جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 41195 18:06 1395/07/06
غفلت ازهمه ظرفیت های دریا در ایران

غفلت ازهمه ظرفیت های دریا در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
غفلت ازهمه ظرفیت های دریا در ایران

غفلت ازهمه ظرفیت های دریا در ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

احیای خطوط بازرگانی کشتیرانی ایران به اروپا، مدیترانه و آمریکای جنوبی در پسابرجام

مهدی زاهدی-بیست و چهارمین همایش «هماهنگی ارگان های دریایی» صبح روز سه شنبه به میزبانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در تهران آغار به کار کرد. وزیر راه و شهرسازی به عنوان مهمترین سخنران این همایش درسخنانی به صورت تلویحی به ماجرای پیچیده و قدیمی کشتی سازی در ایران پرداخت و گفت: با وجود ناوگان بزرگ کشتیرانی، «ایجاد مرکز تعمیرات، نگهداری و اورهال کشتی در بنادر ایران ضروری است» تا بتوانیم یک برند مهم را در سطح بین المللی برای کشورمان معرفی کنیم. عباس آخوندی افزود: تربیت نیروی انسانی برای توسعه صنعت دریانوردی در دانشگاه ها از دیگر مسایل مهم این عرصه است تا بتوانیم سهم خود را درصنعت دریانوردی جهان با اصل رقابت پذیری افزایش دهیم. وی افزود: در صورتی که بخواهیم سهم خود در بخش دریایی جهان افزایش دهیم باید به همه مسایل این بخش بویژه در استفاده از فناوری های جدید توجه کنیم تا با استفاده از شبکه های بندری، تولید ثروت را در حوزه دریایی بیش از پیش ارتقا دهیم. وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: توسعه شهرهای بندری برای ما اهمیت زیادی دارد در حالی که وضعیت مناسبی در حاشیه ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل خود نداریم؛ بنابراین با ارتقا کیفیت زندگی در سواحل باید تولید ثروت در این مناطق نیز افزایش یابد. آخوندی با بیان اینکه زیان تحریم های ظالمانه، محدود شدن بازارهای بین المللی برای کشورمان بود، گفت: با رفع تحریم ها باید با قدرت رقابت پذیری، بار دیگر سهم خود را در این بخش به دست آوریم و برای رسیدن به این جایگاه باید کسب و کار را در این حوزه تسهیل کنیم. وی تاکید کرد: در بخش دریایی در جهان اصل بر رقابت پذیری جهانی است در حالی که ما در ایران همواره به دنبال حمایت دولت هستیم و دولت نیز در داخل سرزمین می تواند از بنگاه های ایرانی حمایت کند؛ این یک مساله بین المللی با قواعد نرم و سخت افزاری خاص خود است. وی با بیان اینکه دریا فقط حمل ونقل نیست، گفت: هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های دیگر از جمله گردشگری، تفریحی، شهرسازی و یا شیلاتی به خوبی استفاده کنیم؛ باید علاوه بر استفاده از این ظرفیت ها در دریا به توسعه حمل ونقل ترکیبی و چند وجی در این بخش در بنادر نیز توجه جدی داشته باشیم. ویزر راه و شهرسازی گفت:همه بنادر بزرگ ما باید به امکانات هوایی، ریلی و جاده ای مجهز شوند تا با استفاده از مفهوم اقتصاد درون زا و برون نگر بتوانیم میزان صادرات خود را در بخش های مختلف افزایش دهیم.

جایگاه خود را بازیافتیم

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم در این همایش از احیای خطوط بازرگانی به اروپا، مدیترانه و آمریکای جنوبی خبرداد و گفت: با آغاز فعالیت نمایندگی های ما در خارج از کشور، به دنبال توسعه سرویس های بین المللی هستیم. محمد سعیدی افزود: با رفع محدودیت ها و امضای موافقتنامه با شرکت های مهم دریایی و ارائه سرویس های مناسب به مشتریان، بار دیگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جایگاه خود را در سطح بین المللی ارتقا داد. وی اظهار داشت: در دوران پسا تحریم موفقیت های زیادی نصیب جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف اقتصادی شده است به طوری که با انتقال فناوری ها و تکنولوژی های جدید و با استفاده از ظرفیت های منطقه ای در صدد تسهیل صادرات خود هستیم. سعیدی با بیان اینکه باید از ظرفیت های منطقه ای، آسیای میانه و کریدور شمال - جنوب باید توسعه حمل و نقل دریایی در ایران مورد توجه قرار گیرد، گفت: با توجه به جمعیت ۴۳۰ میلیون نفری در آسیای میانه و داشتن مرز خاکی با هفت کشور منطقه، باید از این ظرفیت عظیم در محور جاده ابریشم بیش از پیش استفاده کنیم. سعیدی تصریح کرد: ایجاد ارتباط با همه کشورهای جهان از مهمترین سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران است و در راستا باید از مشارکت شرکت های معتبر جهانی در اپراتور ترمینال های بندری استفاده کنیم. مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: بهره گیری از ظرفیت های تاسیسات دریایی و کشتی سازی داخلی باید مورد توجه جدی قرار گیرد زیرا با غیبت کشتیرانی ایران در حوزه دریا، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس توانستند خود را در حوزه دریا و بندر تقویت کرده و جایگاه خود را ارتقا دهند. وی گفت: به علت تحریم های ظالمانه در گذشته، امکان توسعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت اما با توافق هسته ای و اجرایی شدن برجام بسیاری از محدویت ها برطرف شده است. سعیدی تاکید کرد: امروز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانسته است تا ۵۸۰ میلیون دلار پوشش های بیمه ای برای ناوگان خود از شرکت های معتبر جهانی اخذ کند. وی افزود: علاوه بر این شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران موفق شده است برای پوشش بیمه ای ناوگان خود، پوشش های مناسبی را از شرکت های معتبر بیمه ای جهان دریافت کند. مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ۹۵ درصد مشکلات کشتیرانی در جهان برای ناوگان تجاری ایران برطرف شده و پنج درصد باقیمانده نیز مربوط به شرکت های خارجی است که امیدواریم آنها نیز بزودی برطرف شود. وی یادآور شد: در دوران پسا تحریم تمام نمایندگی های این شرکت در جهان فعال شده و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اکنون شرکت های مشترک زیادی را با کشورهای آلمان، هلند بلژیک، ایتالیا، چین، سنگاپور و ترکیه در سطح بین المللی ایجاد کرده است. وی در پایان با اشاره به وضعیت سوخت گیری ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون با همکاری منطقه آزاد قشم مرکز سوخت رسانی در خلیج فارس با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن سوخت آماده شده است و امیدواریم در آینده ظرفیت سوخت رسانی به کشتی ها را به ۵۰۰ هزار تن افزایش دهیم. بیست و چهارمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور با موضوع دریا و کشتیرانی ضرورت اجتناب ناپذیر توسعه کشور به میزبانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران روزهای ششم و هفتم مهرماه سال جاری در تهران در حال برگزاری است.

سهم ناچیز دریا در تولید ناخالص داخلی

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی کشور هم در این همایش گفت: با اینکه سهم دریا از تولید ناخالص داخلی بسیاری از کشورهای ساحلی ۱۰ درصد برآورد می شود، این شاخص در ایران بین ۲٫۵ تا ۴٫۶ درصد است. محمد سعیدنژاد افزود: ایران از نظر میزان سرمایه گذاری در تاسیسات زیربنایی دریایی در دنیا رتبه ۷۵ را دارد در حالی که یکی از کشورهای همسایه رتبه تک رقمی دارد. وی با اشاره به سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریال بخش خصوصی در بنادر کشور گفت: تلاش کرده ایم که تجهیزات دولتی از جمله در حوزه لایروبی به بخش خصوصی واگذار شود. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش دریایی نیز گفت: جذب بار و مراکز ثقل کالا به بنادر ایران، انتقال تکنولوژی و مشارکت شرکت های داخلی سه هدفی است که باید برای سرمایه گذار خارجی محقق شود. خدمه ایرانی در کشتی ها جایگزین خارجی ها می شوند مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران هم از برنامه بکارگیری خدمه ایرانی به جای خدمه خارجی خبر داد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۴۰۰ نفر خدمه ایرانی جایگزین خدمه خارجی شدند و تا پایان سال این تعداد به ۷۰۰ نفر افزایش می یابد. علی اکبر صفایی افزود: امروز شرکت ملی نفتکش با ظرفیت ۱۵٫۴ میلیون تن حمل محموله نفتی همچنان رتبه نخست ناوگان نفت کش جهان را به خود اختصاص داده است. وی افزود: پوشش بیمه های بین المللی و تردد نفتکش های ایرانی به بنادر جهان و فراهم شدن اخذ فایناس ارزان قیمت برای حوزه دریایی و کشتیرانی از مزیت های این بخش در دوران پساتحریم است. وی اظهار داشت: برای توسعه صنعت دریایی کشور هم اکنون بیش از ۹۰ درصد سوخت ناوگان و نیز تعمیر و تامین ملزومات عمومی ناوگان نفت کشور از منابع داخلی تامین می شود. صفایی از برقراری خط تولید روغن CLO برای کشتی ها در داخل خبر داد و گفت: در دوران پساتحریم در تلاش هستیم که در حوزه بیمه و موسسات رده بندی همکاری های خود را توسعه دهیم تا از هرگونه فعالیت در این عرصه در حوزه های داخلی حمایت کنیم. وی با یادآوری اینکه وضعیت ناوگان نفتکش با مجموعه خطوط لاینری متفاوت استف اظهار داشت: اصول اقتصادی در مباحث نرخ گذاری نفتکش ها متفاوت بوده و از این رو ناوگان نفتکش ایران در دوران پساتحریم به موفقیت های زیادی دست یافته است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |