جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 5160 14:38 1393/06/22
لاريجاني: حمله آمريکا به سوريه منطقه را به آتش مي‌کشد

لاريجاني: حمله آمريکا به سوريه منطقه را به آتش مي‌کشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
لاريجاني: حمله آمريکا به سوريه منطقه را به آتش مي‌کشد

لاريجاني: حمله آمريکا به سوريه منطقه را به آتش مي‌کشد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

 علي لاريجاني گفت: حمله آمريکا به دولت سوريه منطقه را به آتش مي‌کشد.


به گزارش ايسنا ، رييس مجلس شوراي اسلامي امروز در آئين اختتاميه هفتمين جشنواره بين‌المللي انتخاب کتاب سال رضوي اظهار کرد: کاري که امريکا در منطقه مي‌کند بازي با انبار باروت است و بايد دقت کند که نمي‌تواند به بهانه داعش به دولت سوريه حمله کند.
وي ادامه داد: ماجراهايي که امروز در منطقه به وجود آمده است از حوادث سوريه آغاز شده است و ما شاهد آن هستيم که سه سال است که از شروع اين مسائل مي‌گذرد؛ يا در اين مدت آمريکا و متحدانش نمي‌دانستند که در سوريه چه خبر است که در اين صورت براي آنها بايد تاسف خورد که با داعيه مديريت جهاني از منطقه بي‌خبر هستند که البته حقيقتا فهم آمريکا از شرق ضعيف است و منطقه را نمي‌شناسد و اگر آنها مي‌دانستند که در سوريه چه خبر است نشان مي‌دهد که مبارزه آنها با تروريسم تاکتيکي و خود محورانه است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: آثار بحران و آتش‌افروزي در منطقه به اين زودي حل نخواهد شد و ما معتقديم که نمي‌توان به سادگي ائتلاف درست کرد و براساس آن ائتلاف عمل کرد زيرا اين مسئله يک فاجعه بزرگ براي ساختارهاي جهاني مثل سازمان ملل و شوراي امنيت به شمار مي‌روند.
وي تاکيد کرد: آمريکا بايد دقت کند که نمي‌تواند به دولت هاي منطقه حمله کند زيرا در اين شرايط منطقه دچار غليان خواهد شد و آنجاست که ديگر نمي‌توان منطقه را کنترل کرد و فيتيله آتش جنگ روشن مي‌شود.
لاريجاني گفت: برژينسکي که يکي از نظريه‌پردازان صاحب‌نام آمريکايي است به درستي فهميده است که در خاورميانه انزجار حاد نسبت به دخالت امريکا در امور کشورها وجود دارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خطاب به کشورهاي غربي گفت: داعش گروهي محدود است اما شما آن را گسترش مي‌دهيد و بايد بدانيد که با عمليات هوايي آن هم به شيوه سنتي نمي‌توان افرادي را که در خانه ها زندگي مي‌کنند و به صورت چريکي مي‌جنگند را شکست داد.
وي افزود: امروز مي‌بينيم که امريکا و متحدانش صحبت از حمله زميني مي‌کنند اما بايد بدانند که متحدان آمريکا در اين ائتلافي که به راه انداخته‌اند خود نياز به محافظت دارند و نمي‌توان براي اين امر به آنها تکيه کرد.
نمي‌توان افکار جامعه را محدود کرد
رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه سخنان خود با بيان اينکه نمي توان افکار جامعه را محدود کرد افزود: ترديدي نيست که گسترش سيره رضوي موجب بسط اخلاق در جامعه مي شود زيرا تمرکز بر عقلانيت از ويژگي هاي تفکر شيعه به شمار مي رود که البته با عقلانيت ابزاري غرب متفاوت است.
وي ادامه داد: اين عقلانيت است که تشيع را از ساير فرق اسلامي متمايز مي کند و در همين راستا علي ابن موسي الرضا(ع) مي فرمايند نسبت به دينداري که عقلانيت ندارد اعتنايي نيست.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: امروز در دنيايي هستيم که افراط در عقل خودبنياد که به متاع عقل اعتقاد ندارد و در مقابل تفريط در عقلانيت در مورد کساني که در ظاهر به تفکر ديني اعتقاد دارند مشکلات بي شماري را براي بشريت به وجود آورده است.
لاريجاني با اشاره به روايات ديگري از امام رضا(ع) خاطر نشان کرد: خداوند عقل را خلق کرد و سپس به آن فرمود که به عزت و جلالم سوگند که هيچ چيز را به خوبي تو خلق نکردم و ما بايستي به زندگي امروز بشر توجه کنيم و ببينيم که آيا عقل در آن به اين ميزان جايگاه دارد يا خير.
وي اضافه کرد: از امام رضا(ع) در خصوص حجت بر مردم سوال شد و ايشان فرمودند حجت بر مردم همانا عقل است که انسان با آن صادق و کذب نسبت به عقل را مي سنجد و از همين طريق است که انسان مي تواند راستگويان نسبت به خدا را تشخيص دهد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انديشه هاي برخي از متفکران اظهار کرد: در صد سال اخير برخي ها معتقدند بودند که عقل عقل است و شرق و غربي ندارد بنابراين بايستي با تدبر پيوند بخورد و خود را با آن منطبق کند و در نتيجه به بخشي از عوايد ديني بايد کنار گذاشته شود.
لاريجاني گفت: گرايش ديگري نيز در بين متفکران وجود داشته که معتقد بوده که عقل بايستي مبناي عمل قرار گيرد اما به تنهايي نمي تواند راهگشا باشد.
وي افزود: بر طبق اين نظريه اهداف آرمان ها براساس علم تعريف نمي شود بلکه راه ها و مسيرها هستند که از طريق علم تعريف مي شوند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: درروايات اسلامي آمده است که دين بر پناه عقل به کمال مي رسد و تفاوت نگاه به عقلانيت در تفکر شيعي و ساير تفکرات نيز به همين موضوع برمي گردد.
وي تصريح کرد: يکي از کساني که در صد سال اخير در اين زمينه به فعاليت هاي خوبي اقدام کرد مرحوم شهيد مطهري(ره) بود.
لاريجاني در ادامه عنوان کرد: از آنجايي که اسلام دين وسط و اعتدال است طبق گفته قرآن افراط ها به جهالت و تفريط ها به جنود مي انجامد و مرحوم شهيد مطهري نيز خطر جنود را به هيچ عنوان کمتر از جهالت نمي داند.
وي تصريح کرد: در بين پيشتازان تفکر اسلامي توجه ويژه اي به عقلانيت وجود دارد و اين عقلانيت منجر به افراط نياز به اصلاحات مي شود.
لاريجاني خاطر نشان کرد: يکي از شئون شهيد مطهري اصلاحات فقه ديني است و ايشان در اين مشي تنها با علم به اصلاحات سياسي و اجتماعي نبودند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: در دوره اي که وقتي تفکر اصلاح طلبي در جامعه مطرح مي شد صحبت از آثار هابرماس و متفکرين غربي مي شد و اين يعني نگاه برون ديني و مشکل نيز از همين جا شروع مي شود وقتي شهيد مطهري در تفکر اصلاحي خود نگاهي درون بيني دارد و معتقد است در طول تاريخ هميشه مسائل جديد وجود داشته است و حکماي اسلامي با تکيه بر همين نگاه درون بيني مسائل و مشکلات را حل کرده است.
وي تصريح کرد: وقتي نگاه برون بيني در جامعه به و جود مي آيد به گرايشات انتقادي مي رسيم و مسائل عجيب و غريبي به وجود مي آيد.
لاريجاني گفت: براي رشد عقل در جامعه بدون شک به آزادي عقل نياز داريم و تفکراتي که به محض مطرح شدن انديشه‌هاي مخالف خود راي به نابودي آنها مي دهند تفکراتي هستند که از آنها بوي خون به مشام مي رسد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: عقل در پناه آزادي فکر مي تواند رشد کند اما گاهي بين آزادي عقل و آزادي اشتباه به وجود مي آيد و اين در حالي است که هيچ گاه در سنت اولياء ما اين مساله ديده نمي شود که آنها از افکار متفاوت فلسفي، سياسي و اعتقادي فرار کرده باشد.
وي خاطر نشان کرد: شهيد مطهري معتقدند بودند مارکسيست ها نيز بايستي در دانشگاه ها حق تدريس داشته باشند و انديشه‌هاي خود را مطرح کنند اما برخي از انديشه ها وجود دارد که مي خواهند امام خميني را مارکسيست معرفي کنند و اين گروه در واقع به دنبال بازي سياسي هستند نه جامعه و افکار و انديشه هاي خود و بنابراين بايستي با آنها برخورد شود.
وي اظهار کرد: شهيد مطهري معتقد بود که دموکراسي يعني انسانيت رها شده اما در غرب به معناي حيوانيت رها شده است زيرا در تفکر اسلامي هدف سعادت انساني اما در تفکر غربي حداکثر هدف ختم به پيشرفت مادي و لذت جسماني مي شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: غربي‌ها در نظام حقوقي خود اجازه مي‌دهند که هرچه انسان به آن ميل دارد به صورت قانوني در آيد در حالي که ما معتقديم اين گونه نيست و چيزهايي مي‌تواند مجاز باشد که براساس تفکر اسلامي منجر به رشد و سعادت انسان شود.
وي تصريح کرد: چالش‌هاي حقوق بشري ما با غرب نيز بيشتر براساس همين تفاوت مبنايي در قانون‌گذاري به وجود آمده است و منجر به تفاوت نگاه ما و غرب در نگاه به مسائل مختلف جهان مي‌شود.
لاريجاني خطاب به شرکت‌کنندگان هفتمين جشنواره بين‌المللي انتخاب کتاب سال رضوي اظهار کرد: کار شما نويسندگان بسط عقلانيت ديني در جامعه است زيرا بسياري از مشکلات ما در سايه عقلانيت هدايت شده قابل حل است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: در جامعه ما امر به معروف و نهي از منکر مهم هستند و ما در سايه آنها اصلاحات را پيش برده‌ايم و اين مساله آنقدر اهميت دارد که براساس نظر شهيد مطهري ما بايستي وزارت امر به معروف داشته باشيم اما امروز اين سوال مطرح است که آيا ما توانسته‌ايم در زمينه امر به معروف و نهي از منکر خوب عمل کنيم؟ و پاسخ خير است.
وي افزود: شهيد مطهري در جايي مي‌فرمايند وقتي انسان به برخي منظره‌هاي هولناک که به اسم امر به معروف در جامعه روي مي‌دهد نگاه مي‌کند خدا را شکر مي‌کند که اين امر در جامعه ما مهجور است و آرزو مي‌کند که اگر بقايايي از اين امر در جامعه باقي مانده است نيز از بين برود.
لاريجاني گفت: در زمينه امر به معروف ما شاهد آن هستيم که نوعي از امر به معروف به عنوان "يدي" مطرح شده است و ما بايد دقت کنيم که اين نوع امر به معروف به معناي زدن و بستن نيست بلکه بايد از آن به عمل اجتماعي برسيم و اين معنا را دريافت کنيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: در دنياي امروز مي‌بينيم که بسياري از قدرت‌طلبي‌ها به دليل تفکر غير خدامحور به وجود مي‌آيد زيرا در تفکر علمي غرب که در آن متافيزيک مسخره مي‌شود خدا و آخرت چون در علم نمي‌گنجند جايي ندارد.
لاريجاني در ادامه عنوان کرد: چندي پيش ديدم که متفکرين آمريکايي که کمي پخته‌تر از ديگران قلم مي‌زند در خصوص چهار مساله مهم دنياي امروز از ديدگاه خودش گفته بود يکي از اين مسائل مهم آثار تغيير قدرت جهان از غرب به شرق است ديگري چرايي از بين رفتن جاذبه قدرت امريکا در جهان امروز، مساله سوم نتايج ژئوپولوتيک قدرت امريکا در جهان و چهارم چگونگي احياي آمريکا در آينده است.
وي افزود: در اين اظهار نظر مي‌بينيم که اگرچه عقلانيت به کار گرفته شده است اما صرفا محور اين عقلانيت منافع خود آمريکاست و اصولا به مسائل مهم جهاني و بشري توجهي نشده است که اين مساله نشان دهنده فقدان تفکر متافيزيکي است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |