جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 84414 13:15 1397/04/13
عبدالرضا فرجی‌راد: سفر رئیس‌جمهور به اروپا، کام سناریونویسان ضدایرانی را تلخ کرد

عبدالرضا فرجی‌راد: سفر رئیس‌جمهور به اروپا، کام سناریونویسان ضدایرانی را تلخ کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عبدالرضا فرجی‌راد: سفر رئیس‌جمهور به اروپا، کام سناریونویسان ضدایرانی را تلخ کرد

عبدالرضا فرجی‌راد: سفر رئیس‌جمهور به اروپا، کام سناریونویسان ضدایرانی را تلخ کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: عبدالرضا فرجی‌راد، مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی و عضو هیئت علمی گروه ژئوپلیتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در رابطه با تأثیر سفر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی به سوئیس و اتریش بر خنثی کردن فشارهای آمریکا بر ایران و تحریم‌های احتمالی از سوی این کشور گفت: سفر رئیس‌جمهور کشورمان به سوئیس و سپس به اتریش پس از خروج آمریکا از برجام دارای اهمیت است و علت آن هم به این موضوع باز می‌گردد که طرف ایرانی مجبور است بیشتر وقت خود را صرف انجام مذاکرات در جهت حفظ و توسعه همکاری‌های اقتصادی با اروپا کند.

وی با بیان این مطلب که اتریش به‌عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا و سوئیس که عضو این اتحادیه نیست نمی‌توانند بدون هماهنگی با این اتحادیه به همکاری‌های اقتصادی با ایران بپردازند، ادامه داد: در واقع مذاکره با سوئیس و اتریش برای ما می‌تواند امتیازی در مذاکرات آتی محسوب شود؛ زیرا این‌ دو پس از چندین مذاکره برای ما بسته‌ای را آماده کرده‌اند و احتمالاً آن‌را در این مدت که دکتر روحانی در اتریش حضور دارند، ارائه خواهند داد و این‌که آیا این بسته مورد قبول طرف ایرانی واقع خواهد شد یا خیر، نیاز به خواندن آن و مذاکرات بیشتر در این خصوص است.

سفیر سابق ایران در نروژ و مجارستان افزود: همچنین اگر این بسته مورد قبول ایران قرار گرفت، این سؤال مطرح می‌شود که آیا قابلیت اجرایی دارد؟ در پاسخ باید بگویم پس از پذیرش آن باید ساز و کاری از طرف ایران و اتحادیه اروپا اندیشیده شود که به صورت پیوسته بر آن نظارت و در آن‌جایی که گره‌ای به وجود می‌آید آن‌را مرتفع سازند؛ یعنی کمیته‌ای مثل کمیته نظارت بر برجام تشکیل شود که در صورت تشدید فشارهای آمریکا برای مانع تراشی در عملیاتی شدن بسته مورد توافق، بتواند مشکلات را رفع و فشارها را خنثی کند.

فرجی‌راد با اشاره به این مطلب که در آینده خیلی از کشورها با فشار آمریکا مجبور به قطع همکاری‌های اقتصادی با ایران خواهند بود و مجبور هستند که تحریم‌ها را اجرا کنند، تصریح کرد: لذا همکاری ما با اروپا حائز اهیمت است و در این خصوص شاهد هستیم که اتحادیه اروپا به دلیل حفظ منافع خود برای حفظ برجام تلاش می‌کند و یکی از دلایلش این است که اعضای آن نمی‌خواهند تحت سلطه یا سیطره آمریکا قرار بگیرند؛ زیرا تصور می‌کنند که اگر در مورد برجام، تسلیم ایالات متحده شوند در سایر مسائل مثل ناتو، آب و هوا و کمیته حقوق بشر و تعرفه‌ها دیگر نمی‌توانند حریف این کشور باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: اروپا کار سختی را در قبال ترامپ باید انجام دهد چون بسیاری از این شرکت‌های بزرگ اروپایی بخش وسیعی از همکاری‌های اقتصادی‌شان با ایالات متحده است که رقم آن میلیاردها دلار است و لذا نمی‌توانند آمریکا را رها و به سمت ایران گرایش داشته باشند و حتی خود دولت‌های اروپایی هم قادر به اعمال فشار بر آن‌ها نیستند. اما شرکت‌های کوچک که با آمریکا خیلی همکاری‌ ندارند، می‌توانند در قالب این بسته پیشنهادی که تقدیم ایران خواهد شد، پروژه‌هایی را تعریف کنند و ایران هم همین کار را انجام دهد و در مورد آن‌ها به بحث و گفت‌وگو بنشینند تا این پروژه‌ها به ویژه در خصوص خرید نفت ایران، بیمه کشتی‌ها و خرید هواپیما به اجرا در آیند.

فرجی‌راد تأکید کرد: آن‌چه که طرف اروپایی می‌تواند، باید انجام دهد و از طرف دیگر ما هم باید یک سری انعطاف‌هایی از خودمان نشان دهیم تا بتوانیم در برابر آمریکا بایستیم.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی در رابطه با اتهام دست داشتن یک دیپلمات ایرانی در انجام عملیات تروریستی در نشست سالیانه گروهک منافقین گفت: منافقین، عربستان، اسرائیل و آمریکا امروز با هم همکاری‌های ضدایرانی گسترده‌ای دارند و طبیعتاً سفر رئیس جمهورمان به سوئیس و اتریش برای این چهار گروه بسیار سنگین و غیرقابل تحمل است؛ یعنی آن‌ها انتظار ندارند که طرف ایرانی با اروپایی‌ها همکاری کند، لذا سناریوی بمب‌گذاری در کنگره سالانه گروهک منافقین را طراحی و به ایران نسبت دادند که در این خصوص وزیر امور خارجه ما به خوبی و به موقع واکنش نشان داد و اظهار کرد که ما آماده هرگونه همکاری برای روشن شدن واقعیت و چرایی طرح این اتهام و توطئه همزمان با حضور دکتر روحانی در اروپا هستیم و پاسخ ایشان به کل این اتهام را به شک و تردید کشاند.

وی ادامه داد: دیپلمات‌ها و کارمندان ایرانی در خصوص نشست‌های منافقین که در سال چندین بار با حضور مقامات عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکایی برگزار می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ در پاریس است، چنین کاری ارا نجام نمی‌دهند چون هیچ سودی برای ما ندارد. لذا من فکر می‌کنم این خبر، بازی‌ای است که با هدف تأثیرگذاری بر سفر رئیس جمهور به این دو کشور طراحی شده و حتی این خبر کلیت رسانه‌ای اروپا را هم تحت تأثیر قرار نداده است.

این استاد دانشگاه به تحلیل حمایت فرانسه از برگزاری نشست سالانه منافقین در پاریس پرداخت و افزود: جمهوری اسلامی ایران نسبت به برگزاری این‌گونه نشست‌ها در پاریس به دولت فرانسه انتقاد داشته است اما دلیل این‌که فرانسه به منافقین اجازه می‌دهد تا این نشست‌ها را برگزار کند به این خاطر است که آن‌ها اطلاعات سری هسته‌ای، نظامی و منطقه‌ای کشورمان را به فرانسه بفروشند.

وی تصریح کرد: همچنین در فرانسه جناح‌هایی هستند به نام «نو محافظه‌کاران» که با جناح‌های داخل آمریکا در ارتباط هستند و قدرت بالایی هم دارند و معتقدند که باید با آمریکا رابطه خوبی داشته باشیم و در خود آمریکا هم افرادی مثل «بولتون» و «رودی جولیانی» وجود دارند که قدرت گرفته‌اند وشدیداً هم ضدایرانی هستند و با جناح فرانسوی رابطه عمیقی دارند و همکاری این دو جناح آمریکایی و فرانسوی می‌تواند کار را برای منافقین تسهیل بکند.

فرجی‌راد ادامه داد: این عملکرد نوعی توطئه علیه کشورمان محسوب می‌شود اما ما نباید خیلی روی آن‌ها حساسیت نشان دهیم؛ زیرا آن‌ها در ایران اصلاً جایگاهی ندارند و اگر ما به طرف فرانسوی خیلی اصرار کنیم، آن‌ها فکر می‌کنند ما خیلی از این مسئله هراس داریم و ادامه آن به نقطه ضعف ما تبدیل می‌شود.

این استاد دانشگاه تقویت قدرت لابی‌گری جمهوری اسلامی را در این شرایط ضروری دانست و در این باره گفت: در خصوص بهره‌برداری از قدرت لابی‌گری کمی ضعف داریم که البته در دوره اوباما کمی از آن استفاده کردیم و در اروپا هم یک سری لابی‌های خاصی هستند که همیشه در برابر لابی رقیب یا مقابل ضعیف‌تر بوده‌اند و لذا ما خودمان هم در این خصوص ضعف داریم و ارتباط‌مان با لابی‌هایی که می‌توانند به نفع ما کار کنند، استمرار ندارد و این عدم پیوستگی باعث انقطاع و فاصله‌ای می‌شود که دیگر آن‌ها نمی‌توانند کاری برایمان انجام دهند.

وی در پایان تأکید کرد: از آن‌جا که تعداد لابی‌های ایرانی محدود است اگر هم زمانی تصمیم به همکاری با این لابی‌ها گرفتیم باید ابتدا آن‌ها را توجیه کنیم که به صورت مقطعی با شما همکاری خواهیم داشت. همچنین ما انتظار داریم که یک لابی بیرونی همانند سیاستمدار داخلی فکر کند و هرچند امکان دارد زاویه‌ای هم بین ما و این لابی‌ها وجود داشته باشد اما باید کمی از برخی موضوعات چشم‌پوشی کرد. همچنین کشورمان می‌تواند از لابی‌های خارجی کشورهای دوست هم استفاده کند اما متأسفانه ما در استفاده از این ابزارها ضعف داریم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |