جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 88096 14:32 1397/06/18
عزاداری محرم و راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای شکست فتنه‌‌گری در روابط ایران و عراق

عزاداری محرم و راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای شکست فتنه‌‌گری در روابط ایران و عراق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عزاداری محرم و راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای شکست فتنه‌‌گری در روابط ایران و عراق

عزاداری محرم و راهپیمایی اربعین؛ فرصتی برای شکست فتنه‌‌گری در روابط ایران و عراق

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در لهستان، در خصوص اتفاقات نامطلوب رخ داده اخیر در روابط ایران و عراق و نقش دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در پیشبرد پروژه جنگ روانی و رسانه‌ای برای تحریک دو ملت علیه یکدیگر گفت: به عقیده من تحلیلی که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با رؤسای جمهور ترکیه و روسیه ارائه کردند روشنگرانه بود. ایشان اشاره فرمودند که تحولاتی که در منطقه در حال شکل گرفتن است به نوعی تمام اهداف و برنامه‌ها قدرت‌های غربی به خصوص آمریکایی‌ها را در منطقه خنثی کرده است.

جنگ روانی دشمنان برای تحریک دو ملت ایران و عراق نتیجه نگرانی آنان از نتایج نزدیکی کشورهای مستقل منطقه است

وی ادامه داد: برای کشورهای مداخله‌گری که دنبال اهداف خود در منطقه ما هستند وحدت و نزدیکی کشورهای منطقه اصلا خوشایند نیست. به ویژه پس از سال‌های طولانی که درگیری‌ها و تنش‌هایی را در منطقه ایجاد کرده‌ بودند، امروز شاهد نزدیکی و همکاری کشورهای مستقل مانند ایران و عراق هستند که این موجب ناراحتی امریکایی‌ها و برخی دوستانشان در منطقه شده است.

مهمان‌پرست اظهار کرد: برهمین اساس آنها تلاش دارند که در میان این دو ملت تفرقه ایجاد کنند، لذا همه کسانی که مایل هستند تا جای پایی برای مداخله قدرت‌های بزرگ در کشورهای منطقه ایجاد کنند بحث تفرقه، درگیری و تنش بین ملت‌های منطقه به خصوص ایران و عراق را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه باید با هوشیاری این توطئه‌ها افشا و خنثی شود، گفت: برای مردمی هم که ممکن است آماج حملات تبلیغاتی و رسانه‌ای و جنگ روانی دشمنان قرار گرفته‌ باشند، ریشه‌های مسئله توضیح داده شده تا اجازه ندهیم امریکایی‌ها پس از شکست بزرگی که در منطقه خوردند و همچنین حکومت‌هایی که به عنوان دنباله‌رو و هم‌پیمان امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه عمل می‌کنند بتوانند سوء استفاده‌ کرده و با برهم زدن روابط دو ملت ایران و عراق به اهدف شوم خود دست پیدا کنند.

عزاداری محرم و راهپیمایی اربعین؛ به مثابه فرصتی برای شکست‌ طرح‌های تفرقه‌افکنانه دشمن

مهمان‌پرست درباره مراسم راهپیمایی اربعین و عزاداری‌های ماه محرم به عنوان فرصتی برای تقویت روابط دو ملت ایران و عراق و برنامه‌ریزی هوشمندانه برای بهره‌برداری از این فرصت و طرح‌ها و توطئه‌های قطعی دشمن برای ادامه سناریوی تحریم دو ملت ایران و عراق در این بازه زمانی حساس، گفت: هر فرصت پیش روی ما که بتواند زمینه حضور آرام، بانظم و همدلانه مردم ایران را در عراق فراهم کند و نشانی از توجه و هوشیاری مردم در مقابل توطئه‌ها‌‌ باشد از اهمیت به سزایی برخوردار است و گام اساسی در خنثی کردن طرح‌های تفرقه‌افکنانه دشمنان در روابط دو کشور است.

وی تأکید کرد: از این منظر فرصت ماه‌های عزیز محرم و صفر، عزاداری‌های دهه اول محرم و مراسم باشکوه و گسترده راهپیمایی اربعین، به عنوان یکی از صحنه‌های تأثیرگذار در افکار عمومی دنیا، قطعا پیام وحدت خود را به‌دیگران ارسال خواهد کرد و ناامیدی دشمنان را به دنبال خواهد داشت.

اهمیت استفاده از تمام ابزارهای دیپلماسی عمومی برای مقابله با جنگ رسانه‌ای امریکایی‌ها و سعودی‌ها

مهمان‌پرست درباره اهمیت ایجاد یک آرایش جنگی رسانه‌ای و تبلیغاتی متقابل در داخل کشور و هزینه مطلوب در این باره هم برای مقابله با جنگ روانی و رسانه‌ای گسترده دشمنان و هم برای هجمه رسانه‌ای به آنها گفت: بحث دیپلماسی عمومی یک موضوع بسیار مهم، استراتژیک و فراگیر است. در دیپلماسی عمومی باید از همه ابزار و امکانات برای آگاهی مردم کشورمان و آگاهی مردم کشورهای همسایه و در عرصه‌ای گسترده‌تر افکار عمومی دنیا استفاده کرد و تنها راه خنثی‌ ساختن جنگ نرم و حملات رسانه‌ای که علیه کشورمان و برخی دیگر از کشورهای منطقه راه انداخته‌اند این است که مردم در جریان واقعیات قرار بگیرند، توطئه‌های دشمنان تشریح شود و به تقویت وحدت و همدلی پرداخته شود.

سفیر سابق ایران در لهستان ادامه داد: امروز هم تقویت وحدت و همدلی در داخل و هم نزدیک ساختن مردم کشورمان با مردم کشورهای منطقه و خنثی کردن توطئه‌های مخالفان توسعه روابط ایران با همسایگان جزو ضرورت‌ها و اولویت‌های امروز کشور است.

مهمان‌پرست با اشاره به اینکه بخش مهمی از این دیپلماسی عمومی به منظور مقابله با این جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن، بر عهده رسانه‌هاست، گفت: البته به عقیده من جدای از رسانه‌ها، باید مجموعه‌ها و بخش‌های دیگر کشور نیز در این خصوص بسیج شوند. هنرمندان، دانشگاهیان و روشنفکران باید افکار عمومی جامعه را در خصوص این جنگ رسانه‌ای روشن کنند تا در سیاست داخلی و سیاست خارجی همراهی و پشتیبانی مردم کشور و مردم کشورهای منطقه را جلب کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |