پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 57287 19:26 1396/01/16
قرارداد خرید ۲۴۰ فروند هواپیما منعقد شده است

قرارداد خرید ۲۴۰ فروند هواپیما منعقد شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قرارداد خرید ۲۴۰ فروند هواپیما منعقد شده است

قرارداد خرید ۲۴۰ فروند هواپیما منعقد شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بررسی جهان اقتصاد از نوسازی ناوگان هوایی ایران در دوران پسابرجام

خرید ۴۰ فروند هواپیما در حد تفاهم نامه مانده است

گروه امورزیربنایی-پس از توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران و به دنبال تفاهم هسته ای که در سال ۹۴ منعقد شد، زمینه همکاری گسترده ایران با کشورهای غربی و آمریکا در تمام بخش ها فراهم شد. براساس آمارهایی که از سوی مقامات ارشد حمل و نقل کشور ارائه شده است، ایران برای نوسازی ناوگان هوایی به حدود ۴۰۰ هواپیمای دوربرد و برد کوتاه نیاز دارد که تحقق این هدف مستلزم سرمایه‌ای حدود ۵۰ میلیارد دلار است.

نخستین قرارداد ایران با بوئینگ منعقد شد

در راستای همین نیاز؛ مسئولان وزارت راه و شهرسازی از همان روزهای اول توافق هسته ای و چه بسا پیش از آن، مذاکراتی را با مسئولان شرکتهای سازنده مطرح هواپیما در دنیا اغاز کردند و درحدود یک سال بعد از برجام اولین قرارداد خرید هواپیما با شرکت بوئینگ، در آذرماه ۹۵ منعقد شد. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در این باره گفته بود: براساس قرارداد منعقد شده با شرکت بوئینگ برای خرید ۸۰ فروند هواپیما، ۶ فروند در سال ۲۰۱۷ تحویل ایران ایر می شود. این نخستین قرارداد ایران ایر با بوئینگ پس از ۳۸ سال بود. طبق این قرارداد، بوئینگ ۵۰ فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس(MAX) به ظرفیت ۱۵۰ تا ۱۶۰ نفر، ۱۵ فروند هواپیمای ۷۷۷ مدل ایی.آر۳۰۰ (ER300) به ظرفیت ۳۵۰ نفر و ۱۵ فروند هواپیمای پهن پیکر دوربرد مدل ۷۷۷ به ظرفیت۳۹۰ نفره را در مدت ۱۰ سال به ایران ایر تحویل می دهد. براساس این قرارداد، بوئینگ ۶ فروند دیگر را در سال ۲۰۱۹ و سه فروند را در سال ۲۰۲۰ تحویل ایران ایر می دهد؛ همچنین از سال ۲۰۲۱ سالی بین ۱۰ تا ۱۲ فروند دیگر به هما تحویل خواهد داد.

ورود نخستین ایرباس ها در سال ۹۵

با این حال شرکت ایرباس از بوئینگ پیشی گرفت و پس از قرارداد و پیش از پایان سال ۹۵ دو فروند هواپیما راهی ایران شد. شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که مذاکرات خود برای خرید هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس را آغاز کرده بود سرانجام در دی ماه ۹۵ قرارداد نهایی خرید ۱۰۰ فروند هواپیما را با این شرکت به امضا رساند. در چارچوب این قرارداد نهایی شرکت ایرباس تعهد کرده بود با اخذ مجوزهای لازم ۱۰۰ فروند هواپیمای جدید به ایران بفروشد. بر اساس این قرارداد از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی و در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله این هواپیماها به ایران تحویل هواپیماها آغاز شد و دو فروند هواپیما از این شرکت در دی و اسفند ماه به ناوگان هوایی ایران پیوست. طبق اعلام ایران‌ایر ۴۶ فروند از هواپیماهای خریداری شده از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند از خانواده ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۵۰ است.

تلاش امبرائر برای فروش هواپیما به ایران

پیش از دو شرکت بوئینگ و ایرباس اما سومین تولید کننده هواپیماهای تجاری در جهان از تلاش برای کسب مجوز فروش ۲۰ فروند جت «ای -۱۹۵» به ارزش ۱ میلیارد دلار به ایران خبر داده بود اما تاکنون موفق به این کار نشده است. به نوشته خبرگزاری «رویترز» شرکت امبرائر برای فروش فن‌آوری مهم موتور جت به کار رفته در این هواپیما هنوز نیاز به مجوز دولت آمریکا دارد .

هواپیماهای آ.تی.آر همچنان در راه ایران

وزیر راه و شهرسازی نیز در سال ۹۵ گفته بود: مذاکرات برای خرید هواپیما از شرکت فرانسوی-ایتالیایی آ.تی.آر« ATR» به گام نهایی رسید و در مرحله مبادله سند است. ایران‌ایر هم ابراز امیدواری کرده بود با نهایی شدن قرارداد، تا پیش از پایان سال چند فروند از هواپیماهای ساخت این شرکت به ناوگان ایران بپیوندد. ‌ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در بهمن ماه اعلام کرده بود در پسابرجام، پیش قرارداد خرید ۲۰ فروند از این هواپیماهای ۷۰ نفره با شرکت ای.تی.آر امضا شده و اگر درباره تامین قطعات موتورهای کانادایی این هواپیماها به تفاهم برسیم قرارداد نهایی امضا می شود. به گفته وی، قرار بود تا پایان سال نیز سه تا چهار فروند از هواپیماهای شرکت فرانسوی-ایتالیایی ای.تی.آر (ATR) به هواپیمایی جمهوری اسلامی تحویل می شود اما چنین اتفاقی نیفتاد.

مذاکرات ایران و روس برای خرید سوخوی سوپرجت ۱۰۰

در سال ۹۶ نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جریان دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از مذاکراتی در مورد صادرات هواپیماهای مسافربری سوخوی سوپرجت ۱۰۰ به ایران سخن گفته بود. سوخوی سوپر جت ۱۰۰ یک هواپیمای دو موتوره تولیدی توسط شرکت هواپیماسازی سوخوی روسیه است. این هواپیما قادر به حمل ۹۸ مسافر در فواصل ۲۷۰۰ مایلی است و قیمت پایه هر فروند آن ۳۶ میلیون دلار است. این هواپیما اولین پرواز خود را در می ۲۰۰۸ انجام داده است. شرکت هواپیماسازی مسافری سوخو در روسیه چندی پیش با ابراز آمادگی برای فروش هواپیماهای مسافری فوق مدرن سوپرجت ۱۰۰ به ایران، اعلام کرد: در صورت عقد قرارداد فروش هواپیما، امکان ورود طرف های ایرانی در برنامه ساخت این هواپیما بررسی می شود. با توجه به مشارکت شرکت های اروپایی در ساخت این هواپیما، سوخو نمی تواند به تنهایی در این زمینه تصمیم بگیرد. رسانه های روسی پیش تر نیز اعلام کرده بودند، ایران و روسیه در مذاکرات مربوط به سوخو سوپرجت-۱۰۰ به موافقت اصولی دست یافته اند و گفت وگوها در این زمینه ادامه می یابد.

دومین قرارداد بوئینگ با ایران هم منعقد شد

یکی از اتفاقات خوب سال ۹۶ در این زمینه اما امضای قرارداد خرید ۶۰ فروند هواپیمای بوئینگ توسط شرکت آسمان بود. این شرکت آمریکایی در بیانیه ای اعلام کرد تفاهم نامه ای با آسمان ایرلاینز امضا کرده که قصد دارد ۳۰ فروند مدل بدنه باریک ۷۳۷ مکس را خریداری کند. شرکت آسمان همچنین از حق خرید ۳۰ فروند دیگر هواپیما از بوئینگ برخوردار است. بر اساس آمار و گزارش ها از ۴۰۰ هواپیمایی که اعلام شده بود برای نوسازی ناوگان هوایی ایران نیاز است، قرارداد خرید ۲۴۰ فروند منعقد شده است و ۴۰ فروند نیز در حد تفاهم نامه باقی مانده است؛ حال باید منتظر ماند و دید که برای ۱۲۰ فروند دیگر در سال جدید چه تدبیری اندیشیده می شود و آیا روس و برزیل موفق به فروش هواپیما به ایران می شوند یا نه؟


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |