پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 68117 18:48 1396/06/10
غلبه بربحران خشکسالی کشور با محصولات تراریخته

غلبه بربحران خشکسالی کشور با محصولات تراریخته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
غلبه بربحران خشکسالی کشور با محصولات تراریخته

غلبه بربحران خشکسالی کشور با محصولات تراریخته

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در دومین همایش بین‌المللی بیوتکنولوژی تشریح شد:

گروه امورزیربنایی-رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: برای اینکه کشاورزی پایدار در کشور داشته باشیم باید جوابگوی چالش‌ها بوده و امنیت غذایی داشته باشیم. دکتر نیراعظم خوش خلق سیما در حاشیه دومین همایش بین المللی و دهمین همایش ملی بیوتکنولوژی افزود: بیکاری و خشکسالی تهدیدی برای کشاورزی کشورمان است. وی اظهار داشت: اگر بخواهیم در شرایطی که با تغییر اقلیم روبرو هستیم و نمی توانیم یک وجب خاک زراعی خود را زیاد کنیم، تولید غذا داشته باشیم بایستی با استفاده از فناوری های نوین تولید در واحد سطح را بالا ببریم. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌ها، خوش خلق سیما گفت: در این شرایط پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی می تواند با کمک تحقیقات و تولید در عرصه محصولات تراریخته به کمک کشاورزی و تامین امنیت غذایی کشور باشد و جوابگوی چالش ها باشد. خوش خلق سیما بیان داشت: سازمان حفاظت محیط زیست به تازگی اعلام کرده که بیوتکنولوژی یک فناوری است که در خدمت محیط زیست است به طوریکه با این علوم شاید به طور کلی سم از بخش کشاورزی حذف شود که ضمن اینکه غذایی سالم تهیه می کنیم، محیط زیستی سالم نیز خواهیم داشت. وی ادامه داد: پژوهشکده بیوتکنولوژی موفق به تولید پنبه تراریخته ای شده که علاوه بر اینکه مقاوم به آفتی به نام کرم غوزه است در صورتیکه این کرم به آن حمله کند، این آفت از بین می رود در صورتیکه قبل از این در صورت حمله این آفت، بایستی ۱۷ بار سم پاشی انجام می شد تا از بین برود. وی بیان داشت: این سمپاشی های مداوم ضمن اینکه ضرر مالی هنگفتی به کشاورز می زد و ضمن اینکه منجر به آلودگی زیست محیطی می شد، محصولی آغشته از سم را تحویل جامعه می داد. وی گفت: این محصول جدید آب‌بری کمتری داشته و الیاف بهتری دارد و پرمحصول تر است و کشاورزان موسسات تحقیقاتی پنبه به دنبال آن هستند که این محصول به دست کشاورزان برسد. رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی افزود: اگر ارزان تولید کنیم درآمد کشاورزان بالاتر می رود و در نتیجه کشت ارزان می شود. وی گفت: اکنون حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ تن ذرت تراریخته وارد کشور می شود که تماما خوراک دام و دانه طیور می شود و تبدیل به گوشت شده و مردم مصرف می کنند و همچنین حدود ۹۶-۹۰ درصد روغن های وارداتی تراریخته هستند که بایستی به ۴۰ درصد برسد. خوش خلق سیما بیان داشت: بیش از ۸۵ درصد سویای دنیا تراریخته است یعنی ناچار هستیم روغنی که وارد می کنیم تراریخته شود و در سبد غذایی همه چندین سال است که وجود دارد. وی تصریح کرد: اکنون در حال تلاش برای دریافت مجوز برای تولید برنج و سیب زمینی تراریخته هستیم ولی آنچه که در صف است و نیاز به مجوز دارد پنبه است.

** محصولات تراریخته سودآور و ایمن هستند

کارشناس پاکستانی بیوتکنولوژی در حوزه انسانی در ادامه این همایش گفت: با توجه به رشد روز افزون جمعیت جهان استفاده از روش های سنتی تولید محصولات غذایی دیگر جوابگو نیست و باید به روش های نوین روی آورد. آفتاب احمد افزود: محصولات تراریخته به طور یقین سودآور و ایمن هستند چرا که برای تولید این محصولات برای آفت زدایی نیاز به سموم ندارد و خودشان می توانند رشد کنند. احمد با بیان اینکه محصولات تراریخته مقاوم به آفت هستند اظهار داشت: مکانیسم تولید این محصولات به گونه ای است که هیچ آسیبی برای انسان و دیگر جانداران ندارد و صرفا آفات در آنها از بین می رود. وی ادامه داد: محصولات تراریخته برای کمک به انسان هستند و قبل از اینکه این محصولات به بازار ارائه شود حدود ۱۰ سال بر روی آنها کار و تحقیق شده و پس از آن عرضه می شود. متخصص پاکستانی بیوتکنولوژی در حوزه انسانی گفت: هم اکنون بیماری های قلبی و عروقی سبب مرگ ۳۳ درصد از مردم جهان شده و ۴۰ درصد مردم نیز از سرطان رنج می برند و این امر به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در تولید محصولات غذایی است. وی افزود: با توجه به ایمن بودن محصولات تراریخته و اینکه در تولید این محصولات به سلامت و ایمنی و آسیب نرساندن به سلامت بشر بسیار توجه شده از ایجاد بیماری هایی چون سرطان، قلبی و عروقی و تنفسی می توانند جلوگیری کنند.

**لزوم ارتقا امنیت غذایی کشور با استفاده از فناوری های نوین

رئیس انجمن ژنتیک ایران نیز از دیگر کارشناسانی بود که در این همایش گفت: ظرفیت های تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی برای داشتن امنیت غذایی در کشور فراوان بوده و باید با استفاده از فناوری های نوین امنیت غذایی را ارتقاء بخشید. محمود تولایی افزود: خوشبختانه ایران به این بلوغ علمی رسیده که استفاده از فناوری های نوین را به صورت مطمئن به خدمت بگیرد و محصولات ایمنی را تولید کند. تولایی افزود: کسانی که در جامعه ایجاد احساس ناامنی و نگرانی در خصوص استفاده از محصولات تراریخته می کنند باید پاسخ بدهند که این نگرانی نسبت به محصولات تراریخته وارداتی بیشتر وجود دارد یا محصولات تراریخته ای که در داخل کشور و تحت نظر کارشناسان و توسط ضوابط کشورمان تولید می شود ؟


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |