جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 39605 19:30 1395/06/12
«فروشنده» همه رکوردها را جابجا می‌کند

«فروشنده» همه رکوردها را جابجا می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«فروشنده» همه رکوردها را جابجا می‌کند

«فروشنده» همه رکوردها را جابجا می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

علیرضا امامی فرد-زمانی که فیلم برداری فیلم فروشنده در اسفند ماه سال گذشته به پایان رسید، همه منتظر اکران هفتمین فیلم بلند اصغر فرهادی بودند. انتظارها برای دیدن این فیلم بیشتر شد وقتی خبر رسید که اصغر فرهادی در کن جایزه بهترین فیلمنامه را گرفته و شهاب حسینی بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره کن از چنگ بسیاری از بازیگران سرشناس درآورد. طبق معمول، حواشی این فیلم از همین جا پر رنگ تر شد. چرا فیلم اصغر فرهادی دوباره در جشنواره های بین المللی جایزه گرفت؟ چه اتفاقی در فیلم رخ داده که چنین دست آوردی حاصل این فیلم شده؟ عده ای دوباره کاسه داغ تر از آش شده و گفتند که حتما فیلم موضوعی غیر اخلاقی دارد و نباید اجازه اکران فیلم بدون سانسور داده شود. عده ای گفتند حتما اتفاق سیاسی پشت پرده ای رقم خورده که فرهادی دوباره به این موفقیت دست پیدا کرده!!!! عده ای هم اصلا فیلم را لایق دریافت جایزه نمی دانستند. این عده کم نبودند. عده ای از آن ها در صدا و سیما که یک بخش عمومی است و حق همه مردم ایران است در یک برنامه تحلیل فیلم که هر هفته برگزار می شود، جولان داده و با تخریب این فیلم مخاطب را به سمتی می کشاندند که این فیلم لایق این نیست که آنقدر به آن بها داده شود. اما همه چیز در دست مردم بود. این مردم بودند که باید تشخیص می دادند این فیلم در چه سطحی قرار دارد و یا اصلا  اینکه این فیلم را باید دید یا نه؟ خبر از اکران فیلم در ۱۰ شهریور منتشر شد. بسیاری وقت خود را از چندین روز قبل تنظیم کرده بودند که در همان روز اول به تماشای این فیلم بنشینند. خبرها از تحریم این فیلم توسط حوزه هنری به گوش می رسید. قطعا نمی توان کتمان کرد که این تحریم به ضرر فروش این فیلم بود، زیرا در برخی از شهرستانهای ایران یک سینما وجود دارد و آن هم فقط وابسته به حوزه هنری است. شهریور ماه شده بود که نماینده ای در مجلس اعلام کرد که این فیلم بدون سانسور حق پخش نخواهد داشت. اما این صحبت بی اثر بود. پیش فروش فیلم اغاز شد. اما نه به همان قیمت معمول سایر فیلم ها. خبر از فروش ۱۲ و ۱۵ هزار تومانی به گوش رسید. بلیط ها با این قیمت به فروش رسید. اما عوامل فیلم با این افزایش قیمت مخالف بودند، اما مسوولان شرایطی که برای نمایش فیلم باید عملی می شد از جمله کیفیت فیلم را علت اصلی این افزایش دانستند. با اعتراضاتی که شکل گرفت تصمیم گرفته شد تا از هفته آینده قیمت بلیط فیلم به همان قیمت سابق برگردد. اما این اتفاق در برخی از سینماها رخ نداد. حوزه هنری هم نهایتا به این نتیجه رسید که این فیلم را نمایش دهد. سرانجام روز اکران فرا رسید. ساعتی عجیب برای اکران در اولین سانس اعلام شد. ۶:۴۵ دقیقه صبح، آن هم در سینما آزادی که وابسته به حوزه هنری بود. جالب اینجا بود، بسیاری خواب ماندند و در اولین سانس بسیاری از صندلی ها خالی بود.  این در حالی بود که تمام بلیط های آن به فروش رسیده بود. خبرها حاکی از آن بود که بازار سیاه در جلوی سینماها شکل گرفته. یکی از قیمتها، ۳۰ هزار تومان بود. خبر اولین اکران در ساعت ۶:۴۵ صبح، نوید آن را می داد که باز هم امسال شاهد رکوردی عجیب باشیم. همین چند هفته پیش بود که لانتوری توانسته بود رکورد فروش در روز اول را بشکند. فیلم هایی از واکنش تماشاگران بعد از نمایش فیلم فروشنده در فضای مجازی منتشر شد. شبیه آن چه در  اولین اکران در کن رخ داده بود. تماشاگران بعد از اتمام فیلم می ایستند و تشویق می کنند. نظر مردم در راهروهاى سینما آزادى پس از اولین نمایش شنیدنى بود. - از سطح سینماى ایران بالاتر بود - شهاب فوق العاده بود - من جدایى نادر از سیمین را بیشتر پسندیدم - نگاه اجتماعى فرهادى قابل تحسین بود - من انتظار فیلم شگفت انگیز ترى داشتم - مگر اینقدر با استعداد داریم -این فیلم را باید چند بار دید اولین روز اکران فروشنده تمام شد. همه حدسها درست بود. فروشنده رکورد سینمای ایران را در اولین روز اکران جابه جا کرد. فیلم فرهادى با فروشى که در ١٨ سینماى تهران داشت توانست در اولین روز اکرانش بیش از ٢۵٠ میلیون تومان فروش کند. این در حالی است که لانتوری که رکورد در اختیار این فیلم بود، ۱۴۱ میلیون تومان فروش کرد. این یعنی چیزی حدود دو برابر. اما این را هم باید در نظر بگیریم که لانتوری در سینماهای حوزه هنری تحریم بود و هم اکنون هم هست. اما این رکورد به همین جا ختم نشد. روز دوم هم رکوردی دیگر رقم خورد. فروش ۳۵۰ میلیونی و اگر بخواهیم کمی دقیق تر بگوییم در مجموع دو روز ۶۱۰ میلیون تومان در تاریخ سینمای آن هم با این تعداد سینما رکوردی جدید به شمار می رود. چیزی که مهم است تناقض میان حرف های برخی از منتقدین و مسوولین و واکنش مردم نسبت به آن ها بود. آن ها فیلم را ضد اخلاق معرفی کرده بودند اما دقیقا مردم بعد از تماشای فیلم در فضای مجازی به این اتهام  واکنش نشان دادند. اغلب مخاطبان از نسبت دادن اتهام «ترویج بی غیرتی» به فیلم فرهادی ابراز تعجب کرده اند.. فیلمی که بسیاری بر علیه آن صحبت کردند و این تصور را داشتند که مردم به دیدن آن نروند، اما مردم پرشور تر از همیشه در صبح زود در سینما برای دیدن فیلم حاضر شدند و رکورد فروش فیلم را در ابران جا به جا کردند. به نظر می رسد هیچ چیز نمی تواند جلوی خواسته مردم را در دیدن فیلم بگیرند. آن ها هستند که بهترین فیلم را انتخاب می کنند و می دانند کدام فیلم ارزش دیدن دارد. کدام فیلم لایق تشویق کردن است و کدام فیلم ضد ارزش است. اما اصغر فرهادی هم ساکت ننشست و به برخی اتهامات این چنین پاسخ داد: «شما که مدعی هستید از بقیه مردم به خدا نزدیکترید طبیعتا باید مودب تر باشید،  با بریدن شاخه ای که روی آن نشسته اید زودتر از بقیه خودتان می افتید،  برخی حریم ها را بشکنید سکوت من هم می شکند» اما شاید مهمترین مطلب این است که فروشنده فیلم خوبی است. چه برخی بخواهند و چه برخی منکر آن باشند. کن و یا اسکار مکانی نیست که هر کس بتواند در آن جایزه بگیرد و به موفقیت برسد و به هر فیلمی بیجا بها داده نمی شود. در انتها گزارش را با خلاصه ای از داستان فروشنده و نظر منتقدان  به اتمام می رسانیم. فروشنده روایتگر داستان زوج جوانی است که در حال اجرای نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر هستند. رابطه آنها پس از نقل مکان به خانه‌ای که پیش‌تر زنی به نام آهو در آن می‌نشسته، به خشونت می‌کشد. اوون گلیبرمن (منتقد مجله ورایتی) در این باره می گوید:  برای بخشی از فیلم «فروشنده» حتی از ساخته‌های پیشین فرهادی مینیمال‌تر، سربه زیرتر و جمع‌وجورتر است. با این‌حال اما تکنیک نویسنده و کارگردان مثل همیشه با اعتماد به نفس کامل همراه است. هرنمایی در جای خودش است و هر سرنخی به نتیجه‌ای غیرقابل انتظار ختم می‌شود. پیتر برادشو (منتقد گاردین) درباره فروشنده می گوید:  این فیلمی زیرکانه و جاه طلبانه است «فروشنده » سعی می‌کند که تأثیر و نتیجه بزرگتری نسبت به فیلم قبلی فرهادی داشته باشد و کیفیت مبهم و معمایی «جدایی نادر از سیمین» را ندارد. در حقیقت تم انتقام-عدالت طلبی فیلم تقریباً من را به یاد فیلم ملودرام جنایی دنیس ویلنیو « زندانیان» ۲۰۱۳ میندازد. با این همه IQ محض فیلم سازی فرهادی این فیلم را بسیارتماشایی کرده است.      


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |