پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2630 13:21 1393/03/30
قیمت سهام شرکتها کمتر از قیمت آدامس و پفک

قیمت سهام شرکتها کمتر از قیمت آدامس و پفک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیمت سهام شرکتها کمتر از قیمت آدامس و پفک

قیمت سهام شرکتها کمتر از قیمت آدامس و پفک

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه :در پی افت‌های شدید و متعدد بورس تهران که چند ماهی است گریبان سهامداران را گرفته و به ذوب شدن سرمایه‌های آنها منجر شده است، سهامداران خرد که با زیان‌های هنگفتی در این مدت مواجه شده‌اند نگرانی خود را از وضعیت فعلی بازار سرمایه و از بین رفتن سرمایه‌های خود ابراز می‌کنند

با حاکم شدن وضعیت قرمز در بازار سرمایه و افت بیش از ۷ هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون و نیز ریزش سنگین قیمت سهام شرکتها، سهامداران بورس تهران که با تشویق دولت و هزاران امید سرمایه‌های خود را وارد این بازار کرده‌اند، با زیان هنگفتی مواجه شده و درصدد خروج از این بازار برآمدند.
این در حالی است که طرح‌های اجرا شده توسط سازمان بورس مانند طرح ویژه صیانت از سهامداران خرد با اعمال محدودیت فروش که از ۲۶ بهمن ماه سال گذشته اجرا شد و نیز راه‌اندازی صندوق توسعه به منظور بهبود وضعیت بازار سرمایه که از اردیبهشت ماه امسال اجرا شد نتواست در وضعیت بازار تاثیر با اهمیتی داشته باشد و مانع از ریزش روزانه قیمت ها شود.
همچنین جلسه ویژه وزیر اقتصاد با مسوولان بازار سرمایه در سال گذشته و نیز برگزاری جلسات متعدد سازمان بورس با سرمایه‌گذاران حقوقی نیز نتوانست در کاهش زیان هنگفت سهامداران موثر باشد و مانع از روند ریزشی بورس شود به طوری که در زمان اجرای این طرح شاخص بورس ۷۵ هزار واحد بود و در حال حاضر به محدوده ۷۲ هزار واحد رسیده است.
از سوی دیگر اعمال برخی سیاست‌های اقتصادی دولت مبنی بر ممانعت از افزایش قیمت کالاها و محصولات و در ابهام بودن افزایش نرخ صنایعی همچون سیمان، خودرو، لبنیات، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها و مشخص نبودن بهره مالکانه معادن در کنار انتظار در به نتیجه رسیدن ایران در مذاکرات هسته‌ای موجب شده است تا انگیزه‌ای برای خرید از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی مشاهده نشده و بورس تهران روزانه با ریزش قیمت‌ها و ذوب شدن سرمایه‌ها مواجه شود.
چون همانطور که پیش بینی می شد، نشست مدیران سازمان بورس و مقامات دولتی و اعلام حمایتهای متعدد نیز در وضعیت بازار سرمایه اثر بخش نبوده و نتوانست درجلب نظر سرمایه گذاران موثر باشد لذا تا زمانی که حمایتهای عملی از این بازار پر ریسک صورت نگرفته و تزریق نقدینگی ۵ هزار میلیارد تومانی به بدنه بازار سهام کشور عملی نشود اثری از رونق و برگشت موفق و پایدار بازار نخواهد بود.
سهامداران چه می گویند؟
در این میان سهامداران نگران که دستشان به هیچ جا بند نیست و سرمایه خود را از دست رفته می بینند، نسبت به وضعیت فعلی بورس و عملکرد دولت در این خصوص معترض بوده و عنوان می کنند که وضعیت بازار سرمایه خطرناک است زیرا با ابهامات موجود در نرخ خوراک شرکتهای پتروشیمی، افزایش بهره مالکانه معادن،نرخ سیمان و خودرو صنایع مختلف بورسی تحت تاثیر قرار گرفته و بازدهی منفی را برای سهامداران ایجاد کرده است.
یکی از این سهامداران که مدیران بازار سرمایه را در افت چند ماهه اخیر دخیل می داند، به ایسنا گفت: مسوولان بازار سرمایه باید با سهامدار عمده صحبت کنند که اگر سهمی ارزندگی ندارد چرا ۱۰۰ درصد بالای قیمت، سهم را عرضه نمی کردند ولی در حال حاضر نسبت به عرضه سهم اقدام می کنند؟ چگونه می شود شاخص بورس از سال ۸۳ تاکنون هشت برابر شود اما قیمت حداقل ۵۰ درصد شرکتهای بورسی به قیمت‌های سال ۸۳ نرسیده باشد.
چه کسی پاسخگوی زیان سهامداران است؟
یکی دیگر از سهامداران در تماس با خبرگزاری ایسنا ضمن اعلام زیان شدید در بورس اعلام کرد: سهامداران بورس در هفته های اخیر به شدت متضرر شده اند،اما سازمان و شرکت بورس پاسخگوی علت افت‌های سنگین بورس نیست. هرچند که با راه اندازی صندوق توسعه و اعلام حمایت حقوقی ها، بازار دو سه روزی مثبت شد اما مجددا روند نزولی از سر گرفته شده و مجددا شاهد افت سهام خود در بازار هستیم و مشخص نیست که چه کسی پاسخ سهامداران را خواهد داد.
این سهامدار بورس از مسوولان خواست تا فکری به حال بورس کرده و از خروج سرمایه و بی اعتمادی حاصل از افت قیمت ها جلوگیری کنند.
قیمت سهام شرکتها زیر قیمت پفک و آدامس
در عین حال یکی دیگر از سهامداران در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه افراد زیادی سرمایه خود را در بازار سرمایه از دست داده اند،گفت: درحال حاضر قیمت سهام اکثرشرکتها به زیر قیمت ادامس و پفک رسیده است و کسی پاسخگوی آن نیست!!
وی ادامه داد: سهامی که درشش ماهه گذشته خریداری کردم قیمت آن از نصف هم کمتر شده است زیرا در حال حاضر حتی با رشد شاخص، بیشتر سهام شرکتها صف فروش بوده و هر روز با افت ۴ درصدی مواجه می شوند.
این سهامدار بورس در ادامه به ایسنا گفت: مسوولان دولتی و بورسی در زمان مثبت شدن بورس، مردم را به سرمایه گذاری در این بازار ترغیب می کنند اما در زمان منفی حمایتهای لازم را انجام نمی‌دهند بنابراین مردم از سرمایه گذاری در بورس می ترسند.
امید به بهبود اوضاع با ارائه گزارشهای سه ماهه
در این میان اما مدیر عامل شرکت بورس نظر دیگری داشته و اعلام می کند که از لحاظ بنیادی اطلاعات منفی در بازار وجود ندارد زیرا در آستانه فصل برگزاری مجامع، شرکت‌ها اطلاعات منفی به مجامع ارسال نکرده اند‌؛ ازسوی دیگر بودجه‌ شرکتها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و از ۵۲ هزار میلیارد تومان به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.
حسن قالیباف اصل درعین حال بزرگ ترین مشکل بورس را کمبود نقدینگی دانسته و بدون اشاره به نحوه ی تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس اعلام می کند که با نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌ها و ارائه گزارش سه ماهه به بازار، قطعا سمت و سوی بازار مشخص می‌شود.
وی حرف تمامی مسوولان بازار را تکرار کرده و به این موضوع تاکید می کند که کسانی که در بازار سرمایه سرمایه گذاری می کنند باید دید بلندمدت‌تری داشته باشند زیرا به ندرت پیدا می شود کسانی این توانمندی را داشته باشند که در کف قیمت نسبت به خریداری سهم اقدام کرده و در سقف قیمت سهام خود را بفروشند و کسانی که سهام خود را می فروشند مطمئن باشند در زمان رشد از خرید آن سهم جا می‌مانند بنابراین باید بازار سرمایه را با دید بلند مدت مشاهده کرد.
مدیر عامل شرکت بورس تصمیمات اتخاذ شده در مجلس را موجب افت قیمتها می داند و در عین حال یادآور می شود که اگر بخواهیم اثر تصمیمات کلان را برروی شرکت‌ها مشاهده کنیم باید بودجه شرکت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.
وی به برنامه شرکت بورس برای تغییر بازار از حالت رکودی اشاره کرد و گفت: باید در کنار کمبود نقدینگی به ابهام بازار نیز اشاره کنیم زیرا فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها اجرا شده و سرمایه‌گذاران تحلیل دقیقی از اثر هدفمندی‌ یارانه‌ها روی عملکرد شرکت‌ها ندارند. بنابراین بعد از ارائه گزارش سه ماهه شرکت‌ها این گزارشات به سمت و سوی حرکت سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه کمک می‌کند.
به گفته ی او عرضه‌های اولیه و پذیرش‌های جدید نیز می تواند به بازار سرمایه کمک کند و صندوق توسعه باید مورد حمایت قرار گیرد تا بتواند در بازار موثر باشد و صندوق‌های بازگردانی خاص می تواند به کمک بازار سرمایه بیایند که راه اندازی این صندوق‌ها جزو برنامه‌های بازار سرمایه و شرکت بورس است.
مسئولان از بازار حمایت کنند
ازسوی دیگر اکثر فعالان بازار سرمایه معتقدند که اکنون بازار سرمایه در دوران گذار قرار داشته و جو انتظار از وضعیت مذاکرات هسته‌ای، قیمت‌گذاری جدید محصولات و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در بازار سرمایه حاکم است.
در این میان یک کارگزار بورس معتقد است که بازار سرمایه در انتظار مشخص شدن تکلیف مذاکرات هسته‌ای، اقتصاد جهانی و اصلاح قیمتهای داخلی و قیمت گذاری صنایع با توجه به افزایش حامل‌های انرژی است و تا تکلیف این موضوعات روشن نشود نمی توان انتظار رشد قیمت را داشت و تا تکلیف این سه موضوع مشخص نشود می‌توان انتظار رشد قیمت ها را داشت.
عظیم ثابت راهکار بهبود اوضع بورس را توجه مسوولین شورای بورس، وزارت اقتصاد و بدنه دولت به بورس دانسته و تاکید می کند که باید با حمایت از این بازار، نگرانی مردم را کاهش داده شود زیرا اگر نقدینگی از این بازار خارج شود، مردم سرمایه خود را به فروش می رسانند و این عدم اعتماد به بازار سرمایه لطمه خواهد زد.
به این ترتیب به زعم گفته کارشناسان در حال حاضر جو احساسی، بدبینی و بعضا عدم اعتماد در بازار سرمایه حاکم شده و علی رغم جذاب بودن قیمت‌ها و به کف رسیدن آن، برخی از سهامداران ترجیح می‌دهند که از بازار سرمایه دور شده و فعلا در این فضای احساسی فعالیت نکنند.
به گزارش ایسنا ، با این حال این امیدواری وجود دارد که در روزهای آینده شاهد حمایتهای جدی، عملی و اثرگذار مسوولان در این بخش باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |