پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 55204 18:15 1395/12/06
عمق اکتشاف درایران یک چهارم میانگین جهانی است

عمق اکتشاف درایران یک چهارم میانگین جهانی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عمق اکتشاف درایران یک چهارم میانگین جهانی است

عمق اکتشاف درایران یک چهارم میانگین جهانی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به رغم وجود ۳ درصد مواد معدنی دنیا در ایران

دربیست سال گذشته تنها یک میلیارد دلار در بحث اکتشافات معدنی سرمایه گذاری شده است

گروه تولید-معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور گفت: ۳ درصد مواد معدنی دنیا با ارزش افزوده ۷۷۰ میلیارد دلاری در ایران وجود دارد. بهروز برنا درهمایش روز مهندس و معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش معدنی استان که درسالن همایش‌های اتاق بازرگانی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه دو کمربند متالوژنی در جهان وجود دارد که تمرکز معدنی در جهان در این کمربندها قرار دارد، اظهار کرد: ایران و استان قم در کمربند آلپ - هیمالیا واقع شده است که ۱۵ درصد ذخایر معدنی دنیا در این کمربند وجود دارد. معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور با تأکید بر اینکه ۱۲ و نیم درصد کمربند آلپ - هیمالیا در ایران است، افزود: ۸ الی ۹ پهنه در ایران وجود دارد که از ارزش بسیاری برخوردار است و هر کدام مواد معدنی خاصی را در خود ذخیره کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه حداقل ۸۵ ذخیره پورفیر درکمربند مس و طلای ارومیه – دختر ایران وجود دارد، تصریح کرد: ایران بر روی کمربند آهن اورال – عمان قرار داد و برداشت‌های آهن استان قم در کشور برجسته است. برنا با اشاره به اینکه ۳ درصد ذخایر سرب و ۲ درصد ذخایر روی دنیا در ایران است، بیان کرد: ۱۲ معدن در کلاس جهانی در ایران وجود دارد، ۳ درصد مواد معدنی دنیا با ارزش افزوده ۷۷۰ میلیارد دلاری در ایران وجود دارد.

عمق اکتشاف در ایران کمتر از ۲۰ متر است

معاون اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور با اشاره به اینکه طی بیست سال تنها یک میلیارد دلار در ایران در بحث اکتشافات معدنی سرمایه گذاری شده است، افزود: متوسط عمق اکتشاف در دنیا ۸۰ متر است اما در ایران کمتر از ۲۰ متر است که برای کشف ذخایر پنهان بسیار اهمیت دارد. وی با بیان اینکه ۱۵ هزار محدوده امید بخش در کشور داریم، تصریح کرد: این محدوده‌های امید بخش باید تعیین تکلیف شود، بر اساس آمارهای جهانی از هزار محدوده به ۲۵ نقطه امید بخش و از آن ۳ معدن حاصل می‌شود که نشان می‌دهد کار ویژه‌ای برای رسیدن به یک معدن باید صورت بگیرد.

کانی‌های معدنی ایران در دنیا منحصر به فرد است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور هم با اشاره به اینکه کانی‌های معدنی ایران در دنیا منحصر به فرد است گفت: در ظرفیت‌های معدنی کشور کانی‌های صنعتی از جمله گچ و آهک مظلوم واقع شده است. نادعلی اسماعیلی با اشاره به اینکه بخش معدن بخش مظلومی در کشور است، اظهار کرد: بخش معدن در این سال‌ها با وجود تحریم‌های ظالمانه یکی از موفق‌ترین بخش‌های کشور بود، با توجه به اینکه مواد اولیه را داشتیم پویا جلو رفتیم و به هیچ وجه نتوانستند جلوی توسعه معدن بیاستند. رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور افزود: در ظرفیت‌های معدنی در کشور ما کانی‌های صنعتی از جمله گچ و آهک مظلوم واقع شده است، با اینکه ظرفیت‌های بسیاری در کشور وجود دارد، در کشور کمتر به آن توجه می‌شود در حالی که در دنیا ایران به عنوان برند این مواد معدنی مطرح است.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |