شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 65390 18:55 1396/05/03
عمر ساختمان‌ در ایران یک سوم جهان است

عمر ساختمان‌ در ایران یک سوم جهان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عمر ساختمان‌ در ایران یک سوم جهان است

عمر ساختمان‌ در ایران یک سوم جهان است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازها مطرح شد:

گروه امورزیربنایی-رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به این‌که برخی مسئولان از ورود مهندسان تاسیسات به ساخت و سازها جلوگیری می‌کنند، گفت:‌ در بخش انرژی وضعیت ما اسفبار بوده و ۵ برابر میانگین جهانی مصرف می‌کنیم. حسن قربانخانی در کنفرانس ملی نقش مهندسی مکانیک در ساخت و سازها، اظهار کرد: در ۱۰۰ سال اخیر جمعیت ایران ۸ برابر شده و منابع آبی به کمتر از یک هشتم رسیده است. از این رو وضعیت ما در مصرف آب بسیار بحرانی است. وی با بیان این‌که ۴۰ درصد منابع انرژی کشور در بخش ساختمان‌های مسکونی و تجاری مصرف می‌شود،‌ افزود:‌ ساختمان‌ها را برای یک دوره ۵۰ ساله می‌سازیم اما در بخش تاسیسات مکانیکی و برقی از همان روز اول با آنها سر و کار داریم. جای تاسف است که در تهران ۶۸ درصد ساختمان‌های زیر ۱۵۰۰ متر وجود دارد که در آنها از خدمات مهندسان برق و تاسیسات استفاده نمی‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌ها، قربانخانی با انتقاد از کسانی‌که از ورود مهندسان تاسیسات به ساخت و سازها ممانعت می‌کنند، اظهار کرد: متولیان امر این ضرورت را درک نمی‌کنند،‌ چه کسی چنین اجازه‌ای را داده است. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان این‌که هنوز بحث در این است که ساختمان‌ها را باید مهندسان بسازند یا افراد دیگر،‌ گفت: ‌قانونگذار گفته ورود افراد فاقد صلاحیت در ساخت‌و‌سازها جرم است، پس چرا برخی به بهانه‌های واهی از ورود مهندسان به این بخش جلوگیری می‌کنند. قربانخانی تاکید کرد: می‌خواهیم مردم را با حقوق خودشان آشنا کنیم، مگر می‌شود کسی ماحصل زندگی خود را برای خرید بگذارد اما سازنده هیچ تضمینی به وی ندهد. وی با اشاره عضویت ۴۰۰ هزار نفر سازمان‌های نظام مهندسی، گفت: در ایران عمر ساختمان‌ها ۳۰ سال است اما در کشورهای دیگر ۹۰ سال یعنی ۳ برابر ماست. به ازای هر سال افزایش عمر ساختمان‌ها در کشور ۴۰۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی حاصل می‌شود.

۴.۵ میلیون خانه خالی داریم

رییس شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در ادامه این کنفرانس با اعلام این‌که ۴.۵ میلیون خانه خالی در کشور داریم، گفت:‌ از این به بعد با مسئولان قانون‌گریز به صورت قاطع برخورد می‌کنیم. فرج‌الله رجبی اظهار کرد:‌ در حوزه ملی و جهانی با مسائل مختلفی روبرو هستیم که باید برای آنها راه‌حل مهندسی پیدا کنیم. در بخش منابع آب، ‌تولید انرژی،‌ مصرف بهینه و... مسائل خیلی جدی است. وی تصریح کرد: یکی از ارکان کیفیت زندگی در شهرها مدیریت شهری در ساخت و سازهاست. رجبی با بیان این‌که گرفتار مسائل مهندسی در کشور هستیم، افزود:‌ باید به بهره‌برداری ساختمان‌ها برای طولانی کردن عمر و بهبود کیفیت زندگی ساکنان توجه کنیم. عضو کمیسیون عمران مجلس‌ با بیان این‌که در مدیریت کشور نیازمند مهندسان هستیم، گفت:‌ ۴٫۵ میلیون خانه خالی داریم که برنامه‌ریزان قادر نیستند به گونه ای عمل کنند تا بین متقاضی و فروشنده یک پل برای این خانه‌ها ایجاد کنند. رجبی یادآور شد: چه کسی وجود دارد که این خانه‌ها را از مالک به مصرف کننده برساند،‌مهندسان می‌توانند این کار را انجام دهند و باید بیش از گذشته به این قشر اعتماد شود. وی با بیان این‌که در وزارتخانه‌های اقتصادی که مهندسان به درد نخور حضور داشته اند عملکرد ضعیف بوده است، اظهار کرد: تخصیص آب کار مهندسان است، اما کار را به مهندسان نمی‌دهیم و زراعت را از دست داده و برای مردم مشکل ایجاد می‌کنیم. وی تاکید کرد: سازمان نظام مهندسی از این به بعد اجازه نمی‌دهد هیچ مسئولی از قوانین مربوط به ساخت و سازها عدول کند و با تمام قدرت قانونی با کسانیکه اجازه ورود مهندسان به ساخت و سازها را نمی‌دهند،‌برخورد می‌کنیم.

مصرف انرژی در ترکیه نصف ایران است

مشاور ارشد رییس جمهور نیز در این کنفرانس گفت: کشور ترکیه ۲٫۵ برابر ایران تولید ناخالص داخلی دارد و این در حالی است که مصرف انرژی در آن کشور نصف ایران است. اکبر ترکان اظهار کرد: در طول ۲۲ سالی که از آغاز به کار نظام مهندسی گذشته، این سازمان موفقیتهای چشمگیری به دست آورده است. وی افزود: وقوع زلزله ها در کشور ما باعث شد تا مقررات ملی ساختمان جدی تر پیگیری شود. می توان امروز به جرأت گفت که سازه های ساخته شده زیر نظر نظام مهندسی تا حدود زیادی قابل اعتماد است. مشاور ارشد رییس جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ۳۵ درصد پرت حرارتی ساختمان‌های ما از پنجره است، تصریح کرد: با عایق کردن جداره های بیرونی ساختمان می توان ۱۵ درصد از پرت حرارتی را کاهش داد. ترکان تاکید کرد: تولید ناخالص داخلی ترکیه سالانه ۱۰۰۰ میلیارد دلار است؛ در حالی که این رقم در کشور ما ۴۰۰ میلیارد است. این در حالی است که ما ۲ برابر ترکیه انرژی مصرف می کنیم. بنابراین باید به دنبال بهره وری بیشتر درصنعت ساختمان به عنوان یک صنعت انرژی بر باشیم. وی با بیان اینکه نظام مهندسی و کنترل ساختمان دو مقوله جدا از هم نیستند، گفت: هر دستورالعملی که تدوین می شود باید بر اساس این قانون شکل بگیرد. در غیر این صورت نظام مهندسی تبدیل به یک اتحادیه صنفی می شود. مشاور ارشد رییس جمهور اظهار کرد: قطع رابطه مالی بین مالک و ناظر باعث می شود تا استقلال عملکردی مهندس ناظر در جهت ارتقای کیفیت ساخت افزایش یابد.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |