جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 1438 12:54 1393/02/03
ماریو دراگی و چالش نجات یورو

ماریو دراگی و چالش نجات یورو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ماریو دراگی و چالش نجات یورو

ماریو دراگی و چالش نجات یورو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول : ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا، با دخالت های خود موفق شده است در لحظاتی حساس از بحران منطقه یورو شرایط را کنترل کند.
وی همواره نسبت به آمادگی این بانک برای انجام اقدام های لازم در صورت وخیم تر شدن شرایط بحران اروپا تاکید داشته و به نوعی پیروز جنگ یورو بوده است. با این وجود، منطقه یورو همچنان با مشکلات ساختاری اقتصادی و سیاسی مواجه است که خارج از کنترل ماریو دراگی و همکاران وی محسوب می شوند .
در حقیقت، آن چه دراگی انجام داده خرید زمان بیشتر برای یورو بوده است. هزینه های استقراض اسپانیا، ایتالیا و حتی یونان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و فشار بر نظام های اقتصادی و امور مالی دولتی آنها کمتر شده است. اما وضعیت اقتصادی ساختاری در بسیاری از کشورهای منطقه یورو همچنان نامناسب است. همچنین، پیامدهای سیاسی رکودهای اخیر تازه در حال نمایان شدن هستند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان، بحران یورو به پایان نرسیده و تنها از حاشیه به مرکز نزدیک شده است. اگرچه نگرانی ها درباره پرتغال، یونان، ایرلند و اسپانیا کمرنگ تر شده اند، اما در مقابل، نگرانی ها درباره ایتالیا و حتی فرانسه رو به افزایش هستند. به طور ویژه، آمار برای ایتالیا تکان دهنده است. از زمان آغاز بحران در سال 2008، این کشور 25 درصد از ظرفیت صنعتی خود را از دست داده و سطح بیکاری واقعی فعلی حدود 15 درصد است. نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی ایتالیا در حال حاضر 130 درصد است.
اگرچه آمار و ارقام اقتصادی فرانسه بهتر بوده، اما نرخ بیکاری در این کشور همچنان دو رقمی و بدهی ملی به سطح نمادین 100 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است. خبر خوب برای ایتالیا و فرانسه انتصاب نخست وزیران جدید در این دو کشور بوده که دارای دیدگاه های اقتصادی لیبرال هستند. اما در شرایطی که "ماتیو رنزی" در ایتالیا و "مانوئل والس" در فرانسه نسبت به همتایان پیشین خود از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، اما در کشورهایی فعال هستند که میانه خوبی با اصلاحات ساختاری لیبرال ندارند.
نخست وزیران ایتالیا و فرانسه در معرض خطر فشارهای سیاسی خارجی در قالب برخورد بالقوه با اتحادیه اروپا و یا شوک بالقوه از رویدادهای اوکراین نیز هستند. ایتالیا و فرانسه بیش از پیش نارضایتی خود را از محدودیت های بودجه اعمال شده توسط بروکسل و برلین نشان می دهند. به اعتقاد رنزی، مشکل ایتالیا کسری هزینه ها نبوده، بلکه فقدان رشد اقتصادی است.
چالش دیگری که دراگی و بانک مرکزی اروپا می توانند با آن مواجه شوند خطر کاهش قیمت ها و نرخ تورم پایین با نسخه ای اروپایی از تسهیل سیاست ها است. در شرایطی که به نظر می رسد دراگی بیش از پیش به این مسیر نزدیک می شود، اما با بدگمانی عمیق در آلمان مواجه است. "ولفگانگ شوبل" وزیر دارایی آلمان به صراحت بر عدم وجود مشکل نرخ تورم پایین و کاهش قیمت ها در اروپا تاکید دارد.
در حقیقت، یکی از پارادوکس های وضعیت دراگی این است که اگرچه به عنوان قهرمان در بازارهای مالی و بخش اعظم اروپا شناخته می شود، اما همچنان با بدگمانی عمیق از سوی قدرتمندترین نظام اقتصادی اروپا یعنی آلمان مواجه است.
تمامی این نیروهای متضاد به معنای آن است که وضعیت اقتصادی و سیاسی منطقه یورو همچنان نسبت به شوک های چشمگیر خارجی آسیب پذیر باقی مانده است. وخیم تر شدن بحران اوکراین می تواند چنین شوکی را ایجاد کند.
به گزارش پول نيوز ؛ تداوم تنش و حضور هرچه بیشتر نیروهای نظامی روسیه در اوکراین اتحادیه اروپا را وادار خواهد کرد تا تحریم های اقتصادی سخت تری را علیه این کشور اعمال کند. در مقابل، روسیه با قوی ترین سلاحی که در اختیار دارد مقابل به مثل خواهد کرد: "انرژی". قیمت های بالاتر انرژی تاثیر شدیدی بر اقتصاد شکننده اروپا خواهند داشت و بر همین اساس، بازگشت به رکود عمیق چشم اندازی محتمل برای این قاره محسوب می شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |