جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 12588 13:30 1394/02/23
عقب ماندگی از اهداف برنامه پنجم

عقب ماندگی از اهداف برنامه پنجم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عقب ماندگی از اهداف برنامه پنجم

عقب ماندگی از اهداف برنامه پنجم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نتیجه پایش شاخصهای ارتباطی کشور منتشر شد

گروه امورزیربنایی: شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از منظر توسعه زیرساختهای فناوری از وجود عقب ماندگی این بخش با اهداف برنامه پنجم توسعه در فاصله کمتر از یک سال مانده به پایان این برنامه حکایت دارد.

براساس اطلاعاتی که از سوی نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران منتشر شده است، بخش ICT کشور در حوزه های مختلف با اهداف کمی مورد انتظار برنامه پنجم توسعه فاصله دارد.

نظام پایش شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات، وضعیت عملکردی این بخش و وضعیت مورد انتظار در انتهای برنامه پنجم توسعه کشور را در ۱۳حوزه و گروه به تفکیک بررسی و مقایسه کرده است.

در این شاخص حداقل سرعت اینترنت باندپهن ۵۱۲کیلوبیت بر ثانیه درنظر گرفته شده است که در این اندازه گیری نسبت خانوارهای دارای دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت باندپهن با ۶۳درصد تحقق، ۳۸درصد عنوان شده این درحالی است که وضعیت مورد انتظار در انتهای برنامه پنجم توسعه این است که ۶۰درصد خانوارها دارای دسترسی به شبکه ملی و اینترنت باندپهن باشند.

در بخش ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل، عملکرد اعلام شده با ۲۵درصد تحقق اهداف، ۱۲۴گیگابیت برثانیه است که این ظرفیت باید تا پایان برنامه پنجم به ۵۰۰گیگابیت بر ثانیه برسد. در همین حال میزان تحقق توسعه ظرفیت پهنای باند اینترنت داخلی ۴۲درصد و ۸۴۴گیگابیت بر ثانیه اعلام شده که باید براساس اهداف مدنظر در برنامه تا پایان سال ۹۴به ۲هزار گیگابیت برثانیه برسد و دستگاه مسئول این بخش نیز شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام شده است.

در بحث سرانه ظرفیت مشترکان ICT با مسئولیت سازمان تنظیم مقررات، عملکرد این شاخص با ۳۱درصد تحقق، به ازای هر نفر ۲۶۰کیلوبیت بر ثانیه عنوان شده که این رقم باید به ۸۳۲کیلوبیت بر ثانیه به ازای هر نفر برسد.

در شاخص تعداد مراکز داده ( دیتاسنتر) داخلی فعال، میزان عملکرد از فعالیت ۱۸مرکز و تحقق ۴۵درصد این هدف حکایت دارد که این رقم باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۴۰مرکز توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران افزایش یابد اما از نظر عملکردی میزان در دسترس بودن سرویس‌های مراکز داده داخلی، سازمان فناوری اطلاعات با عملکرد ۹۶درصدی با اهداف برنامه پنجم توسعه فاصله ای ندارد.

به گزارش مهر، شاخص های توسعه زیرساختهای فناوری در خصوص نسبت سرویس‌های اینترنت پهن‌باند که با توافقنامه سطح سرویس ارائه می‌شوند عملکرد ۷۵درصدی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیويی را نشان می دهد.

در همین حال میزان شاخص دسترسی به تلفن خانگی برای روستاهای بیشتر از ۲۰خانوار فاقد این امکان، حدود ۷۹درصد اعلام شده که تا رسیدن به مطلوب ۱۰۰درصدی فاصله زیادی دارد.

وزارت ارتباطات از نظر دسترسی به تلفن عمومی برای روستاهای کمتر از ۲۰خانوار فاقد این امکان نیز موفق به اجرای ۸۵درصد این اهداف شده است.

در بخش تجهیز روستاهای با بیش از ۷۰خانوار به مرکز خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات – دفاتر ICT که باید از سوی شرکت پست اجرایی می شد عملکرد برنامه از تحقق ۱۵درصدی این هدف حکایت دارد.

عملکرد وزارت ارتباطات در مورد نسبت جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه تلفن سیار که باید تا پایان سال ۹۴به ۱۰۰برسد حدود ۷۰درصد اعلام شده است و در همین حال، نسبت خانوارهای روستایی دارای دسترسی به اینترنت با ۲۹درصد موفقیت، حدود ۱۸درصد است که باید تا پایان برنامه پنجم توسعه به ۶۰درصد برسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |