جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 7526 15:41 1393/09/08
قیر راههای روستایی سر از بازار سیاه در می آورد

قیر راههای روستایی سر از بازار سیاه در می آورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قیر راههای روستایی سر از بازار سیاه در می آورد

قیر راههای روستایی سر از بازار سیاه در می آورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: طبق تبصره دو بودجه سال۹۳ وزارت نفت موظف شده از طریق شرکتهای دولتی تابعه ذیربط معادل۵۰۰ هزار تن قیر رایگان تا سقف ۶ هزار میلیارد ریال برای آسفالت راههای روستایی در اختیار شرکتهای تابعه وزارت راه و شهرسازی قرار دهد که بر طبق سخنان معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، این وزارت خانه تاکنون به تعهد خود در این خصوص طبق قانون عمل کرده است

شاهرخ خسروانی در این باره گفته است: براساس همین تبصره شرکت ملی پالایش و پخش با توجه به تناسب تولید وکیوم باتوم در شرکتهای پالایشی به آنها اعلام کرد که نسبت به تامین این میزان قیر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ده سال است شرکتهای قیرساز از مجموعه پالایش و پخش جدا شده و خصوصی شده اند، گفت: طبق این قانون بودجه، هم اکنون ما میزان مورد نیاز وکیوم باتوم را در اختیار شرکتهایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی تعیین می شوند، قرار می دهیم.

ادعای فعالان بازار قیر

محرومیت بالای مناطق روستایی دلیل تصویب اختصاص ۵۰۰ هزار تن قیر به معاونت ساخت راه روستایی است. این روش غیر پولی که در ماه‌های ابتدایی امسال به آسفالفت بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر راه جدید منجر شده حالا مخالفانی نیز پیدا کرده است.

تعدادی از تولیدکنندگان قیر اختصاص سهمیه‌ای این محصول پتروشیمی را باعث شکل گیری یک بازار سیاه در کشور و پایین آمدن قیمت فروش آن می دانند.

مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده قیر در این رابطه گفت: بازار قیر دارای مشکلات مختلفی بوده اما در شرایط فعلی که دولت در حال تدوین بودجه سال آینده است بررسی قانونی که در چند سال گذشته در بودجه قرار گرفته و تبعات زیادی را برای صنعت قیر به بار آورده است بیش از سایر مشکلات اولویت دارد.

علی اصلانی در گفتگو با ایسنا در این رابطه توضیح داد: متاسفانه طرحی به عنوان قیر راه روستایی که در قالب بودجه هر ساله راهی خانه ملت می‌شود و نمایندگان مجلس آن را تصویب می‌کنند به جای مصرف در جاده‌های مورد نظر وزارت راه و شهرسازی سر از بازار آزاد در می‌آورد که این اتفاق به یکی از معضلات اصلی فعالان صنعت قیر به ویژه بخش خصوصی تبدیل شده است.

وی با بیان این‌که پیرو تصویب قانون بودجه سنوات گذشته هر ساله مقادیر قابل توجهی قیر رایگان تحت عنوان راه روستایی تصویب و در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد گفت: به طور مثال سال گذشته ۵۰۰ هزار تن قیر رایگان در ردیف قانون بودجه تصویب واجرا شده اما این طرح نه تنها خدمت نیست بلکه نوعی به بار آوردن خسارت به بودجه عمومی و بیت المال نیز به حساب می‌آید. متاسفانهقیرهای فوق به جای آسفالت راه روستایی سر از بازار آزاد در آورده و مشاهده شده تا ۱۵۰ هزار تومان زیر قیمت بورس کالا به قیمت روز به فروش می رسد که باعث به هم ریختگی بازار و ورزشکستگی تولیدکنندگان قیر شده است.

وی اضافه کرد: از طرفی هم پیمانکاران قیر استاندارد دریافتی را در بازار می فروشند و به جای آن قیرهای بی کیفیت تولیدی افراد سودجو و قاچاق بدون مجوز و استاندارد را در عملیات آسفالت وارد می کنند که نمونه بارز آن را در طرح‌های اجرا شده جدید می بینیم.از این رو از دولت و مجلس انتظار داریم به جای تحویل قیر رایگان به وزارت راه این محصول را طبق روال سیاستپالایشگاه‌ها در بورس کالا و با نرخ رقابتی به خریداران عرضه و وجوهات حاصل از آن را تحت حساب متمرکز به نام وزارت راه با اختیارات قانونی واریز کند که این مساله قطعا پیامدهای مثبت بسیاری به همراه خواهد داشت.

البته این تمام ماجرا نیست و معاونت راه روستایی وزارت راه نیز در این رابطه استدلال‌های خاص خود را دارد.

حسین میرشفیع، معاون وزیر راه دراین رابطه اظهار کرد: معاونت راه روستایی تمام پروژه‌هایی که بنا است در این قالب کار شوند را از مرحله ابتدایی تا مرحله انتهایی مورد ارزیابی دقیق کارشناسی قرار می دهد و کلیه اعتبارات مورد نیاز برای پروژه‌ها را از این طریق تثبیت می‌کند.

وی با بیان این‌که قیر اختصاص یافته به پیمانکاران پس از بررسی‌های کارشناسی و ارزیابی از میزان مصالحی که در جاده‌های کشور مورد نیاز هستند نهایی می شود، اظهار کرد: پیمانکار موظف است طبق قراردادی که با وزارت راه و شهرسازی بسته پروژه را در زمان و با کیفیت مقرر تحویل دهد از این رو چندان به صرفه نیست که پیمانکار نسبت به فروش قیر خود در بازار آزاد اقدام کند.

میرشفیع ادامه داد: با توجه به محدودیت بودجه نقدی دولت در ماه‌های ابتدایی هر سال در صورتی که راه‌های روستایی بخواهند تا زمان تخصیص یافتن این بودجه‌ها صبر کنند بسیاری از پروژه‌ها با توقف و یا کندی پیش خواهند رفت. این درحالی است که ما بسیاری از پروژه های خود را در ماه‌های ابتدایی سال عملیاتی می کنیم و در ماه های آغازین سال ۹۳ بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر راه روستایی را آسفالت کرده ایم.

روی دیگر سکه

با تمام این اوصاف اما از سوی منابع آگاه خبر می رسد که بودجه تخصیص داده شده به ۵۰۰ هزار تن قیر به راههای روستایی تامین نشده است و وزارت نفت همچنان به تعهد خود عمل نکرده است. از پیشنهادات وزارت راه به شرکت های تولید کننده قیر، تامین قیر تهاتری است. بدین معنا که وزارت خانه متولی در ازای تولید قیر به تولید کنندگان تضمین پرداخت می دهد در این میان این شرکتهای بزرگ با این قول ها ترغیب نمی شوند زیرا که تضمین وزارت نفت، تضمین بانکی نیست.

بنابراین قول عمل به تعهدات و خرید قیر شرکتهای بزرگ تولید کننده داده شده است که معمولا تجربه نشان داده سه ماه آخر سال این قول ها عملی می شود.در وضعیت کنونی عمده تامین کنندگان قیر، شرکت های کوچک هستند که عمدتا قیر نامرغوب و بعضا بی کیفیت تولید می کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |