پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 60078 15:28 1396/02/24
عربستان در تشکیل ائتلاف عربی ضد ایران ناکام خواهد ماند

عربستان در تشکیل ائتلاف عربی ضد ایران ناکام خواهد ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عربستان در تشکیل ائتلاف عربی ضد ایران ناکام خواهد ماند

عربستان در تشکیل ائتلاف عربی ضد ایران ناکام خواهد ماند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: پس از ادعای سخیف وزیر دفاع عربستان مبنی بر کشاندن جنگ به مرزهای داخلی ایران، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی نیز اعلام کرد که از سران ۱۷ کشور عربی و اسلامی برای سفر به ریاض همزمان با سفر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به عربستان دعوت به عمل آمده است و برنامه کاری ترامپ در این سفر در قالب دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، نشست با سران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و دیدار با سران کشورهای عربی و اسلامی تقسیم خواهد شد.

به نظر می‌رسد عربستان سعودی با این برنامه‌ها به دنبال تغییر فاز و رویکرد ضد ایرانی خود از جنگ نیابتی به برخورد مستقیم است که این اقدامات مقدمه‌چینی برای ایجاد یک اجنماع ضد ایرانی در منطقه با جلب حمایت دولت جدید امریکاست.

سیاست‌های ضد ایرانی عربستان شکل عملیاتی گرفته است

عوض حیدرپور، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره این رویکرد عربستان گفت: عربستان سعودی بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی خطی بین خود و جمهوری اسلاامی ایران کشید به امید آنکه بتواند نقش سیادتی در جهان اسلام را عهده‌دار شود.

وی افزود: عهد‌ه‌دار شدن این نقش سیادتی باعث شد که سیاست‌های عربستان سعودی نسبت به جمهوری اسلامی ایران تا به امروز خصمانه باشد. اما تحولات اخیر در منطقه باعث شد که سیاست‌های خصمانه عربستان سعودی به‌تدریج شکل عملیاتی به خود بگیرد.

حمایت مالی و تجهیزاتی عربستان از تروریست‌ها برای اقدامات ایذایی در مرزهای ایران

حیدرپور اظهار کرد: عربستان سعودی به دنبال شکست در سوریه و عراق و نهایتا گرفتاری در جنگ دوساله یمن که در تشکیل ائتلاف نیز ناکام ماند، حال به دنبال این است که ضربه‌ای را به جمهوری اسلامی ایران وارد کند و وارد کردن ضربه نیز به این شکل است که با حمایت مالی و تجهیزاتی از گروه‌های معاند و تروریستی در داخل مرزهای ایران دست به اقدامات تروریستی و ایذایی بزنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه معمولا فصل اقدامات ایذایی در مرزهای ایران به‌ویژه با افغانستان و پاکستان در بهار است، گفت: آنها در این زمینه نیز اقداماتی را شروع کرده‌اند اما نیروهای مسلح ایران با قوت و قدرت آماده‌اند و نیروهای امنیتی نیز بر مرزهای کشور اشراف کامل دارند و علی القاعده اگر این گروه‌ها اقدامی انجام دهند قطعا جمهوری اسلامی ایران با شدت و قدرت تمام در خارج از مرزهای ایران با عربستان سعودی و ایادی‌اش در منطقه برخورد خواهد کرد.

قدرت نظامی ایران؛ عامل اصلی شکست تشکیل ائتلاف ضد ایرانی توسط عربستان

حیدرپور درباره ناکام ماندن عربستان در تشکیل ائتلاف در جنگ یمن و میزان احتمال تشکیل ائتلافی علیه ایران توسط سعودی‌ها گفت: حکام عاقل منطقه که از قدرت جمهوری اسلامی ایران با خبر هستند و بعضا ضرب شستی از ایران خورده‌اند بعید است که به چنین ائتلافی بپیوندند اما برخی از کشورها با پولی که از سعودی‌ها دریافت می‌کنند و تطمیعی که می‌شوند ممکن است به ائتلاف ضد ایران بپیوندند.

وی یادآور شد: البته این کشورها می‌دانند در صورت حضور در این ائتلاف و دست زدن به یک اقدام ایذایی علیه ایران، با پاسخ شدید، کوبنده و قاطع جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شوند و منابع حیاتی خود را به خطر می‌اندازند و لذا از پیوستن به این ائتلاف امتناع خواهند کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |