پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 43230 12:56 1395/08/04
قطع ارتباطات اینترنتی را هیچ دولتمردی تجویز نکرده‌ است

قطع ارتباطات اینترنتی را هیچ دولتمردی تجویز نکرده‌ است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قطع ارتباطات اینترنتی را هیچ دولتمردی تجویز نکرده‌ است

قطع ارتباطات اینترنتی را هیچ دولتمردی تجویز نکرده‌ است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر ارتباطات تاکید کرد

گروه امورزیربنایی-وزیر ارتباطات تاکید کرد: اگر نظر بر آن است که ارتباط مردم، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌ها را با دنیا قطع کنیم، چنین تجویزی را تا امروز از سوی هیچ یک از دولتمردان نداشته‌ایم. محمود واعظی در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل به ارائه‌ توضیحاتی دراین باره پرداخت و گفت: این بحث از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و تاکیدات بسیاری نسبت به آن وجود دارد. برهمین اساس نگاه ما به پدافند غیرعامل باید به دور از حاشیه‌ها باشد. وی همچنین عنوان کرد: دسترسی به یک شبکه ارتباطی واحد موضوعی است که در تامین امنیت کشورها تاثیر بسزایی دارد و برهمین اساس کشورهای مختلف این موضوع را دنبال می‌کنند. ما نیز از سال‌ها قبل چنین مساله‌ای را مطرح کردیم و حال با راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات شرایطی ایجاد شده که وقتی روز گذشته بخش قابل توجهی از ظرفیت اینترنت خارجی کشور برای مدتی دچار مشکل می‌شود، شبکه‌های داخلی در حال فعالیت هستند. واعظی همچنین یادآور شد: اکنون ایران در بخش‌هایی مانند ICT و ماهواره جزو لبه‌های تکنولوژی دنیا به‌شمار می‌رود و با توجه به تغییرات سریع این دو حوزه لازم است در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری شده و از نیروهای نخبه استفاده شود. وزیر ارتباطات در ادامه به اهمیت بهره‌گیری از تجهیزات داخلی در تامین امنیت اشاره کرد و گفت: در راه‌اندازی شبکه توانا ما تا جایی که امکان داشت با تولیدکنندگان محصولات بومی قرارداد بستیم، اما عده‌ای به ما انتقاد کردند که چرا این تجهیزات بین ۱۰ تا ۳۰ درصد گران‌تر از نمونه‌های چینی خریداری شده است، اما باید توجه داشت که برای حمایت از تولیدات بومی چاره‌ای غیر از این وجود ندارد و برای حمایت از این بخش باید شرایطی ایجاد شود که در مواردی که نمونه مشابه داخلی وجود دارد باید تعرفه گمرکی چنان بالا رود که واردات مقرون به صرفه نباشد. وی در پایان صحبت‌های خود نیز در پاسخ به صحبت‌های اخیر یکی از مراجع تقلید درباره اینترنت مستقل توضیح داد: شبکه ملی اطلاعات نیز به نوعی یک شبکه مستقل به‌شمار می‌رود، اما اگر نظر بر آن است که ارتباط مردم، بنگاه‌های اقتصادی و دستگاه‌ها را با دنیا قطع کنیم، چنین تجویزی را تا امروز نه از سوی مقام معظم رهبری و نه از سوی هیچ یک از دولتمردان نداشته‌ایم. به عبارت دیگر تاکید ما در راه‌اندازی این شبکه بر آن است که مردم به‌طور همزمان از محتوای داخلی فاخر، باکیفیت و سرعت بالا استفاده کرده و در عین حال محدودیتی در دسترسی به منابع علمی بین‌الملل هم نداشته باشند.

طراحی رباتی برای فیلتر خودکار سایتهای مستهجن

وزیر ارتباطات همچنین درحاشیه این همایش در جمع خبرنگاران حاضر شده و به پاسخگویی به برخی سئوالات پرداخت. وی از طراحی رباتی در شرکت ارتباطات زیرساخت خبرداد که به واسطه بهره گیری از آن امکان فیلتر خودکار سایتهای مستهجن فراهم شده و روزانه تعداد زیادی از این سایتها پالایش می‌شوند. وی در ارتباط با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند و تاثیر آن در کاهش میزان سایتهای فیلتر شده هم اظهار نظر کرد و گفت: در خصوص سایت‌هایی که بخشی از مطالب آنها غیرمناسب است نیز با اجرای فاز اول فیلترینگ هوشمند شرایطی دنبال شد که این سایت‌ها به‌طور کامل از دسترس خارج نشده و تنها محتوای نامناسب آنها حذف شود. وزیر ارتباطات در عین حال به اجرای ازمایشی فیلترینگ هوشمند در یکی از شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ابتدای کار حدود پنج درصد مطالب این شبکه حالت نامناسب داشت که اکنون با پایان فاز اول این رقم به کمتر از یک درصد رسیده است، البته همچنان این رقم زیاد است و باید تلاش کنیم رقم تخلفات این حوزه به صفر برسد.

داستان پول‌هایی که مخابرات گرفت

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تفسیر این دوره قبض‌های تلفن پرداخت و با تاکید بر این‌که لازم است مبلغ ۱۰ هزار تومانی که به اشتباه از سوی مخابرات دریافت شده به مشترکان بازگردد، ادامه داد: نکته دیگری که در خصوص قبض‌های تلفن ثابت وجود دارد آنکه براساس مصوبات لازم است در برخی نقاط تا ۲۰۰ دقیقه و در نقاط شهری تا ۳۳۰ دقیقه هزینه مکالمه برای نگهداری خط‌های تلفن دریافت شود. وزیر ارتباطات بیان کرد: این رقم برای تلفن‌های در نظر گرفته شده که کارکردی در طول ماه ندارند، اما براساس تفسیر شرکت مخابرات شاهد بودیم که گاه برای افرادی که مکالمه داشتند نیز این رقم اعمال شده است که تاکید داریم نباید این هزینه به شکل جداگانه در نظر گرفته شود. واعظی همچنین به بحث انتقال خطوط تلفن اشاره کرد و گفت: در گذشته برای انتقال خط‌های تلفن مشترکان می‌توانستند با پرداخت هزینه مربوطه جابه‌جایی را انجام دهند، اما اکنون شنیده‌ایم که شرکت مخابرات این‌گونه عنوان می‌کنند که باید مشترک خط خود را پس داده و بار دیگر یک خط جدید خریداری کند که در خصوص این موارد به سازمان تنظیم مقررات تذکرات لازم را داده‌ایم تا حتما این موضوعات پیگیری شود تا به مردم اجحاف صورت نگیرد. امیدواریم داستان آپارات به شورای عالی فضای مجازی نرسد وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص شکایت سازمان صداوسیما از برخی پخش کنندگان محتوای ویدئویی و مشکلاتی که برای این مجموعه‌ها ایجاد شده، ادامه داد: در این زمینه تاکنون مذاکراتی صورت گرفته و من نیز در حاشیه دولت صحبتی با آقای علی عسکری خواهم داشت، چرا که لازم است همه ما با تولیدکنندگان محتوای داخلی مهربان‌تر باشیم. وزیر ارتباطات اظهار کرد: زمانی که صحبت از شبکه ملی اطلاعات می‌شود معنی آن، این است که مردم باید به تولیدکنندگان داخلی اعتماد کنند ولی نیز مسائل پیش آمده بحث‌هایی درون‌خانوادگی است که امیدواریم با مذاکرات برطرف شود. اگر این موضوعات حل نشود پیگیری آنها در شورای عالی فضای مجازی دنبال خواهد شد که امیدواریم کار به آنجا نرسد.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |