جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 58632 11:35 1396/02/06
فعالان اقتصادی تمایلی به عقبگرد ندارند

فعالان اقتصادی تمایلی به عقبگرد ندارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فعالان اقتصادی تمایلی به عقبگرد ندارند

فعالان اقتصادی تمایلی به عقبگرد ندارند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: ارسلان قاسمی-رئیس اتحادیه تولیدکنندگان حوزه آبزیان- بیان داشت: زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد آمار رشد اقتصادی کشور منفی بود. یعنی روحانی یک اقتصای منفی را تحویل گرفته است؛ اما در آخرین آمار اعلام شد که رشد اقتصادی به ۱۱.۶ درصد رسیده است، در ۹ ماهه پایانی سال گذشته رشد ناخالص داخلی با نفت ۱۱.۶ درصد بوده است و رشد ناخالص داخلی بدون نفت ۵.۷ درصد بوده است که این رشد ناشی از فعالیت های دولت در زمینه بهبود اقتصاد کشور بوده است.

او افزود: رئیس جمهور در جشن شکرگزاری گندم نرخ رشد اقتصادی را مدیون بخش کشاورزی دانست؛ یعنی رشد بخش کشاورزی را عامل افزایش رشد تولیدات داخلی دانسته است، دولت یازدهم کشاورزی را در شرایطی تحویل گرفت که واردات سویا، گندم و برنج با بیشترین میزان صورت می‌گرفت. در حال حاضر واردات به گندم به صفر رسیده؛ حتی برای صادرات برنامه ریزی شده است.

قاسمی در ادامه گفت: میزان تولید بخش کشاورزی با رشد ۱۵.۴ درصدی به ۱۱۷ میلیون تن رسیده است و فضای ۳۴ درصدی کسب و کار را به وجود آورده است؛ البته این بخش همچنان از یکسری مشکلات ساختاری رنج می‌برد مثل عدم سرمایه گذاری، عدم استفاده از فن آوری های نوین وعدم استفاده بهینه از منابع آبی.

او افزود: تراز تجاری بخش کشاورزی طی سال‌های گذشته از منفی به سمت مثبت سوق پیدا کرده است. در بخش شیلات به تراز مثبت دست یافتیم. بخش عمده‌ موفقیت در صادرات محصولات کشاورزی به این بازمی‌گردد که سایه ورق‌پاره‌ها به زعم رئیس جمهور از سر ما کوتاه شد و به بازارهای سنتی قبل بازگشتیم. در حالی است که در دولت دهم این بازارها از دست ما خارج شد.

قاسمی تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در بخش کشاورزی ۲۰ درصد اشتغال کشور را به دست گرفتیم و ۲۲ درصد در تولید ناخالص ملی نقش داشته‌ایم. این آمار را با چهار سال دوره احمدی نژاد مقایسه کنید متوجه می‌شوید که بخش کشاورزی در دولت یازدهم چگونه نجات یافت. فضای امنی برای تولید به وجود آمد با این حال اشکالات ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد اما این اتفاق که باعث شد امنیت در سرمایه‌گذاری به وجود بیاید موجب فعالیت تولیدکنندگان شد.

او افزود: بسیاری از دوستان که نقد اساسی به برجام وارد می‌کنند باید متوجه این باشند که برجام دربخش اقتصادی موثر بوده است و موجب گسترش فعالیت‌های تولیدی شده است. بسیاری از زیرساخت‌ها در هشت سال دوره احمدی‌نژاد از بین رفته بود و تلاش شد که اقتصاد کشور روی ریل مناسب قرار گیرد. در دولت یازدهم نرخ ارز نوسان داشت اما وحشتناک نبود و یک شبه رشد ۷۰ تا ۸۰ درصدی را تجربه نکردیم! میزان تغییرات نرخ ارز نیز ناشی از عقبه‌ای است که در دولت قبل وجود داشته یعنی این دولت تحویل گیرنده اقتصاد ناسالم دولت احمدی‌نژاد بوده است.

قاسمی در ادامه گفت: ارزش ۱۱۷ میلیون تن تولید بخش کشاورزی بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان است و همین امر موجب بهبود فضای کسب و کار شده است و با ریل‌گذاری‌های صورت گرفته باید به ایده‌آل برسیم و نیاز بازار چهارصد میلیونی اطراف کشور را تامین کنیم.بزرگترین دستاورد کشور در سه سال گذشته فراهم کردن یک بستر نسبتاً امن و آرام است و نتیجه آن را اعداد و ارقام و آمار به ما نشان می‌دهد.

او در رابطه با ثبت‌نام محمود احمدی نژاد بیان داشت: کشور ما بر اساس مردم‌سالاری دینی شکل گرفته است و با دو بحث جمهوریت و اسلامیت اداره می‌‌شود. اگر مردم به این نتیجه رسیده باشند که روالی که در هشت سال احمدی‌نژاد در اقتصاد کشور حاکم بود درست است و به آن رای بدهند ما تابع رای مردم هستیم اما با رشد و نبوغ مردم به دنبال فضای مناسب‌تری برای زندگی هستند و عملکرد دولت دهم مقابل این درخواست آنها است.با همه این مسائل میزان رای مردم است اما در شرایط فعلی فعالان اقتصادی تمایلی به بازگشت به عقب ندارند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |