پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 39638 01:24 1395/06/13
فرهنگ سازی مجازی (قسمت اول – شخصیت مجازی)

فرهنگ سازی مجازی (قسمت اول – شخصیت مجازی)

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرهنگ سازی مجازی (قسمت اول – شخصیت مجازی)

فرهنگ سازی مجازی (قسمت اول – شخصیت مجازی)

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هر انسانی در جامعه جدا از شخصیت حقوقی خود یک شخصیت حقیقی منحصر بفرد خود دارد. عوامل مختلفی در تشکیل و شناسایی شخصیت حقیقی انسان در جامعه تاثیر گذار است که شامل ۱- میزان آگاهی، ۲- نوع رفتار (مشتمل بر زبان بدن نوع وشیوه حرف زدن، خندیدن غذا خودرن )، ۳- شیوه لباس پوشیدن ، ۴- چهره و فیزیک بدنی و ۵- مشخصات عمومی شامل(اسم، جنس، سن، محل تولد و فرهنگ های اجتماعی دوران کودکی و...) می شود.

این عوامل باعث می شود تا شخصیت انسان در جامعه شکل بگیرد و در طول زمان به ثبات برسد. تجربه روابط اجتماعی خوب باعث پختگی رفتار در گذر زمان خواهد شد. بدیهی است که  انسان های دیگر در برخورد با هر شخص رفتاری مناسب و منطبق با شخصیت حقیقی او که در گذر زمان شکل گرفته و ثابت شده است در جامعه اتخاذ می کنند و عمل می نمایند.

انسان امروز با شخصیت دیگری فارق از شخصیت حقوقی و حقیقی خود در جامعه امروز روبرو است و آن شخصیت مجازی هر انسان می باشد.

مشخصا شخصیت مجازی انسان در دنیای امروز از سن بالایی برخورد نیست و نیاز به تربیت و فرهنگ سازی برای زندگی در این جامعه بزرگ دارد. عدم فرهنگ سازی مناسب در شیوه استفاده از دنیای مجازی باعث شده است این شخصیت مجازی به صورت درست تربیت نشده و دچار مشکلات فراوانی در برخوردهای اجتماعی خود در شبکه های مجازی باشد. تاثیرات این مشکلات و ناهنجاریهای مجازی در روند زندگی حقیقی شخص، در بلند مدت تاثیر گذار بوده و باعث بروز آسیب های روحی خواهد شد.

امکان فعالیت پنهانی به دلیل عدم شناسایی مخاطب، عدم تنظیم قوانین مشخص و استاندارد در حوزه استفاده از دنیای مجازی باعث شده است امکان تربیت این کودک تازه پا، با دشواری های فراوانی همراه باشد. بخشی از این فرهنگ سازی با توجه به صرفه اقتصادی و موجودیت ابزار مناسب برای فرهنگ سازی شامل رسانه های تصویری و صوتی به عهده دولت ها خواهد بود ولی بخش بزرگی از تربیت این کودک بایستی توسط انسان مسئول صورت پذیرد. قدمی کوچک و رعایت چند نکته ساده شاید انسان امروز را در پیش برد ارتقا فرهنگ مجازی کمک نماید

در بسیاری از ارتباطات مجازی علاقه به استفاده از نام های مستعار و عکس های غیر حقیقی رایج می باشد. این در حالی است بسیاری از افرادی که از اسم های مستعار استفاده میکنند حتی خودشان علت و چرایی استفاده از این اسم های غیر متعارف را نمی دانند و توضیح مناسبی برای عدم استفاده از اسم حقیقی خود، نخواهد داشت دسته دیگر از فعالین دنیای مجازی کاملا آگاهانه و به دلیل عدم شناسایی در دنیای مجازی از اسم های مستعار استفاده می نمایند که مشخصا این رفتار در بلند مدت به شخصیت مجازی و حقیقی این مخاطبان آسیب خواهد رساند. بدیهی است هر انسانی در جامعه چه مجازی و چه حقیقی مسئول افکار گفتار و رفتار خود خواهد بود و فرار از این مسئولیت، دور یا نزدیک آسیب های اجتماعی و قانونی خود را به فرد خاطی به همراه خواهد داشت.

استفاده از عکس های نا متعارف و غیر واقعی از دیگر مشکلات و آسیب های دنیای مجازی است، استفاده از عکس های مختلف شامل مناظر طبیعی, شعر های عاشقانه، مشاهیر بزرگ دنیا و کودکانی با چشمان درشت و برخی از تفکرات به ظاهر مذهبی، و ترس از شناخته شدن و نگرانی از پیگیری های قضایی باعث می شود که مخاطبان از عکس حقیقی در دنیای مجازی استفاده نکنند دنیای مجازی به دلیل عدم تماس فیزیکی و برخورد نزدیک نیازمند شرایطی برای شناخت بهتر در انتخاب رفتار مناسب است عدم انتشار عکس مناسب و حقیقی در شبکه های اجتماعی مانند زندگی در دنیای حقیقی با یک ماسک بر روی صورت می باشد مشخصا زدن روبنده بر روی صورت باعث پنهان شدن بخشی از شخصیت انسان در مناسبتهای اجتماعی خواهد شد. که این موضوع عیناً در فضای مجازی برای مخاطبین ایجاد می شود

در نظر داشته باشید رفتار توده جوانان در برخورد با شخصی که ۶۰ سال سن دارد، مدیر عامل یک شرکت بزرگ خصوصی است و کرسی تدریس در دانشگاه معتبر را دارد، در یک گروه اجتماعی زمانی که نامش" M kh"  باشد و عکس پروفایلش را گل رز سیاه انتخاب کرده باشد، چگونه خواهد بود؟

به نظر می رسد این توقع زیاد باشد که از قشر نوجوان جامعه توقع رفتاری سنجیده در شبکه های اجتماعی را داشت باشیم در حالی که خودمان حداقل آداب استفاده از شبکه های مجازی را رعایت نمیکنیم.

می توان خیلی راحت تربیت کودک مجازی خود را از همین امروز با تغییر عکس پروفیل، به عکس مناسب و حقیقی، مطابق با استانداردهای جامعه و تغییر نام های مستعار مجازی به نام حقیقی خود در شبکه های اجتماعی آغاز کنیم انسان در مقابل هر عمل و رفتاری در جامعه مسئول است چه مجازی و چه حقیقی پس زیبا خواهد بود که سرمان را بالا بگیریم و با هویت واقعی خود در دنیای حقیقی، پا به دنیای مجازی بگذاریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |