شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 66217 18:59 1396/05/15
عدم پرداخت خسارت خواب خودرو مهمترین دغدغه مشتریان

عدم پرداخت خسارت خواب خودرو مهمترین دغدغه مشتریان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عدم پرداخت خسارت خواب خودرو مهمترین دغدغه مشتریان

عدم پرداخت خسارت خواب خودرو مهمترین دغدغه مشتریان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

براساس آخرین گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران مشخص شد

ایساکو در صدر و گلرنگ موتور در قعر جدول خدمات پس از فروش

گروه تولید-مطابق بررسی شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران، سیستم خدمات پس از فروش درهیچ یک از شرکتهای تحت ارزیابی با الزامات آئین نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو انطباق کامل ندارد. براساس جدیدترین گزارش شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران که به ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت های عرضه کننده پرداخته است امتیاز شاخص وضعیت خدمات پس از فروش صنعت خودرو در سال ۱۳۹۵ معادل ۶۵٫۵ درصد بوده که نسبت به سال قبل با افزایش ۱۰٫۴ درصدی همراه بوده است به گزارش جهان اقتصاد، با توجه به اینکه ارزیابی سال ۱۳۹۴، اولین دوره سنجش براساس الزامات بازنگری چهارم دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو بود، لذا در سال ۱۳۹۵ اغلب شرکت‌ها اقدام به تعریف پروژه‌های بهبود و اقدامات اصلاحی براساس نتایج آن سال نموده که این عامل در رشد ۱۰٫۴ درصدی امتیاز صنعت تأثیرگذار بوده است. در بین ۴۰ شرکت ارزیابی شده درسال ۱۳۹۵ هیچ یک موفق به کسب رتبه ۱ نگردیده‌اند. براین اساس مجموعا ۸٫۵ درصد از شرکت‌ها حائز رتبه ۴ بوده‌اند. یافته‌های حاصل از ارزیابی نشان می‌دهد صرفاً تعداد معدودی از شرکت‌ها در صورت دریافت شکایت مبنی بر خواب خودرو اقدام به پرداخت خسارت می‌نمایند که این موضوع عمدتا ناقض الزامات آئین نامه اجرائی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو می‌باشد. عمده دلایل بروز توقف خودرو هزینه خواب مربوط به نارسایی‌های موجود در فرآیند سفارش گذاری و تأمین قطعات یدکی بوده است. نتایج ارزیابی نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های عرضه کننده خودرو درسال ۹۵ نشان می‌دهد فرآیند سفارش‌گذاری و تأمین قطعات و مدیریت ارتباط با مشتریان تنها به میزان ۴۸ درصد و فرآیند پذیرش تا ترخیص به میزان ۵۳ درصد با الزامات قانونی انطباق داشته که از این حیث پایین‌ترین امتیاز را در بین شاخص‌های ارزیابی نمایندگی‌های مجاز داشته است. متوسط امتیاز رضایتمندی مشتریان خدمات پس از فروش صنعت خودرو درسال ۱۳۹۵ معادل ۶۹٫۷ درصد بوده که نسبت به سال گذشته به میزان ۲ درصد افزایش داشته است. یافته‌های حاصل از ارزیابی نشان می‌دهد میزان رضایتمندی مشتریان در حوزه سنگین به طور معناداری نسبت به حوزه سبک پایین‌تر بوده است. براساس مصاحبه با حدود ۱٫۲ میلیون مشتری مراجعه کننده به شبکه خدمات پس از فروش در سال ۹۵ عمده علل نارضایتی مشتریان کمبود یا نبود قطعات یدکی، کیفیت پایین خدمات و تعمیرات و دریافت هزینه بالا خدمات و قطعات بوده است.

*ایساکو اول شد، گلرنگ موتور آخر!

اما درنهایت و براساس نتایج این ارزیابی ایساکو مقام اول و گلرنگ موتور مقام آخر رده‌بندی را کسب کرده است. براین اساس در گروه شرکتهای دارای بیش از ۱۰ نمایندگی مجاز، ۱۳ شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که در میان این شرکتها ایساکو مقام اول خدمات پس از فروش خودرو را کسب کرده است. پس از آن شرکت ایرتویا مقام دوم و سایپا یدک (پارس خودرو) مقام سوم را کسب کرده است. شرکت اطلس خودرو نیز در رتبه چهارم خدمات پس از فروش خودرو و سایپا یدک (سایپا) در رتبه پنجم قرار گرفته است. شرکت مزدا یدک نیز رتبه ششم و کرمان موتور رتبه هفتم خدمات پس از فروش خودرو را کسب کرده است. شرکتهای رامک یدک در مقام رتبه هشتم، آسان موتور در رتبه نهم، مدیران خودرو در رتبه دهم، مدیا موتورز در رتبه یازدهم و آرین موتور پویا در رتبه دوازدهم قرار گرفته است. شرکت نیرو خودرو آسیا نیز رتبه سیزدهم و آخر شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در سال ۱۳۹۵ را کسب کرده است. اما در گروه شرکتهای دارای کمتر از ۱۰ نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو، شرکت نگین خودرو رتبه اول و گلرنگ موتور نیز رتبه آخر را کسب کرده است. در این گروه هشت شرکت مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که نگین خودرو رتبه اول و معین موتور رتبه دوم را کسب کرده است. شرکت ستاره ایران نیز در رتبه سوم، پرشیا خودرو رتبه چهارم و آلفا موتور در رتبه پنجم خدمات پس از فروش خودرو در سال ۱۳۹۵ قرار گرفته است. افرا موتور نیز رتبه ششم، خودروسازی سینا رتبه هفتم و گلرنگ موتور رتبه هشتم و آخر رده‌بندی شرکتهای خدمات پس از فروش خودروی دارای کمتر از ۱۰ نمایندگی مجاز را کسب کرده است.

*خدمات پس از فروش ایران‌خودرو برای هشتمین سال متوالی اول شد

ایکو پرس هم در این رابطه گزارش داد شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو، ایساکو برای هشتمین سال متوالی مقام نخست شرکت های ارائه کننده خدمات پس از فروش خودرویی در ایران را به دست آورد. مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو با اعلام این خبر گفت: شرکت ایساکو امسال در بین ۴۰ شرکت خودروساز داخلی و خارجی برای هشتمین دوره متوالی در ارزیابی‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که به نمایندگی از وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، موفق به کسب جایگاه نخست شد. سید رضا حسینی با اشاره به اینکه دستیابی هشت سال متوالی به مقام نخست نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی همه همکاران و نمایندگی های ایساکو است، اظهار داشت: کسب این موفقیت نتیجه اهتمام مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو و زحمات همه عوامل تامین و تولید است و باید از نمایندگی های ایساکو که تمام تلاش خود را برای جلب رضایت مشتریان به کار گرفتند قدردانی کنیم. وی ارزشمندترین بخش نتایج امسال را روند رو به رشد رضایت مشتریان و کسب بالاترین سطح اعتماد مشتریان براساس نظر مثبت اعطایی آنها به خدمات ارایه شده توسط شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو دانست و افزود: این موضوع که مشتریان نظر مثبتی به خدمات ایساکو داشته‌اند مایه دلگرمی ماست. حسینی افزود: تلاش کردیم با وجود سخت‌گیرانه‌تر شدن نحوه ارزیابی ها و ارتقاء کیفی در حوزه بازرسی، با ارائه طرح های نوین خدمات رسانی و خلق ارزش های برتر برای مشتریان در راستای ارتقای کیفیت و بهبود مستمر و کسب استانداردهای جهانی در ارائه خدمات در مسیر افزایش رضایتمندی مشتریان گام برداریم.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |