جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4687 15:14 1393/05/27
لاريجاني: انرژي‌ها صرف سايش‌هاي سياسي نشود

لاريجاني: انرژي‌ها صرف سايش‌هاي سياسي نشود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
لاريجاني: انرژي‌ها صرف سايش‌هاي سياسي نشود

لاريجاني: انرژي‌ها صرف سايش‌هاي سياسي نشود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به شرايط حساس منطقه اي و بين المللي ايران گفت: شرايط حکم مي کند که آرامش سياسي را شاهد باشيم، نبايد وقت ها و انرژي ها صرف سايش هاي سياسي شود.
به گزارش   مهر، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي امروز دوشنبه در همايش اقتصاد مقاومتي و فرصت هاي سرمايه گذاري شهريار گفت: فرهنگ بايد اراده جامعه را به سمت توليد سوق دهد. توجه به ملاحظات سياسي و شرايط منطقه اي و بين المللي حساس ايران، همچنين مذاکرات هسته اي حکم مي کند که آرامش سياسي و همگرايي را شاهد باشيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: نبايد وقت ها و انرژي ها صرف سايش هاي سياسي شود، بايد با هم افزايي به سمت هدفي که مقام معظم رهبري مي فرمايند، حرکت کنيم.
لاريجاني با تاکيد بر اينکه وضعيت اقتصادي کشور نياز به جهش دارد، گفت: وضع ديواني کشور ما مانند کشتي سنگين است و حجم نيروهاي انساني در بخش جاري بسيار زياد است.
وي تاکيد کرد: بخش ديواني کشور بايد کوچک و چابک باشد، متاسفانه در اين سالها بخش ديواني کشور نه تنها کوچک نشده بلکه سنگين تر هم شده و چابکي وجود ندارد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه نبايد درآمدهاي نفتي به بودجه جاري اختصاص يابد، گفت: مي توان اين درآمدها را به بخش خدمات اختصاص داد.
لاريجاني اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتي بايد شرايط رونق اقتصادي فراهم شده و کشور آباد شود، زماني که رونق اقتصادي ايجاد شود طرح اقتصاد راه افتاده و مي توان از مردم ماليات و عوارض دريافت کرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تکيه اصلي اقتصاد مقاومتي را بر رونق اقتصادي به دست مردم خواند و گفت: بايد در اقتصاد مقاومتي نگاه برون گرا و صادراتي داشته باشيم.
وي سيستم ديواني فربه را از مشکلات اصلي سرمايه گذاري خواند و گفت:  سرمايه گذاري در بخش معادن و صنايع حدود 200 روز طول مي کشد؛ کسي که دنبال سرمايه گذاري در صنايع باشد بايد کفش آهني به پا کند.
لاريجاني با اشاره به چاره انديشي برنامه پنجم توسعه براي اين مشکل گفت: در برنامه پنجم توسعه سياست پنجره واحددر نظر گرفته شده است که بر اساس آن وزارت صنعت بايد در ظرف زماني کوتاه مجوزهاي لازم را براي سرمايه گذاري اخذ کند اما متاسفانه تا امروز اين قانون اجرا نشده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي عزم دولت را در تسهيل فضاي اقتصادي کشور خواند و گفت: دولت تلاش دارد تا شرايط اقتصادي را براي فعاليت صنعتگران، توليد کنندگان و دامداران فراهم کند اما به دليل رکود بايد سريع تر فعاليت کرد. بخش هاي بانکي نيز بايد فعال تر حرکت کنند.
لاريجاني لايحه خروج از رکود را اقدام عملي دولت در اين راستا خواند و گفت: در قانون بودجه سال 93 نيز اختياراتي به دولت در راستاي خروج از رکود و همچنين مشکلات اقتصادي داده شده است.
وي خطاب به دولت تاکيد کرد: بايد به اندازه اي که بودجه داريم پروژه هاي عمراني را کلنگ بزنيم اما سعي کنيم به سرعت به نتيجه برسانيم. در قانون بودجه نيز اين امکان فراهم شده که دولت بتواند پروژه هاي عمراني را به بخش خصوصي واگذار کند.
لاريجاني گفت: در کشور 400 هزار ميليارد تومان پروژه عمراني نيمه تمام وجود دارد اما منابع عمومي دولت براي اجراي اين پروژه ها کمتر از 20 هزار ميليارد تومان است، بنابراين اجراي اين پروژه ها 40 تا 50 سال به طول مي انجامد.
وي با تاکيد بر اينکه فرهنگ کشور نيز بايد زمينه ساز توسعه کشور باشد، گفت: بايد فرهنگ کار و تلاش در کشور شکل گرفته و آموزش و پرورش در اين زمينه فعاليت کند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از مشاجرات سياسي گفت: 70 تا 80 درصد روزنامه‌هاي ما به مشاجرات و دعواهاي سياسي مي پردازند در صورتي که اگر بخواهيم اقتصاد مقاومتي رخ دهد بايد اراده ها به سمت آباداني معطوف شود.
وي گفت: آموزش و پرورش هم بايد اين فکر را از کودکي در ذهن کودکان قرار دهند که کار و توليد ارزش است، فرهنگ بايد اراده جامعه را به سمت توليد سوق دهد.
لاريجاني در بخش ديگري از سخنراني خود برگزاري جلسات مشترک ميان فعالان اقتصادي شهرستانها و مسئولان اجرايي را امري مبارک خواند و اظهار داشت: تبادل نظر براي آباداني منطقه کاري ارزشمند است زيرا توسعه امري قالبي است و دستوري نيست و بايد بر اساس مقتضيات منطقه شکل گيرد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در قانون برنامه پنجم نيز تالار گفتگو ميان بخش خصوصي و دولت پيش بيني شده که متاسفانه در يک زمان مورد توجه قرار نگرفت.
وي تاکيد کرد: مشکلات با حرف زدن حل نمي شود.
به گزارش مهر، لاريجاني پيش از اين سخنراني از جانبازان و آزادگان دفاع مقدس که در جنگ تحميلي دچار موج گرفتگي شدند در بيمارستان ميلاد شهريار عيادت کرد.
 در اين عيادت فرماندار شهريار، استاندارتهران، نماينده مردم شهريار در مجلس ، امام جمعه شهريار و فرمانده نيروي انتظامي ، رئيس مجلس شوراي اسلامي را همراهي کردند.
 در بيمارستان روانپزشکي شهريار 65 جانباز و دو آزاده دفاع مقدس بستري هستند.
دولت يازدهم براي اولين بار نگراني غربي‌ها را واقعي فرض کرد
زيباکلام ابراز عقيده کرد : براي اولين بار دولت يازدهم فرض را بر اين گذاشت که غربي ها واقعا از گسترش فعاليت هاي هسته‌اي‌ ما نگران هستند و ظريف و معاونانش با اين نيت به مذاکرات نرفتند که ترس غربي ها بهانه است .
به گزارش خبرنگار مهر، صادق زيباکلام، استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در همايش واکاوي روند پيشبرد سياست هسته‌اي در دولت يازدهم که امروز در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه در حال برگزاري است، در خصوص ابعاد سياسي توافقنامه ژنو و سياست هسته‌اي اين دولت گفت: جدي‌ترين تحولي که  دولت روحاني در سياست خارجي داشته، اين است که سياست قبلي که در 8 سال گذشته اعمال شده بود، کنار گذاشت.
وي با بيان اينکه سياست اصولگرايان مساله هسته اي را به معضل تبديل کرده بود، ادامه داد: اصولگرايان با استفاده ابزاري از مساله هسته اي آن را به عنوان رويارويي با غرب و آمريکا قرار داده بودند.
به گفته زيباکلام عمر دولت اصلاحات در مساله هسته اي قد نداد که به تدبيري بيانجامد و عملا مشکلات ما در مساله هسته اي از اواخر دولت خاتمي شروع شد.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران افزود: دولت احمدي‌نژاد با اين رويکرد آمد که نگاه جديدي در عرصه سياست خارجي داشته باشد، اما از مساله هسته اي به عنوان يک ابزار استفاده کرد.
اين فعال سياسي گفت: احمدي‌نژاد دولت هاي قبلي را خائن مي دانست و علت مخالفت آمريکايي ها و غربي ها را در اين مي دانست که آنها نمي خواهند ما پيشرفت علمي داشته باشيم و غرب مخالف توسعه اقتصادي ما است.
وي با طرح اين سوال که علت مخالفت غربي ها با مساله هسته اي ما چيست؟ گفت: هر کشوري که بتواند اورانيوم را 3 درصد غني سازي کند، تا 90 درصد نيز مي تواند پيش رود و اين براي غربي ها نگران‌کننده است.
زيباکلام تحليل خود را بار ديگر تکرار کرد که پاسخ ما به نگراني غربي ها هميشه اين بوده است که ما قصد توليد سلاح هسته اي نداريم، اما آيا آمريکايي ها بايد به اين گفته ما که اسلام توليد هرگونه سلاح هسته اي را منع مي کند، راضي مي شوند؟ آن هم در حالي که جمهوري اسلامي ايران رسما اعلام کرده است بايد اسرائيل نابود شود.
اين استاد علوم سياسي ادامه داد: در واقع مشکل اساسي از اينجا شروع شد که فعاليت هسته اي ما در سياست خارجي در خصوص اسرائيل باعث نگراني غربي ها شد، اما پاسخ اصولگرايان به ترس غربي ها اين بود که ايران هيچوقت به دنبال سلاح هسته اي نيست.
اين فعال سياسي اصلاح طلب ابراز عقيده کرد براي اولين بار دولت يازدهم فرض را بر اين گذاشت که غربي ها واقعا از گسترش فعاليت هاي هسته‌اي‌ ما نگران هستند، گفت: ظريف و معاونانش با اين نيت به مذاکرات نرفتند که ترس غربي ها بهانه است، بلکه تيم مذاکره‌کننده جديد اعلام کردند ما چه کنيم که نگراني شما از بين برود.
اين فعال سياسي ادامه داد: تيم مذاکره‌کننده جديد از اين نقطه شروع کرد که غربي ها نسبت به ايراني‌ها بي اعتمادند و در مقابل نيز غربي ها اعلام کردند که در اصول با فعاليت هاي هسته اي ما مخالفتي ندارند.
وي گفت: برنامه هسته اي مي تواند ادامه پيدا کند مشروط به اينکه غربي ها اعتماد لازم را بدست آورند، اين فرمول گفتنش آسان اما زمانبر است، به همين علت مذاکرات طول مي کشد.
زيباکلام گفت: من مطمئنم به يک نقطه مي رسيم که دو طرف در تعداد سانتريفيوژها به اشتراک مي‌رسند و مذاکرات موفقيت‌آميز خواهد بود.
استاد علوم سياسي دانشگاه تهران با بيان اينکه معتقدم فعاليت هاي هسته اي ما هيچگونه دستاورد اقتصادي نداشته است، گفت: معتقدم اگر تحريم ها ادامه پيدا کند همچنان مشکلات ما نيز ادامه خواهد داشت، اما من به روند مذاکرات بسيار خوشبينم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |