جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 72872 18:16 1396/08/22
فاصله عمیق بین کیفیت خودروها با انتظارات مردم

فاصله عمیق بین کیفیت خودروها با انتظارات مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
فاصله عمیق بین کیفیت خودروها با انتظارات مردم

فاصله عمیق بین کیفیت خودروها با انتظارات مردم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

درمراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران مطرح شد

گروه تولید-به گفته رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) ، تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر افزایش کمی و کیفی تولید است و در این زمینه استانداردهای مورد نیاز ابلاغ شده است. «منصور معظمی» روزدوشنبه در افتتاح جریان دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران خاطرنشان کرد: هرچند روند کیفی خودروها رو به بهبود است، اما هنوز بین رضایتمندی مردم با کیفیت موجود فاصله زیادی وجود دارد. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، معظمی با اشاره به قراردادهای متعدد خودرویی منعقد شده با خارجی ها، گفت: یکی از بندهای اصلی همه این قراردادها، ارتقای کیفی قطعه سازان ایرانی است تا در نهایت، به شبکه جهانی پیوند بخورند. وی با اشاره به اینکه این مهم در سایپا و ایران خودرو آغاز شده است، افزود: امسال و با وجود همه مشکلاتی که در فضای کسب و کار وجود دارد، شاهد کاهش و تعدیل نیروی انسانی در قطعه سازی ها نبودیم که خبر خوبی است؛ هرچند مشکل اصلی قطعه سازان، پرداختی های آنهاست. معظمی همچنین اعلام کرد: طبق قراردادهای خودرویی پسابرجامی شمار قطعه سازان ایرانی که توان صادراتی داشته باشند، از ۱۵ شرکت فعلی به ۶۰ قطعه ساز افزایش می یابد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر گلایه مندی قطعه سازان از فاصله زمانی زیاد در نظر گرفته شده برای ارتقای داخلی سازی قطعات در قراردادهای خارجی، افزود: قراردادهای منعقد شده را بطور کامل مطالعه کرده ام و جای نگرانی برای قطعه سازان وجود ندارد. وی ادامه داد: تاکید وزارت صنعت، معدن و تجارت بر توجه ویژه به قطعه سازان داخلی در این قراردادهاست.

۱۵ قطعه ساز قابلیت صادراتی دارند

به گفته معظمی، اکنون ۱۵ قطعه ساز داخلی داریم که تولیداتشان از قابلیت صادرات برخوردار است و در قرارداد منعقده با رنو مقرر شده شمار آنها یعنی قطعه سازانی که تولیداتشان در سطح استاندارد جهانی باشد، به ۶۰ مورد برسد. وی تصریح کرد: قراردادهای خودرویی منعقد شده با خارجی ها، فرصت خوبی برای قطعه سازان، خودروسازان و مصرف کنندگان است اما قطعه سازان آگاهی و شناخت کامل از قراردادها ندارند که در این زمینه ایدرو و خودروسازان آماده پاسخگویی اند. رئیس هیات عامل ایدرو در ادامه افزود: نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی از سال های گذشته تاکنون حاکی از روند رو به رشد آن است که امسال بیش از هزار شرکت داخلی و خارجی در آن حضور دارند.وی یادآور شد: صنعت خودروسازی کشور نیز درسال های اخیر رشد خوبی را تجربه کرده وهمواره با افزایش تولید مواجه بوده است؛ پارسال یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو تولید شد که این میزان امسال به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید و طبق سند چشم انداز به سه میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۴ افزایش خواهد یافت. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درخصوص حضور گسترده چینی ها در این دوره از نمایشگاه، بیان داشت: بازار ویژگی های خاص خود را دارد و نمی توان مانع حضور شرکت ها شد؛ نمایشگاه فرصتی برای همه کشورها و شرکت هاست و شرکت های با شناخت بهتر و بازاریابی قوی تر حضور پر رنگ تری خواهند داشت.

** حداقل داخلی سازی ۴۰ درصد است

معظمی با اشاره به قراردادهای منعقده با شرکت های خارجی، افزود: آنچه در همه قراردادها بر آن تاکید شده، شروع داخلی سازی با ۴۰ درصد است، اما در همه قراردادها تا زمان اجرایی شدن آنها، وزارتخانه اجازه داده با درصد کمتری از داخلی سازی وارد بازار شویم. وی درباره خودروهای جدید یادآور شد: ما شاهد بودیم که تعداد قابل توجهی از افراد و مشتریان در مدت زمان کوتاهی برای خرید اقدام کردند و امروز خودروسازان ما از این نظر تحت فشار هستند.این مقام مسئول تاکید کرد: سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شدن داخلی سازی ۴۰ درصدی خودروسازان است که در غیر این صورت، اجازه فروش خودرو نخواهند داشت.

** قطعه سازان چاره ای جز تجمیع ندارند

معظمی بیان داشت: قطعه سازان ایرانی اگر بخواهند در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند، چاره ای جز تجمیع ندارند، زیرا مقیاس و اندازه آنها در حد صادراتی شدن نیست و باید با هم ادغام شوند تا قدرت رقابتشان افزایش یابد. معظمی گفت: در این زمینه طرحی از سزی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است که مراحل ابتدایی کار خود را می گذراند.وی تاکید کرد: قیمت تمام شده پایین و ارتقای کیفیت،۲ شاخص اصلی برای قبل رقابت شدن است و با وجود افزایش انتظارات مردم از خودروسازان و قطعه سازان، ارتقای کیفیت در آینده دور از دسترس نخواهد بود.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |