جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 85116 13:59 1397/04/27
قطعنامه‌ ۵۹۸؛ تثبیت گفتمان انقلاب اسلامی و شکست القائات ضدایرانی

قطعنامه‌ ۵۹۸؛ تثبیت گفتمان انقلاب اسلامی و شکست القائات ضدایرانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قطعنامه‌ ۵۹۸؛ تثبیت گفتمان انقلاب اسلامی و شکست القائات ضدایرانی

قطعنامه‌ ۵۹۸؛ تثبیت گفتمان انقلاب اسلامی و شکست القائات ضدایرانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: «سردار عباس حاجی‌نجار»، کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با تأثیر پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بر ثبیت انقلاب اسلامی و افزایش دامنه نفوذ منطقه‌ای ایران گفت: این قطعنامه، هشتیمن قطعنامه‌ای بود که در رابطه با جنگ ایران و عراق به تصویب رسید؛ قطعنامه‌های گذشته عمدتاً سوگیری به نفع رژیم عراق داشت، زیرا قدرت‌های بزرگ و صاحب حق وتو در سازمان ملل با قطعنامه‌هایشان از رژیم بعث عراق حمایت می‌کردند و حاضر نبودند که حقوق ایران را در این قطعنامه‌ها مورد توجه قرار دهند.

وی افزود: به‌دنبال پیگیری‌های ایران و عملیا‌ت‌های موفقیت‌آمیزی همچون عملیات فاو، باعث شد تا غرب به شدت نگران شود که نکند ایران با ادامه موفقیت‌ها به بصره برسد. نهایتاً گردانندگان دارای حق وتوی سازمان ملل به این نتیجه رسیدند که با تصویب قطعنامه ۵۹۸ حقوق ایران را در دفاع مقدس به رسمیت بشناسند. یکی از بحث‌های اصلی ما مشخص شدن کشور متجاوز و تعیین میزان خسارات تحمیلی به ایران بود.

حاجی‌نجار در این رابطه ادامه داد: بعد از پذیرش قطعنامه ما یک تأخیر یک‌ساله را در اجرای کامل آن شاهد بودیم تا شرایط لازم برای عقب‌راندن رژیم بعث عراق، فراهم شود و سپس با مدنظر قرار دادن شرایط بین‌المللی و داخلی به سمت پذیرش قطعنامه حرکت کردیم.

این کارشناس مسائل سیاسی پذیرش قطعنامه را در راستای تثبیت انقلاب اسلامی دانست و افزود: پس از پذیرش قطعنامه یک موج جدیدی از حضور مردم در صحنه را شاهد بودیم و این موج جدید یک تحول جدی در عرصه نیروهای داخلی ایجاد کرد و حتی پس از پذیرش قطعنامه که دشمن به تجاوزات خود ادامه می‌داد این موج جدید باعث شد تا عملیات‌های برون مرزی ما تقویت شود و صدام مجبور به تمکین و عقب‌نشینی شود. همچنین پس از آن‌ در راستای تثبیت نظام، عملیات مرصاد از سوی منافقین شکست خورد و به کل شخصیت‌های این گروهک به منفورترین افراد کشور تبدیل شدند. لذا ایران این قطعنامه را از موضع قدرت پذیرفت و حضور مردم در صحنه تحولی جدی در داخل ایجاد و قدرت‌های خارجی را وادار به پذیرش مواضع ایران کرد.

وی در رابطه با تأثیر پذیرش این قطعنامه بر تقویت نفوذ منطقه‌ای ایران تصریح کرد: نفوذ منطقه‌ای ایران به این قطعنامه ارتباطی نداشت؛ زیرا اصل قضیه نفوذ منطقه‌ای کشورمان خود ماهیت دفاع مقدس بود که یک گفتمان جدیدی را به پشتوانه روحیه رشادت‌طلبی و ایثارگری در عرصه منطقه‌ای ایجاد کرد و اصل نفوذ انقلاب به این موضوع باز می‌گردد.

حاجی‌نجار در پایان افزود: پذیرش قطعنامه ۵۹۸ باعث شد تا یک سری القائاتی مانند این‌که ایران آماده مذاکره نیست و حاضر نیست از قطعنامه‌ها تمکین کند، شکسته شوند. همچنین پذیرش این قطعنامه موجب این شد تا پس از حمله عراق به کویت، ماهیت جنگ‌طلبانه رژیم بعث عراق برای همه جهان آشکارتر شود و به دنیا ثابت کنیم که ایران هیچ‌گونه نیات جنگ‌طلبانه‌ای ندارد و توانستیم گفتمان انقلاب اسلامی را در منطقه بیشتر تثبیت کنیم.

گفت‌وگو از سعید امینی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |