جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 38071 18:00 1395/05/24
فاصله عمیق هزینه و کیفیت اینترنت درایران

فاصله عمیق هزینه و کیفیت اینترنت درایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فاصله عمیق هزینه و کیفیت اینترنت درایران

فاصله عمیق هزینه و کیفیت اینترنت درایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تاکید وزیرارتباطات بر لزوم کاهش تعرفه اینترنت

گروه امورزیربنایی-وزیر ارتباطات با تاکید مجدد بر لزوم کاهش تعرفه‌ها برای دسترسی بیشتر مردم به خدمات اینترنتی،گفت: مردم ایران برای دریافت این خدمات پول خوبی پرداخت می‌کنند اما کیفیت مطلوبی در اختیار ندارند. محمود واعظی درمراسم افتتاح سیستم دیتاسنتر ابری شرکت افرانت در محل این شرکت حاضر شده و به صحبت درباره سیاست‌های دولت پرداخت. وی با اشاره به اینکه در آستانه هفته دولت قرار داریم، گفت: دولت تاکید دارد برای سرمایه‌گذاری‌ها بخش خصوصی نیز وارد کار شود چرا که حضور این بخش در استفاده بهینه از خدمات کمک شایانی خواهد کرد. وزیر ارتباطات با بیان اینکه دولت یازدهم از ابتدا بنا را براین گذاشته که شرایطی که طی هشت سال قبل از این دولت بخصوص در حوزه فاوا ایجاد شده را تغییر دهد، گفت: البته قطعا توسعه به شرط همکاری کردن مناسب است. طی ۳۷ سال گذشته همواره مشکل ما آن بوده که دولت‌ها بحث آزادسازی اقتصاد و خصوصی‌سازی را مطرح کرده و در این زمینه شعارهایی می‌دادند اما درعمل یا ناخواسته و یا اگر خواسته بودند این کار را انجام دهند بدنه بروکراسی کشور آنقدر قدرت داشت که این اجازه را نمی‌داد. واعظی با تاکید بر لزوم انجام خصوصی‌سازی به شکل صحیح، متذکر شد: درحوزه فعالیت‌های بین‌الملل نیز ما این موضوع را مورد توجه قرار داده‌ایم چرا که در دوره تحریم‌ها بیش از دولت، مردم و بخش خصوصی متحمل مشکلات این بخش می‌شدند اما اکنون شاهد برداشته شدن تحریم‌ها هستیم که البته این کار به شکل تدریجی صورت می‌گیرد اما درنهایت خوش‌بین هستیم که آنچه دولت دراین حوزه وعده داده عملی شده و در این حوزه به سرعت در حال حرکت کنیم. وی به بازار ICT کشور اشاره کرد و گفت: پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم حجم این بازار حدود ۲۱هزار میلیارد تومان بود که اکنون این رقم به حدود ۳۹هزار میلیارد تومان رسیده و طبق محاسبات صورت گرفته بازار ایران تا ۳.۵برابر بیش از این رقم هم گنجایش دارد. وزیر ارتباطات با اشاره به علاقه‌مندی سرمایه‌گذاری خارجی برای حضور در بازار ایران، گفت: حتما باید از این موضوع استقبال کرد زیرا تا زمانی که سرمایه‌گذار خارجی به حوزه ورود نکند تجربه و مدیریت او هم منتقل نمی‌شود.

مخالف خصولتی ها هستیم

وی مشکل خصوصی سازی را بی انگیزگی دولت ها برای واگذاری کار به بخش خصوصی و مقاومت بدنه اجرایی کشور در این باره عنوان کرد و گفت: سیاست دولت یازدهم این است هرآنچه که امکان دارد را به مردم واگذار کرده و راه را برای فعالیت مردم هموار کند.واعظی افزود: دولت یازدهم خصولتی شدن را قبول ندارد و آن را درست نمی داند و بر این اساس دنبال آن است تا فعالیت های قابل واگذاری را بدون تبعیض به مردم واگذار کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید، دولت با فراهم کردن زیرساخت ها و رفع موانع تلاش دارد تا بخش خصوصی اقدام به سرمایه گذاری در همه بخش ها کند و هر آنچه که در سیاست خارجی خود انجام داده برای تحقق این هدف بوده است. وی ابراز امیدواری کرد، در آینده نزدیک به جای افتتاح پروژه هایی که دولت انجام داده شاهد رونمایی از پروژه های بخش خصوصی باشیم . واعظی گفت: هرجا پروژه ای مردمی افتتاح شود خود مردم نیز به نحواحسن از آن نگهداری خواهند کرد و هزینه های آن را پرداخت می کنند.

 گوگل و مایکروسافت در آرزوی آوردن سرورهای خود به ایران

مدیرعامل شرکت خدمات اینترنتی افرا نت هم در این مراسم با بیان اینکه گوگل و مایکروسافت در آرزوی انتقال سرورهای خود به ایران هستند، از مذاکره با مدیران تلگرام برای انتقال سرورهای آنها به کشورمان خبر داد و گفت: با برطرف شدن برخی مشکلات، این اقدام انجام خواهد شد. «فریدون قاسم زاده» گفت: رفع کامل تحریم ها، راه را برای ورود این شرکت های فناوری به کشور، هموار می کند. قاسم زاده عنوان کرد: پس از اینکه تلگرام ملزم به انتقال سرور به ایران شد هم اکنون دولت چند ارایه دهنده خدمات مرکز اطلاعات(دیتاسنتری )خصوصی ایرانی را برای انتقال سرور به ایران تعیین کرده است. وی سرورهای توزیع شده را یکی از استانداردهای معمول جهان برشمرد و تاکید کرد: اگر محدودیت های تحریم نبود شرکت هایی مثل گوگل از سالها پیش سرورهای خود را در ایران مستقر کرده بودند. مدیرعامل این شرکت اینترنتی خاطرنشان کرد: افرانت یکی از شرکت هایی است که برای میزبانی انتقال سرورهای تلگرام به ایران تعیین شده است. مدیرعامل این شرکت اینترنتی ایجاد و راه اندازی دیتاسنترها در داخل کشور را عامل ارتقای کیفیت خدمات شبکه ای و کاهش هزینه ها و اشتغالزایی دانست و افزود: اکنون بحث توسعه اشتغال دستور کار دولت است و خود مسوولان دولتی نیز بر تاثیر فناوری اطلاعات بر میزان اشتغالزایی واقف هستند. قاسم زاده افزود: ایجاد دیتاسنتر در کشور تامین کنندگان سرویس های داخلی و خارجی را راغب به ارایه سرویس های خود روی این بستر خواهد کرد زیرا کیفیت خدمات دهی آنها به مشترکان نهایی افزایش می یابد و هزینه شان کاهش خواهد یافت. وی شرکت های همراه اول و مخابرات ایران را مشتری های نخستین مرکز اطلاعات( دیتاسنتر ابری) ایران اعلام کرد و گفت: زمینه همکاری با همراه اول و مخابرات برای ارایه خدمات در نقاط پرترافیک فراهم شده است و ظرفیتی را برای اپراتور اول تلفن همراه به میزان ۱۰۰ و ۲۰۰ گیگابایت در نظر گرفتیم که احتمال دارد تا مهر بهره برداری شود.‏ گفتنی است، رایانش ابری( Cloud Computing) مدلی بر پایه شبکه های رایانه ای مانند اینترنت است که الگویی تازه برای عرضه، مصرف و تحویل خدمات رایانشی (شامل زیرساخت، نرم افزار، بستر، و سایر منابع رایانشی) با به کارگیری شبکه ارایه می کند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |