پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 69082 18:48 1396/06/25
فعالان معدنی در تدوین "نقشه راه" مشارکت کنند

فعالان معدنی در تدوین "نقشه راه" مشارکت کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فعالان معدنی در تدوین "نقشه راه" مشارکت کنند

فعالان معدنی در تدوین "نقشه راه" مشارکت کنند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

کرباسیان بر استفاده از فرصت تاریخی نمایش توانمندی‌های معدنی تاکید کرد:

گروه تولید-رییس هیات عامل ایمیدرو، بر مشارکت و همفکری تشکل‌های معدنی برای تهیه "نقشه راه معدن و صنایع معدنی" تاکید کرد و گفت: مدل تشکیل کنسرسیوم و انعقاد قراردادهای بلند مدت، ضامن فعالیت های معادن کوچک است. بر اساس گزارش های منتشر شده در خبرگزاری ها، مهدی کرباسیان که در نخستین دیدار خود با تشکل‌های معدنی و صنایع معدنی تصریح کرد: قرار است برای ۴ سال آتی نقشه راه این بخش آماده و در اختیار دکتر شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت قرار گیرد. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: بسیاری از مسائلی که فعالان معدنی و صنایع معدنی با آن سرو کار دارند یا دغدغه آن‌ها است در این نقشه راه گنجانده می شود، به طوری که اموری همچون تعیین عوارض،‌ حقوق دولتی و ... مشخص خواهد شد تا راهکارهای مناسبی برای توسعه ارایه و به اجرا گذاشته شود. وی با تاکید بر اینکه سخنان رییس جمهوری و وزیر صنعت معدن و تجارت در مجلس در راستای حمایت از بخش معدن و صنایع معدنی، فرصت تاریخی برای نشان دادن توانمندی های این بخش است، اظهار داشت: انتظار از تشکل ها این است که علاوه بر منافع صنفی، به منافع و اقتضائات کشور نیز توجه شود.

*معادن کوچک و متوسط و قراردادهای بلند مدت

کرباسیان به جایگاه معادن کوچک و متوسط اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ایران معادن بزرگ سنگ آهن به صورت باز بهره برداری شده اند و درعین حال عمر و عیار این معادن رو به کاهش است،‌ باید توجه بیشتری به معادن کوچک و متوسط شود. وی با بیان اینکه مشخصات و توان معادن کوچک سنگ آهن را با جزئیات ارایه دهید، تاکید کرد: مدل تشکیل کنسرسیوم و انعقاد قراردادهای بلند مدت، ضامن فعالیت های معادن کوچک است و می توان به مسائل جانبی این معادن نیز توجه کرد. کرباسیان افزود: تامین نیاز کارخانه تولید گندله از مهمترین اقداماتی است که معادن کوچک در قالب کنسرسیوم می توانند انجام دهند. وی با اشاره به مشکلات کمبود آب در بخش کشاورزی خاطر نشان کرد: با این اقدام حمل و نقل نیز رونق می گیرد و شاهد تاثیرات مثبت معدنکاری در مناطق کم برخودار خواهیم شد. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به شناسایی ۴۰۰ محدوده امیدبخش گفت: ایمیدرو با پذیرش ریسک بخش اکتشاف، از ایجاد کنسرسیوم در مراحل بعدی اکتشاف حمایت می کند. وی تاکید کرد: ‌اکنون تنها سراغ ذخایر عمیق سنگ آهن نرفته ایم در حالی که برای تحقق اهداف طرح جامع فولاد نیازمند استفاده از تکنولوژی های جدید برای بهره برداری از ذخایر عمیق هستیم که بخش خصوصی می تواند وارد این عرصه شود. در این نشست،‌ مهرداد اکبریان، رییس جدید هیات مدیره انجمن سنگ آهن از متفاوت بودن شرایط معادن کوچک و متوسط با معادن بزرگ سخن گفت و اظهار داشت: اگرچه مقیاس تولید معادن کوچک در برابر معادن بزرگ، ‌پایین است اما فعالیت در این نوع معادن بر کیفیت زندگی مردمان نواحی معادن کوچک و متوسط تاثیر بالایی دارد. اکبریان افزود:‌ معادن با توجه به فرصت های شغلی که ایجاد کرده اند، سبب مهاجرت معکوس شده اند به گونه ای که کارگر،‌ تکنیسین و ... به این معادن مراجعه کرده اند تا صاحب شغل شوند. وی درباره اکتشاف گفت: کشف معادن کوچک زمینه انجام اکتشافات جدید را فراهم می آورد و سبب می شود معادنی که کوچک مقیاس بوده اند، به ذخیره ای بزرگ تبدیل شوند.

*استقبال از تشکیل کنسرسیوم

اکبریان با استقبال از تشکیل کنسرسیوم بخش خصوصی گفت: با هم افزایی شرکت های خصوصی می توان پهنه های معدنی که بدون استفاده مانده بود،‌ را فعال کرد. وی در عین حال خواستار توجه به حساسیت ضوابط و قوانینی همچون اخذ عوارض صادرات و مالیات بردرآمد شد که ممکن است کسب و کار معدن را تهدید کند. در ادامه این نشست، قدیر قیافه، عضو هیات رییسه انجمن سنگ آهن گفت: صندوق بیمه معدنی در جهت تحقق اهداف بالادستی باید بتواند نقش بیشتری در حمایت از فعالیت های معدنی ایفا کند. هادی گلزار دیگر عضو هیات رییسه انجمن سنگ آهن اظهار داشت: طی سال های گذشته این انجمن در بخش تحقیق و توسعه و نیز تهیه اطلاعات پایه ای معادن سنگ آهن اقدامات متعددی انجام داده است. افشین حسینی از اعضای جدید هیات رییسه انجمن سنگ آهن به دلایل تمایل تولیدکنندگان به صادرات اشاره کرد و گفت: زمانی که بر فروش داخلی سنگ آهن تاکید می شود باید به اهمیت نقدینگی شرکت های سنگ آهنی هم توجه کرد. این در حالی است که طلب این شرکت ها با فاصله زمانی طولانی از شرکت های فولادی دریافت می شود. سیاسی راد دیگر عضو هیات رییسه این تشکل معدنی گفت: باید به شرایط زمان هم توجه داشت و در حالی که سنگ آهنی ها چند سال رکود را تجربه کرده اند نباید در اندک زمانی بر صادرات این ماده معدنی عوارض وضع کرد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |