جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 79055 14:47 1396/12/13
فرجی‌راد تشریح کرد: چرایی اصرار ترامپ بر سناریوی نخ‌نما شده دخالت ایران در یمن

فرجی‌راد تشریح کرد: چرایی اصرار ترامپ بر سناریوی نخ‌نما شده دخالت ایران در یمن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فرجی‌راد تشریح کرد: چرایی اصرار ترامپ بر سناریوی نخ‌نما شده دخالت ایران در یمن

فرجی‌راد تشریح کرد: چرایی اصرار ترامپ بر سناریوی نخ‌نما شده دخالت ایران در یمن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: «عبدالرضا فرجی‌راد» استاد ژئوپلیتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و همچنین سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان به تحلیل تلاش‌های نافرجام آمریکا و متحدانش در رابطه با تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای امنیت پرداخت و در این رابطه گفت: توهم آمریکا در خصوص دخالت ایران در امور یمن و تلاش برای به تصویب رساندن قطعنامه‌ای‌ در شورای امنیت به‌نوعی بهانه‌تراشی است. چون این کشور و متحدانش از هر روزنه‌ای که به آن دست می‌یابند، تلاش می‌کنند به ایران اعمال فشار داشته باشند تا جمهوری اسلامی را مجبور به کوتاه آمدن از حق و حقوقش کنند.

خواست مشترک اروپا و آمریکا؛ اعمال محدودیت علیه پیشرفت‌های دفاعی ایران

وی در ادامه به تفاوت سیاست خارجی اوباما با ترامپ پرداخت و در این رابطه تصریح کرد: در زمان اوباما، اولویت سیاست خارجی آمریکا این بود که با ایران گفت‌وگو داشته باشد و به واسطه آن به صورت رسمی ایران را به‌عنوان یک قدرت منطقه‌ای شناسایی کند و در مقابل کشورمان همکاری بیشتری با آمریکا داشته باشد. اما از زمانی‌که ترامپ بر سرکار آمد، طبیعتاً با آن سیاست‌های تهاجمی و گروهی که دور خودش جمع کرد، تصمیم گرفت تا به عربستان، اسرائیل بیشتر نزدیک شود. که این باعث شد تا مثلثی در این دوره تشکیل شود که هدف از تشیکل این مثلث تحت فشار قرار دادن ایران برای کاهش نفوذ منطقه‌ای کشورمان یا نابودی آن، بی‌اثر کردن برجام و اعمال محدودیت‌های موشکی بود. همچنین ترامپ تصمیم دارد تا به هر نحوی که شده بندهایی را به برجام اضافه کند تا نگذارد ایران به سمت پیشرفت فناوری‌های هسته‌ای گام بردارد.

سناریوی نخ‌نما شده ترامپ کمی به حل بحران‌های منطقه‌ای نمی‌کند

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، مرتبط دانستن بحران یمن به ایران را سناریویی نخ‌نما شده از سوی آمریکا دانست که مشکلی را از بحران‌های منطقه‌ای حل نمی‌کند بلکه مسیر تعامل و مذاکره در خصوص حل بحران‌های فعلی را مسدود می‌سازد.

وی تصریح کرد: یمن یکی از بهانه‌هایی بود تا عربستان و آمریکا به آن ورود پیدا کنند و سریع فعال شدند و لذا شاهد هستیم که «نیکی هیلی» بلافاصله این موضوع را در شورای امنیت مطرح ساخت و قطعاتی از موشک‌ها را که مربوط به ایران نبود را به معرض نمایش درآورد.

سفیر اسبق ایران در نروژ در رابطه با بقایای موشکی که نماینده آمریکا در سازمان ملل به معرض نمایش گذاش، گفت: اگر دقت کنیم می‌بینیم که این موشک‌ها از نوع شرقی هستند و هیچ ارتباطی به ایران ندارند بلکه ریشه روسی دارند که در زرادخانه‌های علی عبدالله صالح نگهداری می‌شدند و ممکن است که حوثی‌ها هم توانسته باشند این موشک‌ها را توسعه دهند.

حمایت غرب از عربستان پاسخ مثبت آن‌ها به خوش‌خدمتی سعودی است

فرجی‌راد، حمایت آمریکا و اروپا از عربستان را پاسخ این دو به خوش‌خدمتی‌ عربستان توصیف کرد و در این رابطه گفت: عربستان از زمانی‌که ترامپ روی کار آمده، امتیازات وسعیی را به او داده است که خرید حجم زیادی از تسلیحات پیشرفته نمونه‌ای از امتیازات ویژه‌ای است که عربستان به آمریکا و اروپا داده است. که همین باعث شده تا اروپا و آمریکا متعهد شوند تا اقدامی را علیه ایران به کار بگیرند.

سفیر اسبق کشورمان در مجارستان در تحلیل اقدام واحد اروپا و آمریکا در رأی مثبتی که به قطعنامه اخیر داده‌اند، بیان کرد: اروپا که تاکنون در برابر سیاست‌های لغو برجام ترامپ مقاومت کرده، اما شاهد هستیم که در این قطعنامه ضدایرانی با آمریکا هم‌صدا بوده؛ که دلیل آن‌ هم مربوط به فشارهایی است که آمریکا وارد کرده، بنابراین اروپاییان به این نتیجه رسیدند که به بهانه یمن دور تازه مذاکرات هسته‌ای را با ایران آغاز کنند تا الحاقیه‌ای به برجام اضافه شود تا بدین وسیله هم نگذارند برجام لغو شود و هم ترامپ به خواسته‌هایش رسیده باشد. و اگر این الحاقیه اضافه شود، می‌تواند جلوی پیشرفت صنابع موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران را بگیرد که البته اروپاییان هم از ابتدا دنبال این هدف بودند.

وی ادامه داد: البته در خصوص یمن، دست ایران خیلی باز است، چون جنایاتی که در این کشور صورت می‌گیرد، خود این کشورها در دور تازه مذاکرات احتمالی محکوم خواهند شد. باید برای موفقیت در برابر این فشارها، ابزارهای تبلیغاتی متعددی سازیم و آن‌ها را بهبود بخشیم که متأسفانه تجربه نشان داده در این زمینه ضعیف هستیم.

این استاد دانشگاه در پایان با جعلی دانستن اسناد مداخله ایران در یمن، تصریح کرد: آمریکا و متحدانش هیچ سندی در خصوص مداخله ایران در امور داخلی یمن ندارند و لاشه‌های موشکی هم که نشان داده‌اند، احتمالا مربوط به زمانی است که جمهوری اسلامی ایران پس از حوادث تروریستی تهران، هشت موشک به دیرالزور و رقه شلیک کرد. لذا اگر مسئله یمن هم حل شود، آن‌ها بهانه‌های جدیدی برای مانع‌تراشی دارند. بنابراین روسیه وقتی در شورای امنیت مشاهده کرد که تنها مسئله یمن مطرح نیست و تمام ماجرا به آن ختم نمی‌شود و امکان طرح موضوعات دیگر در آینده وجود دارد، این قطعنامه را وتو کرد.

گفت‌وگو از سعید امینی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |