جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 6790 15:37 1393/08/23
قالیباف:  آینده تهران را به صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم

قالیباف: آینده تهران را به صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
قالیباف:  آینده تهران را به صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم

قالیباف: آینده تهران را به صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شهردار تهران با اشاره به برخی چشم اندازهای پیش روی پایتخت گفت: آینده تهران را به صورت شهری جهانی ترسیم کرده‌ایم که در تحولات جهانی، مرکز تعاملات، گفتگوها، آموزش‌ و تصمیم‌گیری در سطوح مختلف محلی و بین‌المللی است.

به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف روز جمعه طی سخنانی در همایش بین المللی مدیریت شهری که در شهر دهلی هند برگزار شد، تصریح کرد: زمانی که ۱۰ سال پیش مسئولیت شهرداری تهران را پذیرفتم، پایتخت ایران اوضاع نامطلوبی داشت و چالش‌های زیست ‌محیطی از جمله آلودگی هوا و نبود سیستم کارآمد مدیریت پسماند از مسائل جدی پایتخت به شمار می‌رفت. در آن زمان شهرداری تهران از شیوه مدیریتی از هم‌گسیخته و ناهماهنگی رنج می‌برد. شهرداری تنها به عنوان یک ارایه ‌دهنده خدمات شهری محسوب می‌شد و تسلط دیدگاه‌های تمرکزگرایانه، مدیران شهری را از مشارکت معنی‌ دار مردم در اداره امور شهری بازداشته بود.

وی افزود: در زمان آغاز به کار بنده در شهرداری تهران عدم وجود زیرساخت‌های کافی در کنار کمبود و توزیع نابرابر امکانات تفریحی- فرهنگی موجب بروز نارضایتی شهروندان شده بود و نبود رویکردی اجتماعی برای پاسخ به نیازهای شهروندان کمبود اصلی شهر تهران به شمار می رفت.

قالیباف خاطر نشان ساخت: تحقیقات ما نشان می داد که تهران نیازمند توسعه در زیرساخت ‌های فیزیکی و زیرساخت‌ های اجتماعی- فرهنگی است. از همین رو، تلاش‌ها به سمت تبدیل تهران به شهری با سیستم حمل و نقل عمومی گسترده و بزرگراه ‌های قابل دسترس که چهار گوشه شهر را به هم پیوند می‌زنند، معطوف شد.

افزایش ۳ برابری خطوط مترو

وی گفت: برنامه ‌ریزان شهری ما به اصلاح تقاطع ‌ها و چهارراه‌ ها از طریق ساخت پل و تونل پرداختند و همچنین اصلاحاتی در نحوه مدیریت حمل و نقل با توسعه اتوبوس‌های تندرو (BRT) و سیستم تاکسیرانی شهر انجام شد. همزمان، به منظور گسترش سیستم حمل و نقل سبز در تهران، متروی تهران از دو خط در سال ۱۳۸۴ با بیش از سه برابر افزایش به هفت خط در سال جاری افزایش پیدا کرد.

قالیباف به فعالیت های صورت گرفته به منظور گسترش فضای سبز شهر شامل ایجاد پارک‌ ها و کمربند سبز تهران اشاره کرد و عنوان داشت: در طول ۱۰ سال شاهد بیش از ۱۶۸۰ هکتار افزایش مساحت فضای سبز در شهر تهران بوده ایم. علاوه بر این سیستم یکپارچه‌ ای برای مدیریت پسماندها با استفاده از امکانات جدید و نوآورانه تصفیه ایجاد شده و تفکیک زباله در مبدا نیز نسبت به سال ۱۳۸۴ پنج برابر افزایش یافته است.

به گفته شهردار تهران بودجه سالانه شهرداری تهران از ۱۶ هزار میلیارد ریال در سال ۸۴ با رشد ۱۰ برابری به ۱۶۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۳ افزایش یافته است و این افزایش از طریق ایجاد منابع درآمدزای پایدار و ایجاد تنوع در منابع درآمدی شهردار تهران حاصل شده است که نتیجه این تلاش ‌ها بهبود استاندارد های زندگی برای شهروندان بود.

حمایت از کودکان آسیب پذیر

قالیباف با تاکید بر این موضوع که همچنان با چالش ‌هایی در مدیریت تهران روبرو هستیم، ابراز داشت: این چالش ها برای دیگر شهرهای مشابه در دنیا مسئله جدیدی نیست؛ تحقیقات انجام ‌شده توسط مرکز مطالعات و برنامه ‌ریزی شهر تهران نشان می‌دهد مسائلی مانند فقر نسبی، کودکان کار، تکدی‌گری، اعتیاد، افزایش حاشیه ‌نشینی، مهاجرت بیش از حد و بی‌ عدالتی اجتماعی از مشکلاتی هستند که توجه خاصی را می‌طلبند.

وی ادامه داد: شهرداری تهران موفق شده است که بیش از هفت هزار کودک را از طریق جلب مشارکت نهادهای غیردولتی حمایت از کودکان، آموزش داده و آنان را در برابر آسیب‌ های اجتماعی حمایت کند. در کنار این موضوع برنامه ‌های مشابهی نیز برای معتادان، کودکان فراری و همچنان افراد بی‌خانمان انجام گرفته و امکان دسترسی هزاران نفر از افراد به اسکان موقت و امکانات ترک اعتیاد و بازپروری فراهم شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |