جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 4901 15:02 1393/05/31
عراقچي: اگر به توافق نهايي نرسيم، فاجعه رخ نمي دهد

عراقچي: اگر به توافق نهايي نرسيم، فاجعه رخ نمي دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عراقچي: اگر به توافق نهايي نرسيم، فاجعه رخ نمي دهد

عراقچي: اگر به توافق نهايي نرسيم، فاجعه رخ نمي دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


معاون امور حقوقي و بين الملل وزير امور خارجه گفت: توافق ژنو فرصتي ايجاد کرده است تا به توافق نهايي برسيم اما اگر هم به توافق نرسيم فاجعه اي رخ نمي‌دهد.
به گزارش  ايسنا  سيدعباس عراقچي موضوعاتي چون ميزان غني‌سازي، تاسيسات اراک، مدت توافق نهايي و تحريم‌ها را بخشي از مذاکرات تيم مذاکره کننده هسته‌اي و گروه 5+1 دانست و افزود: اختلافات در برخي از اين موضوعات کماکان وجود دارد و در برخي از موضوعات هم مقداري نزديک تر شده‌ايم.
وي با بيان اين‌که "گزينه‌هاي مختلفي در اين‌باره وجود دارد" ابراز اميدواري کرد که در يک ماه آينده بتوانيم در ديدارها و مذاکرات دوجانبه برخي از اين‌ها را حداقل به هم نزديک‌تر کنيم و بتوانيم در جلسه بعدي که در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل خواهيم داشت، پيشرفت‌هاي قابل توجهي داشته باشيم تا بعد بتوانيم مذاکرات را در موعد مقرر خود تا 24 نوامبر به پايان برسانيم.
وي مذاکرات را پيچيده و مفصل دانست و گفت: حتي زماني که توافق اوليه صورت گيرد تا به توافقي واقعي تبديل شود شايد به ده‌ها و صدها ساعت مذاکرات در هر موضوع نياز باشد.
معاون وزير امورخارجه ابراز اميدواري کرد در يک ماه آينده بتوانيم مقداري در اين موضوعات نزديک‌تر شويم که البته لازمه‌اش اين است که در طرف مقابل حسن نيت وجود داشته باشد و از زياده‌خواهي خودداري شود.
وي افزود: در اين حال بايد درباره راه حل هاي خلاقانه اي که مي تواند خواسته هاي هر دو طرف را پوشش دهد بيشتر فکر کنيم و به چنين راه حل هايي برسيم.
وي همچنان از برگزاري نشست‌هاي دوجانبه با اعضاي 5+1 قبل از نشست مجمع عمومي سازمان ملل خبر داد و گفت: اين نشست‌ها در همه سطوح خواهد بود و اوايل سپتامبر نيز آقاي دکتر ظريف و خانم اشتون ديدار خواهند کرد.
عضو ارشد تيم مذاکره کننده تيم هسته اي افزود: ديدار با کشورهاي 5+1 به شکل دو جانبه اما با سه کشوري اروپايي خواهد بود که در حال تنظيم آن هستيم.
وي گفت:‌ احتمالا ديدار ديگري را با آمريکايي‌ها خواهيم داشت و در پي ديدارهاي دو جانبه‌اي با مقامات روسيه و چين هستيم گرچه مشورت هاي ما با اين دو کشور مستمر است و مدام از کانال‌هاي مختلف با آنان در تماسيم.
وي افزود:‌ در يک ماه آينده در سطوح و به شيوه هاي مختلف مذاکرات را با هدف رايزني و تبادل نظر بيشتر خواهيم داشت و درباره گزينه‌هاي مختلفي که ممکن است مطرح شود فکر مي‌کنيم تا بتوانيم براي جلسه 5+1 در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل به جمع‌بندي برسيم.
عراقچي گفت:‌ البته حتي اگر در اين نشست‌ها به جمع‌بندي برسيم به معني اين نيست که در نيويورک به توافق خواهيم رسيد؛ زيرا حتي با رسيدن به جمع‌بندي اوليه هنوز چند ماه حداقل دو سه ماه نياز به مذاکرات جدي و کارشناسي است تا آيين‌نامه‌هاي اجرايي را هم تهيه کنيم.
وي افزود: اگر همه چيز خوب پيش برود اميدواريم تا قبل از 24 نوامبر، 3 ‌آذر که مهلت ماست به مقصود برسيم و اگر هم نرسيم همانطور که بارها گفته ايم فاجعه‌اي رخ نمي‌دهد به هر حال ممکن است که دو طرف به وضع پيش از توافق ژنو بازگردند.
وي تاکيد کرد:‌ البته اين به معني اين نيست که در چنين شرايطي ديپلماسي تمام مي‌شود ديپلماسي هيچگاه تمام نمي‌شود و هميشه راه‌هايي براي ادامه مذاکرات ديپلماتيک هست فقط ممکن است شيوه‌ها و شکلش فرق کند.
معاون امور حقوقي و بين الملل وزير امور خارجه گفت: به هر حال توافق ژنو فرصتي ايجاد کرده است تا به توافق نهايي برسيم اما اگر به توافق هم نرسيم وضع ديگري خواهد بود و فاجعه‌اي رخ نمي‌دهد.
وي در گفت‌وگو با واحد مرکزي خبر، تاکيد کرد:‌ ملت ايران ملتي بزرگ و قدرتمنداست و هيچ‌کس نمي‌تواند نقش ايران را در منطقه وجهان ناديده بگيرد؛ دنيا حتما به حقوق مردم ايران در همه موضوعات احترام خواهد گذاشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |