدات طرف مقابل اجرایی نشد و بعضا نیز نقض‌هایی نیز از طرف آنها به ویژه آمریکایی‌ها انجام گرفت.

وی یادآور شد: البته رفع تحریم‌ها از طریق برجام در حد مطلوبی انجام شد اما آن بخشی که مربوط به استفاده از منابع خارجی برای سرمایه‌گذاری خارجی و تبادل پول بود محقق نشد.

کشور به لحاظ شاخص‌های فرهنگی وضعیت ایده‌آلی ندارد

آرین‌منش ادامه داد: در حوزه فرهنگ باید گفت کشور به لحاظ وضعیت شاخص‌های فرهنگی وضعیت مطلوب و ایده‌آلی ندارد. معمولا در دنیا برای ارزیابی وضعیت فرهنگ شاخص‌هایی مانند تیراژ کتاب و مطبوعات، میزان استفاده از کتابخانه‌های عمومی، میزان تخصیص هزینه از سوی مردم برای حوزه فرهنگ، سرمایه‌گذاری دولت در حوزه فرهنگ، تعداد سالن‌های سینما، تئاتر و ... را مورد بررسی قرار می‌دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: عملکرد دولت در حوزه فرهنگ اینگونه بوده که در برخی حوزه‌ها رشد اندکی صورت گرفته است. مثلا شمارگان نشریات از ۱۳میلیون نسخه در سال ۹۲ به ۱۴ میلیون نسخه در سال ۹۴ افزایش پیدا کرده است. صندلی‌های سینما نیز رشد اندکی یافت و تیراژ کتاب نیز قدری افزایش پیدا کرد اما این افزایش به هیچ وجه قابل قبول نیست.

فقدان انسجام مناسب در مدیریت فرهنگی کشور

وی عنوان کرد: تیراژ کتاب در یک کشور ۸۵ میلیون نفری بایستی حداقل بالای ۵هزار نسخه باشد در حالی که اکنون تیراژ کتاب به طور متوسط هزار نسخه است و نشان می‌دهد که با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد. لذا باید گفت سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ ناکافی بوده است.

آرین‌منش اظهار کرد: البته در حوزه مدیریت فرهنگی یک انسجام مناسب در کشور وجود ندارد و دولت به تنهایی مسئولیت حوزه فرهنگ را برعهده ندارد و قادر به پاسخگویی در برابر مسائل و مشکلات فرهنگی نیست زیرا در این حوزه تعدد مراکز سیاستگذاری و تصمیم‌گیری وجود دارد. بنابراین در این حوزه نیازمند توجه و اهتمام بسیار بیش از آن چیزی هستیم که در دولت کنونی و دولت‌های پیشین وجود داشته است.

امنیت و آرامش در حوزه سیاست داخلی/ آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی؛ بزرگترین چالش امروز کشور

وی در تشریح عملکرد دولت در حوزه سیاست داخلی گفت: وجود امنیت نقطه بارز برای کشور ماست و مشکلی از این نظر برای کشور وجود ندارد و با توجه به شرایط بحرانی کشورهای پیرامونی ما در شرق و غرب، امروز ایران یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود.

آرین‌منش ادامه داد: به دلیل اهتمامی که تمام آحاد مردم، نهادها و نیروهای امنیتی و نظامی، دولت، مجلس و ...متفقا دارند کشور به جزیره امنی در یک منطقه ناامن تبدیل شده است و علیرغم مشکلات داخلی مانند بیکاری، فساد اقتصادی، اختلاف سلیقه‌های سیاسی، ناامنی و تشنج در کشور مشاهده نمی‌شود و آرامش مطلوبی در کشور حکمفرماست و دولت نیز توانسته در این حوزه عملکرد مناسبی داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه بزرگترین چالش حال حاضر کشور در حوزه اقتصادی و اجتماعی است، گفت: در واقع مسئله بیکاری جوانان و آسیب‌های اجتماعی که روند رو به رشد دارد مهم‌ترین معضل کشور است که مسئولان باید توجه بیشتری به حل این موضوعات نشان دهند. امروز کشور به لحاظ ناهنجاری‌های اجتماعی، رشد طلاق، اعتیاد به مواد مخدر، فساد اخلاقی و مالی و ...با مشکلات بسیار جدی مواجه است و نمودارها رشد فزاینده غیرقابل قبولی را نشان می‌دهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |