پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 41936 18:48 1395/07/17
قوی سیاه، مهمترین پدیده بازارهای مالی

قوی سیاه، مهمترین پدیده بازارهای مالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قوی سیاه، مهمترین پدیده بازارهای مالی

قوی سیاه، مهمترین پدیده بازارهای مالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مهندس علی نورانی تحلیلگر ارشد مالی کارگزاری بین المللی ویندزور

اتفاقات مهم این هفته ریزش  قابل توجه پوند، ورود طلا به کانال ۱۲۰۰ دلاری و ورود نفت به کانال ۵۰ دلاری بود

دوشنبه ۳ اکتبر: در این روز بازار تحت تاثیر دو خبر بود. مهمتر از همه سخنرانی خانم ترزا می در روز یکشنبه بود که با اعلام ماه مارچ ۲۰۱۷ بعنوان زمان شروع فرایند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بازار را تحت تاثیر قرار داد و عرضه پوند از روز دوشنبه افزایش یافت. خبر دوم هم توافقات وزرای نفت عضو اپک در الجزایر بود که بر سر کاهش تولید روزانه نفت و تثبیت آن در رقم ۳۲ میلیون و پانصد هزار بشکه بتوافق رسیدند.این توافق تقاضا را برای نفت در بازار های جهانی افزایش داد.

سه شنبه ۴ اکتبر : در شرایطی که بانک های چین بدلیل هفته تعطیلات طلایی در تمام هفته گذشته بسته بود، شاخص دلار با افزایش تقاضا برای دلار در بازار های جهانی افزایش یافت و بیشترین تاثیر آن بر بازار طلا بود و روند صعودی طلا که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده بود شکست.

چهارشنبه ۵ اکتبر: عرضه کنندگان همچنان در طلا و پوند دست بالا را دارند و پوند کف قیمتی جدیدی در برابر دیگر ارزها ساخته است که از سال ۱۹۸۵ بی سابقه است. نفت همچنان در شرایط صعودی و در آستانه شکست مرز قیمتی ۵۰ دلار برای هر بشکه است.

پنجشنبه ۶ اکتبر: شاخص های بورس از جمله داوجونز نسبت به شرایط پوند و طلا شرایط متفاوتی دارند. در حالی که داوجونز بعنوان شاخص اصلی بورس نیویورک در میانه یک کانال صعودی درجا میزند، فوتسی شاخص بورس لندن همچنان صعودی است.

جمعه ۷ اکتبر: روزی تاریخی در بازار های مالی و ارز شکل میگیرد. بامداد جمعه  ساعت ۲ و هفت دقیقه صبح در حالی که بانک ها و بازار های مهم جهان بسته اند در پنج دقیقه پوند بریتانیا زیر و رو میشود و در اتفاقی نادر بدون خبر یا دلیل با اهمیتی بیش از ۶ درصد از ارزش پوند سقوط میکند. این اتفاق که در اصطلاح اقتصادی به آن قوی سیاه* گفته میشود بحث های زیادی را در فضای مالی و پولی جهان ایجاد میکند و نظریات مختلفی برای توضیح آن بیان میشود. یکی از این نظریات که در فضای مالی بیشترین طرفدار را پیدا کرد، نظریه خطای انگشت بزرگ است. در این نظریه خطای انسانی در یکی از بانک ها یا موسسات بزرگ مالی مورد نظر است . به این معنا که احتمال دارد یکی از افراد میز معامله در یک نهاد بزرگ مالی به اشتباه حجم زیادی پوند در بازار عرضه کرده باشد. هرچند پس از چند ساعت معلوم میشود که این خروج چند ده میلیارد پوندی نه از سر اشتباه بلکه کاملا با برنامه صورت گرفته است. حالا دیگر معلوم است که بعد از برگزیت پوند دیگر جایگاه سابق را ندارد. بعد از ظهر جمعه هم با اعلام آمار نا امید کننده از اشتغال و بیکاری آمریکا همراه است و بیکاری آمریکا از ۴٫۹ درصد به ۵ درصد افزایش یافته است  و دلار بخشی از مسیر صعودی خود را در ساعات پایانی هفته باز میگردد.

*قوی سیاه (Black Swan) اشاره به تئوری معروف پروفسور نسیم نیکلا طالب دانشمند آمریکایی لبنانی الاصل و یکی از اساتید برجسته ریسک مالی دارد، که اتفاقات غیر قابل توضیح، ناگهانی و تاثیر گذار را به نام تئوری قوی سیاه نام گذاری نموده اند. در فرهنگ غرب از زمان های قدیم در اشاره به اتفاقات نادر اصطلاح دیدن قوی سیاه بکار برده میشود.

*خطای انگشت بزرگ (Big finger error) اشاره به اشتباهات مالی مهمی دارد که گاهی توسط معامله گران در نهاد ها و بانک های مالی بزرگ رخ داده و با اشتباه در حجم معامله، بازار را تحت تاثیر خود قرار می دهند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |