سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 25860 18:59 1394/11/10
لوور، میزبان لبخند فرهنگ ایران

لوور، میزبان لبخند فرهنگ ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
لوور، میزبان لبخند فرهنگ ایران

لوور، میزبان لبخند فرهنگ ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمد جلائی- لوور، پربازدید ترین موزه جهان، واقع در مرکز پایتخت فرانسه، میزبان لبخند ژوکوند مونالیزا حالا میزبان لبخند فرهنگ غنی ایرانی است. بعد از توافقات هسته ای ایران و غرب راه ها برای تبادل فرهنگی مردمان مغرب زمین با ایرانیان فرهنگ دوست باز شده اند تا ایرانیان بتوانند به تاثیر شرایط پیش آمده بر فرهنگ ایران نیز امیدوار باشند. بعد از بسته شدن پرونده موسوم به پی ام دی و توافق ایران و غرب بر سر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران و متعاقبا برداشته شدن تحریم های اقتصادی رئیس جمهور روحانی در سفری چند روزه با همراهی جمعی از معاونان و وزرا و مشاوران خود راهی رم و پاریس، دو پایتخت هنر جهان شد. در فرانسه، جلسات هیئت ایرانی با مقامات پاریس اما محدود به حل مسائل سیاسی و اقتصادی نبود. در یکی از این جلسات بین سازمان میراث فرهنگی ایران و موزه لوور پاریس، یکی از بزرگ ترین موزه های جهان تفاهم نامه ای در جهت تعاملات و فعالیت های فرهنگی ایران و فرانسه امضا شد. بازدید معاون رئیس جمهور از موزه لوور در جریان سفر رئیس جمهور به کشور فرانسه مسعود سلطانی فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با همراهی بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان به دعوت ژان لوک مارتینز رئیس موزه لوور از بخش های مختلف موزه لوور از جمله بخش تاریخ ایران و بخش اسلامی موزه بازدید کردند. بعد از این بازدید یادداشت تفاهم نامه همکاری بین موزه لوور و سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشپری در حوزه هایی نظیر باستان شناسی و هنر های بومی به امضای طرفین رسید. فرهنگ اسلامی در موزه لوور در سال ۲۰۰۲ ژان شیراک رئیس دولت وقت فرانسه که روابط بسیار خوبی نیز با ایران و هم‌تای ایرانی خود سید محمد خاتمی داشت، دستور داد تا بخش مجزایی از آثار اسلامی که پیش از این در سال ۱۹۹۳ در ده تالار قرار داده شده بودند را در موزه بزرگ لوور بسازند. در پی این تصمیم،  تمامی آثار اسلامی در یک بخش گردآوری شد و فرانسیس ریشار رئیس بخش کتب فارسی در کتابخانه ملی فرانسه مسئول این بخش شد. پیش از امضای تفاهم نامه اخیر موزه لوور میزبان بسیاری از آثار ایرانی بود که هر کدام بیانگر دوره زمانی ای از تاریخ ایران کهن اند. برخی از این آثار به این شرح اند: کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش: این کتیبه  یکی از الواح ارزشمند متعلق به دوران هخامنشیان است. این لوح در یکی از دروازه‌های کاخ آپادانای شوش کشف شده‌است. در سال ۱۹۱۱ (میلادی) ژاک دو مورگان و رولاند دو مکوئنم با حفاری در کاخ آپادانای شوش موفق به این اکتشاف شدند. گفتنی است جنس این لوحه تاریخی از خاک رس است. کتیبه داریوش بزرگ، دارای ابعاد ۴۲ در ۴۲ سانتی متر است و قسمتی از آن از بین رفته‌است. کتیبه داریوش بزرگ در کاخ آپادانای شوش به خط پارسی کهن است و یکی از نخستین متون به جا مانده از این پادشاه هخامنشی در آستانه به دست گرفتن قدرت. این کتیبه علاوه بر اینکه مجوز و فرمان‌نامه ساخت بنای کاخ آپادانای شوش را بیان کرده‌است، اطلاعات گرانقدری را در مورد داریوش اول و هخامنشیان به باستان شناسان ارائه داده‌است. سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش: سرستون گاو دوسر کاخ آپادانا شوش قسمتی از کاخ با شکوه آپادانا داریوش بزرگ در شوش است. این سرستون بزرگ یکی از سی و شش ستون پشتیبان سقف کاخ آپادانا داریوش بزرگ در شوش است و نمایانگر معماری هخامنشی است که از فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف و به صورت سبکی منسجم و مرتبط ایجاد شده‌است. هنگامی که داریوش بزرگ پس از کوروش بزرگ به پادشاهی هخامنشی رسید، شهر شوش را به عنوان پایتخت اداری و اجرایی سراسر قلمرو امپراطوری هخامنشی انتخاب کرد. این سی و شش ستون هر کدام دارای ۲۱ متر ارتفاع هستند که قاعده هر کدام به شکل مربع می‌باشد که نام پادشاه بر روی آن حکاکی شده‌است. قدمت این کاخ و سرستون‌ها به ۵۱۰ سال پیش از میلاد باز می‌گردد. این سرستون نتیجه کاوش‌های مارسل و جین دیولافوا در سال‌های ۱۸۸۴ تا ۱۸۸۶ میلادی است. این سرستون در موزه لوور نگهداری می‌شود. افسار برنزی لرستان: از دیگر آثار باستانی ایرانی که در موزه لوور نگهداری می شود قطعه افسار برنزی لرستان است. یکی از اشیای باستانی که به شکل یک موجود یا جن شاخدار شگفت انگیز با بدن گاو یا اسب است. این شی متعلق به نیمه دوم هزاره دوم پیش از میلاد است. این قطعه باستانی در لرستان ایران کشف شده‌است. قطعه افسار برنزی لرستان در اصل دو تکه بوده که توسط یک قطعه صلیبی شکل از ناحیه سوراخ وسط قطعه به هم وصل می‌شدند. این قطعه باستانی تجسم یک موجود تخیلی است که به صورت نیم رخ و با سری که به صورت کامل چرخیده‌است، ساخته شده‌است. انتهای بال این موجود عجیب موجود دیگری قرار دارد که حالت تهاجمی به خود گرفته‌است. موجود شاخدار با لگدمال کردن موجودی دیگر (احتمالاً یک بزغاله) بر روی زمین، قدرت خود را به رخ می‌کشد. دو حلقه بر روی بال موجود افسانه‌ای قرار دارد که طنابی از آن عبور می‌کند. ارتفاع این قطعه ۱۸٫۷ سانتی‌متر و عرض آن ۱۸٫۲ سانتی‌متر است. موزه ها و تحقیق در آثار بجای مانده انسان ها بر مبنای اساسنامه شورای بین المللی موزه  یونسکو، هدف موزه ها تحقیق در آثار و شواهد به‌جای‌مانده انسان و محیط زیست او، گردآوری آثار، حفظ و بهره‌وری معنوی و ایجاد ارتباط بین این آثار، به ویژه به نمایش گذاردن آنها به منظور بررسی و بهره معنوی است. فرهنگ ایران نیز پر از آثاری است که به لحاظ کیفی در سطح استاندارد جهانی قرار دارند و میراث دار بسیاری از سنت های اعجاب انگیز ایرانی اند که می تواند طرفداران بسیاری در جهان داشته باشد و البته گفتنی است قرن ها پیش از نگارش این گزارش آثار ایرانی نظر بسیاری از مورخان و باستان شناسان و بطور کلی اندیشمندان جهان را جلب کرده اند. حالا با باز شدن درب های فرهنگ ایران و فرانسه به روی هم می توان امیدوار بود که ایران و فرانسه ضمن تبادل فرهنگی با یکدیگر راه را برای توسعه اقتصاد خلاق و اقتصاد فرهنگ نیز باز کنند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |