پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 3573 12:59 1393/04/29
عارف: از روي هوس دلواپسي نکنيد

عارف: از روي هوس دلواپسي نکنيد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
عارف: از روي هوس دلواپسي نکنيد

عارف: از روي هوس دلواپسي نکنيد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


رييس بنياد اميد ايرانيان از دلواپسان درخواست کرد که از روي هوس دلواپسي نکنند و جانب انصاف و اخلاق را رعايت کنند.
 به گزارش ايرنا، بنياد اميد ايرانيان اعلام کرد؛ محمد رضا عارف در ديدار با اعضاي سازمان استمرار اميد به تشريح حضور جوانان در دانشگاهها، فعاليت هاي علمي، آينده سياسي کشور، موضوع مذاکرات هسته اي و برنامه ريزي هاي انتخاباتي پرداخت و به پرسش هاي اين جمع پاسخ گفت.
سطح علمي دانشگاهها قابل قبول است
رييس بنياد اميد ايرانيان درباره مطلوب بودن شرايط فعلي دانشگاه ها براي فعاليت علمي گفت: سطح دانشگاه ها به طور متوسط قابل قبول است البته بعضي از دانشگاه هاي ما وضعيت بسيار خوبي دارند اما اگر به طور متوسط نگاه کنيم خوشبختانه روند توسعه آموزش عالي روند خوبي بوده است.
عارف تصريح کرد: بايد با حمايت از دانشگاه ها،دانشگاه بهتر بتواند در ارتقاء سطح علمي و توليد ثروت ملي برنامه ريزي و اقدام کند.
علي مطهري شجاع و جسور است
وي درخصوص مواضع علي مطهري پيرامون سل 88 نيز اظهار داشت:يک نماينده مجلس اين اختيار را دارد که ديدگاه ها و نظرات خود را مطرح کند؛ علي مطهري يک نماينده شجاع و جسور است که حضور موثر و ارزشمندي در خانه ملت دارند.
به حل مساله هسته اي اميدوار هستيم
رييس بنياد اميد ايرانيان درباره مذاکرات ايران و 1+5 هم گفت: در ميان مدت و دراز مدت به توافق خواهند رسيد و تصور مي کنم دو طرف به اين نتيجه رسيده اند که بايد مسئله را حل کنند.
عارف يادآور شد: غربي ها متوجه شده اند ادامه روندي که اين چالش هارا ايجاد کرده بود به نفعشان نيست و البته ما از حق مشروع خود در ارتباط با تمام فناوريهاي پيشرفته از جمله فناوري هسته اي کوتاه نخواهيم آمد.
وي اضافه کرد: قطعا به دنبال استفاده از فناوري هاي پيشرفته در کارهاي مخرب نبوده ايم و و نخواهيم بود و بارها و بارها اين موضع گيري را در دوران هاي گذشته اعلام کرده ايم و اين موضع را غرب هم مي داند.
رييس بنياد اميد ايرانيان تصريح کرد: اما برخوردي که با ما در زمينه هسته اي مي شد برخوردي سياسي بود قطعنامه ها هم بيشتر ريشه سياسي دارند؛ امروز غرب به اين نتيجه رسيده که با توجه به شرايط منطقه، نقش و نفوذ ايران کتمان شدني نيست.
عارف ادامه داد: ما هم جمع بنديمان اين است که بالاخره بايد با غرب بر اساس معيار ها و شاخص هاي شفاف سياست خارجي خودمان مسائل را حل کنيم؛ بنابر اين به حل مسئله اي اميدوار هستيم اما احتمالا پروسه طولاني و وقت گير است و با صبر انشالله به نتيجه اي که منافع مشروع ملت ما را تامين کند خواهيم رسيد.
گروهک داعش جايگاهي درميان مسلمانان و اهل تسن ندارد
وي در مورد گروهک تروريستي داعش نيز اظهار داشت: يکي از مهمترين هدف گروههاي سلفي شيعه است و به دنبال مبارزه با امپرياليسم نيستند و گروهک داعش هم به همين منظور راه اندازي شده است.
رييس بنياد اميد ايرانيان افزود: البته خوشبختانه اين گروه ها در ميان برادران اهل سنت هم جايگاهي ندارند؛ متاسفانه اين گروهک ها به خاطر بعضي مشکلات در کشورهاي همسايه ، رشد يافته اند که انشالله کشورهاي همسايه متوجه اين شيطنت شده و اين مسايل جمع مي شود.
عارف درباره انتخابات افغانستان هم گفت: در برگزاري دور دوم انتخابات افغانستان اختلافي پيش آمده ولي به نظرم برادران افغان بسيار خوب اقدام کرده اند و نشان دادند که ذهنيتي که در مورد ظرفيت بالاي فرهنگي آنها داريم ذهنيت درستي است .
وي اضافه کرد: هر دو طرف رضايت دادند آراء بازشماري بشود و در نهايت هر دولتي که با راي مردم روي کار بيايد حمايت شان مي کنيم.
اخلاق را فداي اميال سياسي نکرده ام
رييس بنياد اميد ايرانيان در پاسخ به اين پرسش که چقدر حاکميت اخلاق مي تواند روي باورهاي ديني عمومي مردم تاثير بگذارد؟ گفت: مردم در رفتارهاي مسئولين بعضا با تناقض رو به رو هستند؛ با کمال تاسف ما گاهي با معيارهاي دوگانه و دوچهره بودن مواجه هستيم، مردم اين را درک مي کنند.
عارف خاطر نشان کرد: رفتار ما در عيان و خفا متفاوت است؛ مي گوييم کارگزار يک حکومت اسلامي هستيم بايد اين را در رفتارمان و عملمان به مردم نشان دهيم؛ اگراخلاق مداري و يگانگي در رفتار و کردارمان را در جامعه نشان بدهيم، مردم نيز الگو مي گيرند.
وي اضافه کرد: ما در نظام و فرهنگي هستيم که همواره به دنبال الگوهاي فردي بوده ايم و ائمه اطهار و رفتار آنها براي ما الگو محسوب مي شود. رييس بنياد اميد ايرانيان يکي از مهمترين چالش ها را موضوع اخلاق عنوان کردو گفت: شخصا هرگز اخلاق را فداي اميال سياسي نکرده ام و تا بحال فکر مي کنم که موفق بوده ام؛ هميشه در کارهاي اجرايي اخلاق را مبنا قرار داده ام. عارف يادآور شد: بحثي که اوايل انقلاب با دوستان مي کردم اين بود که چرا ما به سمت هاي مختلف منصوب شده ايم؟ آيا افرادي که توانايي شان بيشتر از ما باشد در کشور نيستند؟اگر ما انتخاب شده ايم به خاطر تعهد اسلامي و تعهد به آرمان هاي انقلاب بوده پس اين را نبايد فداي مسائل سياسي و اجرايي کرد که اگر قرار به اين کار شد، ديگر ما نبايد در اين جايگاه قرار گيريم.
در سياست خارجي نبايد اخلاق را کنار گذاشت
وي درباره رعايت اخلاق مداري در حوزه سياست خارجي گفت: در حوزه سياست خارجي نيز نمي توان اخلاق را کنار گذاشت؛ اگر در اين حوزه نيز مبنا حرکت اخلاق باشد، ما باز هم با مشکل رو به رو نخواهيم شد.
رييس بنياد اميد ايرانيان موضوع تعامل را در سياست خارجي قابل اهميت دانست و تصريح کرد: در اين حوزه اگر ببينيم متضرر مي شويم مي توانيم وارد مذاکره نشويم؛ سطح روابط ما متناسب با آمادگي و توانايي طرف مقابل است. در اين بخش هم مي توان بر اين اساس جلو رفت.
جوانان ستادم در انتخابات گذشته طبق منشور عمل کردند
عارف درباره پرسشي مبني بر اينکه بدنبال طراحي منشور اخلاق اجتماعي سياسي است؟ گفت: ما يک منشور اخلاقي از زمان انتخابات داشتيم که به لطف خدا در دوره گذشته بر اساس آن عمل کرده ايم.
وي يادآور شد: موضوع مشکل ايجاد نشدن بين ستادهاي بنده و آقاي روحاني مطرح بود و اينکه نگران بوديم جوانان ستادها توجيه نباشند اما چون مبناي فعاليت هم منشور اخلاقي بود که به آنها متعهد بوديم خوشبختانه هيچ اتفاقي نيفتاد و در صبح روز سه شنبه آرام ترين روز را داشتيم.
رييس بنياد اميد ايرانيان با ستودن عملکرد جوانان در اين موضوع گفت: طبق آن منشور قرار بر اين بود که اگر تصميم جمعي به صلاح کشور گرفته شد، تمام افراد ستاد بايد تبعيت کنند؛ اين حرکت اخلاقي مي تواند به عنوان يک الگو براي آِينده کشور مطرح باشد که البته جوانان ستد بر همين مبنا عمل کردند.
اميدواريم دلواپسان از روي هوس دلواپسي نکنند
عارف درباره رفتار دلواپسان و ريشه هاي اين نوع عملکرد گفت: فرض مي کنيم که اين دلواپسي ريشه در خيرخواهي و دلسوزي دارد و اميدوارم دلواپسان از روي هوس دلواپسي نکنند.
وي ادامه داد: انتظارداريم آنها جانب اخلاق و انصاف را رعايت کنند؛ خيلي از اين آقايان دست اندر کار امور اجرايي بوده اند و شرايط کشور را مي دانند. رييس بنياد اميد ايرانيان يادآور شد: اگر مسئله دلواپسان ملي است و نه سياسي، در يک فضاي دوستانه مسائل خود را با مسوولان مطرح کنند و انشاءالله به نتيجه برسند.
رييس بنياد اميد ايرانيان تصريح کرد: انتظار ما از اين دلواپسان هم اين است که در يک فضاي کارشناسي مسائل خود را مطرح کنند که قطعا به سود جامعه نيز خواهد بود.
عارف ادامه داد: ما در حال حاضر وظيفه داريم که حتي الامکان در چارچوب امکانات و برنامه ها در رفع دلواپسي دلسوزان تلاش کنيم و از نکته نظرات آنها در رفع مشکلات و يا اصلاح برنامه ها استفاده کنيم.
وي در ادامه درباره وضعيت ايران در خرداد 96 گفت: وضعيت خرداد 96 ما وابسته به اسفند 94 است ؛ اگربتوانيم در اسفند 94 عملکرد خوبي نشان دهيم و همگرايي و همدلي استمرار يابد و مردم يکبار ديگر ببينند جريان اصلاح طلب فقط شعار نمي دهد و عمل مي کند، شاهد وضعيت مطلوب خواهيم بود.
حل شدن مسئله هسته اي بازتاب خوبي دارد
رييس بنياد اميد ايرانيان در پاسخ به اين پرسش که بعد از حل مسئله هسته اي چه بازخوردي در سياست داخلي صورت مي گيرد و تاثيرات کلي آن در روند سياسي کشور گفت: اگر مسئله هسته اي حل شود قطعا در کوتاه مدت بازتاب مثبتي خواهد داشت.
عارف در خصوص اينکه چند درصد تحريم ها در وضعيت اقتصادي ما موثر بوده است؟ گفت: حداکثر 30 الي 40 درصد چرا که بيشترين مشکلات اقتصادي ما مشکلات ساختاري و درون سازماني خودمان است؛ بايد بر اساس سياست اقتصاد مقاومتي کشور چاره انديشي شود و کاهش تورم و رشد اقتصادي بطور جدي پيگيري گردد.
وي اضافه کرد: البته اگر مساله هسته اي حل نشود عده اي به دنبال تشديد فضاي امنيتي در کشور مي روند



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |