سه شنبه 04 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 1758 14:40 1393/02/20
فاكتورهاي رونق بازارسرمايه

فاكتورهاي رونق بازارسرمايه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فاكتورهاي رونق بازارسرمايه

فاكتورهاي رونق بازارسرمايه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ایسنا : یک صاحبنظر حوزه اقتصادی گفت: بحران زدایی و رونق دادن به بازار بورس تهران نیازمند ابزار و فاکتورهای خاصی است که تا آن موارد اعمال نشود امیدی به بهبود اوضاع بورس نخواهد بود .
محمدرضا سبزعلیپور اظهار کرد: ریزش ناگهانی و بحران دور از انتظار بورس تهران سئوالی است که این روزها ذهن غالب کارشناسان بازار سرمایه کشور و فعالان اقتصادی را بخود مشغول کرده است. بحرانی که هیچ کدام از کارشناسان و فعالان اقتصادی به دلیل چشم اندازهای مثبت اقتصادی و سیاسی، آن را هرگز پیش بینی نمی‌کردند. این بحران و ریزش ارزش سهام زمانی به سؤال جدی مبدل شده که سایر بازارهای موازی با بازار سرمایه هم در رکود به سر می‌برند و برای ورود سرمایه گذاران جذابیتی ندارند.
وی افزود: در تالار شیشه ای بازار بورس تهران سهامداران با نگرانی شاهد بالا و پایین رفتن شاخص ها هستند. شاخص هایی که از ابتدای سال 1393روند نزولی داشته و بر نگرانی ها در مورد آینده این بازار افزوده است. امسال برای میلیونها سهامدار خرده پای ایرانی خوش یمن نبوده، زیرا در کمتر از یک ماه بازدهی بازار بورس به منفی سه درصد رسیده است. این در حالیست که سال گذشته بازار بورس تهران جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران داشت و هیچ بحثی راجع به حباب قیمتها به گوش نمی‌رسید و حتی اعتقاد بسیاری بر این بود که کشور پس از انتخابات وارد فضای باثبات سیاسی و اقتصادی شده و از همین رو اوضاع بازار سرمایه روز به روز بهتر خواهد شد.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران اظهار کرد: دلایل مختلفی را می‌توان در وقوع سونامی ریزش قیمتها در بازار بورس مؤثر دانست. اولین و مهمترین دلیل، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه هاست.
وی افزود: دستکاری وضعیت سرمایه ای شرکتهای بزرگ برای نشان دادن اوضاع باثبات اقتصادی و در واقع ایجاد حباب در قیمتها هم می‌تواند در وضعیت فعلی بورس موثر باشد. ضمن آنکه انقباضی بودن بودجه سال 1393 و مبهم بودن نرخ سود سپرده گذاری بانکهای خصوصی می‌تواند از جمله دلایل دیگر برای از دست رفتن جذابیت بازار بورس باشد.
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی ادامه داد: با انتشار خبر کاهش نرخ سود سپرده‌ های بانکی، ظاهراً بورس تهران به این خبر واکنش مثبت نشان داد و
امیدها را به بورس بازگرداند اما واقعیت قضیه چیز دیگری است و آن اینکه کاهش سود سپرده بانکی به تنهایی نمی‌تواند گره گشای مشکلات بورس باشد. زیرا کمتر سرمایه گذار خرد و کلانی وجود دارد که سپرده بانکی خود را به دلیل کاهش سود بانکها از حسابش خارج کرده و پول خویش را روانه بازار بورس بحران زده کند. زیرا کسی که می‌خواهد سهام خریداری کند ابتدا به دنبال سهام شرکتهای سود ده خواهد بود نه شرکتهای زیان ده که در این راستا دارندگان سهام شرکتهای سود ده فروشنده نیستند.
وی بازار بورس و بازار ارز را به کفه‌های یک ترازو تشبیه کرد و گفت: عواملی همچون بحران اوکراین و لشگرکشی روسیه و در نهایت اعمال تحریمهای غرب علیه روسیه و خطر بروز جنگ موجب شده تا اتحاد 1+5 تا حدودی متزلزل و آینده توافقنامه ژنو نیز در هاله ای از ابهام فرو رود. ابهام در سود سپرده بانکها، جو روانی حاکم بر جامعه درخصوص شروع گرانی‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و بی اعتمادی به شرایط آینده موجب شده تا طی روزهای گذشته بخش اعظمی از نقدینگی مردم از بورس اوراق بهادار خارج شده و به سمت بازار ارز حرکت کند که همین امر موجب افزایش نرخ ارز و کاهش شاخص بورس شده است.
او تصریح کرد: همچنانکه قبلاً نیز گفتم بازار بورس و بازار ارز همانند کفه های یک ترازو هستند بطوریکه هریک از آنها پایین رود دیگری بالا می‌آید و اکنون کفه بورس پایین آمده و کفه بازار ارز بالا رفته است. بر همین مبنا پولهای خارج شده از بانکها در گذشته و آینده به سمت بازاری سرازیر خواهند شد که جذاب و سود ده باشد و چون در این روزها کفه بازار ارز بالا رفته، پولها روانه این بازار خواهند شد نه بازار بورس تهران.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |