شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 2873 14:46 1393/04/10
عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بورس

عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بورس

عوامل تاثیرگذار بر روند منفی بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تحلیل عوامل تاثیرگذار بر منفی شدن روند شاخص بورس پرداخت و نبود چشم‌انداز بلندمدت، قوانین اطمینان‌بخش، اعمال سیاست‌های دوگانه، تثبیت قیمت شرکت‌ها و افزایش سود بانکی را از عوامل تاثیرگذار برشمرد

محمد رضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در پاسخ به این سئوال که دلایل افت شاخص بورس چیست و چه راهکاری می توان برای بازگشت رونق به بورس مطرح کرد گفت: دلایل سقوط بازار سرمایه حاکی از چند دلیل اصلی است که متاسفانه یک مقدار بی‌توجهی به بازار سرمایه باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به کشور می‌شود.
وی افزود: یکی از موارد اصلی در این خصوص که می‌توان مطرح کرد تصمیماتی است که در حوزه کلان اقتصاد کشور بابت تغییر قوانین و مقررات گرفته می شود که این با روح فعالیت‌های بازار سرمایه منافات دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم چون نگاه سرمایه‌گذار در حوزه بازار سرمایه، بلند مدت است تصمیمات کوتاه مدت شرایط خاصی را بر این بازار ایجاد می‌کند.
پورابراهمی اضافه کرد: به عنوان مثال وقتی یک سرمایه‌گذار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کند نیازمند این است که بداند در این حوزه برای بلندمدت چه وضعیتی را باید تصور کند که در طرح توجیه فنی و اقتصادی خود بیاورد و بر اساس آن سرمایه‌گذاری و مشارکت کند.
* عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها سم مهلکی برای حوزه بازار سرمایه کشور است
وی گفت: اما وقتی هر ساله و عملا به پیشنهاد و اصرار دولت در مجلس فاکتورهای مهم تصمیم‌گیری در حوزه سرمایه‌گذاری کلان کشور تعییر داده می شود عملا این تصمیماتی که به اصرار دولت می‌آید و در تصمیم‌گیری مجلس در بودجه‌های سنواتی وارد می‌شود باعث می‌شود شرایطی را در بازار سرمایه شاهد باشیم که آن شرایط عملا عدم ثبات را در تصمیم‌گیری تداعی ‌کند و این عدم ثبات در تصمیم‌گیری قوانین و مقررات سم مهلکی برای حوزه بازار سرمایه کشور است.
پورابراهیمی ادامه داد: یکی از عوامل مهمی که بازار سرمایه را دچار چالش و شاخص بورس را نزولی کرده است متاثر از عدم وجود قوانین و مقرراتی است که اطمینانی به سرمایه‌گذار نمی‌دهد تا بر اساس برنامه بلند مدت تصمیم‌گیری کند.
وی با اشاره به اینکه برخی تصمیمات مرتبط با قوانین و مقررات خواسته یا ناخواسته مثل قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد، گفت: ‌بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه ها قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد پس اگر ما در خصوص حامل‌های انرژی بخواهیم اقداماتی انجام دهیم باید بدانیم که آمار افزایش حامل‌های انرژی بر روی قیمت تمام شده تولید اثر خواهد گذاشت.
وی گفت:یعنی مگر می‌شود که قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد اما قیمت تمام شده سیمان و آلومینیوم و یا هر صنعت دیگری افزایش نیابد.
وی ادامه داد: پس وقتی این قانون تدوین می‌شود قطعا باید در کنار آن این امکان را فراهم کنیم که شرکت‌هایی که بازده تمام شده خود را متناسب با این طرح تغییر می دهند متناسب با آن روی قیمت فروش که حفظ حاشیه سود آنها است تصمیم‌گیری شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه می‌بینیم که سیاست‌های دوگانه‌ای اعمال می‌شود و در حال حاضر از یک طرف قانون هدفمندی یارانه‌ها اعمال می‌شود و از سوی دیگر سیاست تثبیت قیمتها اعمال می شود که اینها کاملا با هم تناقص دارند.
*تثبیت قیمت‌ها حاشیه سود شرکت‌های بورسی را به شدت پایین می‌آورد
پورابراهیمی گفت: اعمال سیاست تثبیت قیمت‌ها به مفهوم این است که ما حاشیه سود شرکت‌های بورسی را به شدت پایین می‌آوریم، بنابراین کدام عقل سلیم حکم می‌کند که وقتی چشم‌انداز این کاهش در سال آینده هم بیشتر می‌شود آیا تمایلی برای حضور در فضای اقتصادی کشور خواهد بود.
*بازارهای موازی یکی دیگر از دلایل افت شاخص بورس
وی به بازارهای موازی نیز اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه مدام گفته می‌شود بازار دلالی خوب نیست و باید به سمت تولید برویم متاسفانه می‌بینیم که بازار ارز و مسکن هنوز رونق دارد.
وی با بیان اینکه بحث فضای سیاسی کشور دیگر موضوع مهمی است که در کاهش شاخص سهام تاثیر‌گذار بوده ادامه داد: زمانی که دولت جدید بر روی کار آمد انتظار سرمایه‌گذاران این بود که روند فعالیت‌های اقتصادی در پرتو اقدامات سیاسی که به رفع کاهش تنش در عرصه بین‌الملل می انجامد شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشد.
پورابراهیمی ادامه داد:اتفاقا در ماه‌های اول دولت اقدامات خوبی شد و با توجه به اینکه لازم بود در عمل نه در شعار این اتفاق رخ دهد متاسفانه ما شاهد این بودیم که بعد از گذشت 6 ماه از مذاکرات هسته‌ای عملا نتایج مشخصی را برای جمع‌بندی مورد نظر مردم در دولت فراهم نشد و چشم‌انداز آینده مذاکرات هسته‌ای با توجه به عدم نتیجه‌گیری در شش ماهه اول و زورگویی‌های دولت های غربی و وارد کردن بندهای جدید عملا در حوزه مسائل سیاسی هم هیچ چشم‌انداز خاصی برای بازار سرمایه فراهم نشد.
*افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی باعث تضعیف بازار سرمایه شده
وی گفت: در کنار این مسائل متاسفانه در دو سال اخیر شاهد این هستیم که تصمیماتی که در حوزه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی اتخاذ شده عملا باعث تضعیف بازار سرمایه شده است.
پورابراهیمی خاطر نشان کرد: افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی که به افزایش نرخ تامین مالی اقتصاد کشور منجر می‌شود از 2 محور به اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کند.
به گزارش فارس ؛ پورابراهیمی گفت:‌محور اول این است که مزیت‌های سرمایه‌گذاری را در بورس می‌گیرد و جذب منابع در این بخش دچار چالش می‌شود و محور دوم این است که هر گونه افزایش در سود سپرده‌های بانکی که منجر به افزایش نرخ تامین مالی می‌شود به شدت شرایط مربوط به هزینه سرمایه بنگاه‌های اقتصادی را افزایش می‌دهد و افزایش نرخ تامین مالی در بنگاه‌های اقتصادی به منزله این است که طرح‌های ما توجیه کمتری داشته باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |