پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 3882 13:25 1393/05/05
ظريف: تحميل در توافق، ممکن نيست

ظريف: تحميل در توافق، ممکن نيست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ظريف: تحميل در توافق، ممکن نيست

ظريف: تحميل در توافق، ممکن نيست

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


محمدجواد ظريف در مورد تمديد مذاکرات هسته‌اي ايران گفت: اين يک فرصت تاريخي براي همه ماست تا بتوانيم به اين فصل طولاني پايان دهيم و اگر افراد به سمت افقي متفاوت براي روابط بين‌الملل حرکت کنند توافق ممکن خواهد بود.
به گزارش ايسنا، محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران در گفت‌وگو با شبکه خبري سي‌ان‌ان در پاسخ به اين سوال که آيا در جريان مذاکرات هسته‌اي به اندازه کافي پيشرفت حاصل شده است که نشان دهد ارزش تمديد دارد يا نه؟ يادآور شد: اين يک فرصت تاريخي براي همه ماست تا بتوانيم به اين فصل طولاني پايان دهيم.
وي تاکيد کرد: اکنون اگر مردم به دنبال راه‌حلي براي اين مساله باشند و به سمت افقي متفاوت براي روابط بين‌الملل حرکت کنند من فکر مي‌کنم که دستيابي به توافق ممکن است اما ما هنوز به اين نقطه نرسيده‌ايم. مساله اين است که دستيابي به توافق ممکن است يا نه. ما در مورد يک توافق خوب يا يک توافق بد صحبت نمي‌کنيم بلکه در مورد يک توافق شدني و نهايي صحبت مي‌کنيم.
وزير امور خارجه کشورمان افزود: چيزي که ما به آن نياز داريم دستيابي به توافق در مورد عناصر مهم اين پازل بزرگ است بنابراين چنين چيزي به يک توافق منجر خواهد شد که تمام اهداف ما را تضمين خواهد کرد.
ظريف يادآور شد: هدف اين است که اين اطمينان حاصل شود برنامه هسته‌اي ايران براي هميشه صلح‌آميز باقي خواهد ماند. من فکر مي‌کنم اين اتفاق از لحاظ علمي ممکن است و نيازي به خطوط قرمز مستبدانه و اعداد و ارقام دلخواه ندارد. تنها لازم است که شما راه علمي براي اطمينان حاصل يافتن از برنامه هسته‌اي ايران پيدا کنيد.
وي تاکيد کرد: اين چيزي است که ما روي ميز مذاکره قرار داده‌ايم.
وزير امور خارجه کشورمان در مورد بيانات اخير مقام معظم رهبري درباره حدود ظرفيت غني‌سازي ايران، گفت: من فکر مي‌کنم اگر شما به سخنان رهبر گوش داده باشيد مشخص مي‌شود که برنامه هسته‌اي ايران يک منطق صلح‌آميز دارد و مهم است که به اين مساله گوش دهيم. ما با افراد نادان در مورد اعدام و ارقام صحبت نمي‌کنيم. ما در مورد اعدام و ارقامي صحبت مي‌کنيم که براي تامين سوخت يک نيروگاه برق هسته‌اي لازم است.
ظريف ادامه داد: برنامه هسته‌اي کنوني ايران جايي که ما کيک زرد را به گاز و گاز را به اورانيوم غني‌سازي تبديل کرده‌ايم تنها براي تامين نيازهاي يک نيروگاه برق هسته‌اي طراحي شده است. اين بايد به شما اطمينان دهد که ما به دنبال ساخت بمب نيستيم. اگر ما يک هدف نداشتيم و خواسته خود را به طور واضح مشخص نکرده بوديم در آن صورت شما بايد نگران مي‌شديد.
وي تصريح کرد: چرا ايران روي 10 هزار يا پنج هزار يا 50 سانتريفيوژ تاکيد مي‌کند يا زماني که ما مي‌گوييم 190 هزار سو لازم داريم بدين معني است که اين ميزان براي توليد 37 تن صفحه سوخت يا ميله سوختي براي يک نيروگاه هسته‌اي لازم است و اين به شما يک هدف مشخص را معرفي مي‌کند.
وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به اين سوال که آيا ايران با بازرسي‌هاي سر زده براي مدت زمان طولاني موافقت خواهد کرد يا نه؟ اظهار کرد: همان‌طور که گفتم وقتي برنامه هسته‌اي با يک هدف کاملا خاص دنبال ‌مي‌شود و اگر شما اين اورانيوم توليد شده را به جاي اينکه در قالبي نگه داريد که مي‌تواند براي اورانيوم مناسب سلاح هسته‌اي غني‌سازي شود به اکسيد و سپس به سوخت تبديل مي‌کنيد تنها بازرسي لازم در اينجا پروتکل الحاقي خواهد بود.
ظريف ادامه داد: ايران آمادگي خود را براي اين کار نشان داده و اگر پارلمان آن را تصويب کند ما تمام تلاش خود را اگر به يک توافق خوب برسيم به کار مي‌گيريم تا پارلمان پروتکل الحاقي را امضا کند تا جامعه بين‌الملل اطمينان حاصل کند که برنامه هسته‌اي ايران صلح‌آميز باقي خواهد ماند.
وي يادآور شد: از آنجايي که ما هر زمان به يک الزام بين‌المللي متعهد مي‌شويم ما آن را در مکانيزم بين‌المللي قرار مي‌دهيم تا اطمينان دهيم که ايران هرگز سلاح هسته‌اي نخواهد ساخت. در اينجا اقدامات ديگري وجود دارد که ما مي‌توانيم براي يک دوره زماني با توجه به اين حقيقت که ما در طول يک يا دو سال آينده نيازي نداريم که به 190 هزار سو برسيم به کار گيريم.
وزير امور خارجه کشورمان تشريح کرد: اين 190 هزار سو به سطح سرعت سانتريفيوژها بستگي دارد که مي‌تواند 10 هزار تا و يا 100 هزار سانتريفيوژ باشد اما هدف توليد 37 تن اورانيوم مورد نياز براي تامين سوخت يک نيروگاه برق هسته‌اي است.
ظريف همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا دستيابي به يک توافق عليرغم شش ماه تلاش ممکن است يا نه؟ گفت: هميشه اين احتمال وجود دارد اگرچه اختلافات جدي ميان طرف‌هاي مذاکره‌کننده وجود دارد. اين اختلافات همچنين در مورد اقداماتي است که طرف ديگر نيز بايد به کار گيرد. آنها تاکنون بسته اين اقدامات را که مي‌تواند براي ما رضايت‌بخش باشد همان‌گونه که ما پيشنهاد داده‌ايم، ارائه نکرده‌اند. لازم است که آنها راه‌هاي جدي‌تري را براي رسيدگي به نگراني‌هاي ما آماده کنند.
وي افزود: منظور من تنها تحريم‌ها نيست بلکه برنامه اقدام مشترک که ما سال گذشته در ژنو به آن دست يافتيم شامل عناصري بود که نيازمند همکاري به ويژه در زمينه انرژي هسته‌اي، همکاري به منظور دسترسي ايران به بازارهاي بين‌المللي انرژي و تمام اقداماتي است که براي اين اهداف لازم است.
وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: براي دستيابي به توافقي که نهايي و جامع باشد بايد توازن برقرار شود و تحميل در اينجا ممکن نخواهد بود.
ظريف علاوه بر اين در پاسخ به سوال خبرنگار سي‌ان‌ان که گفت دستيابي به چنين توافقي در آمريکا ساده نخواهد بود چون تنها رييس‌جمهور در مورد لغو تحريم‌ها تصميم‌گيري نمي‌کند، بيان کرد: شما مي‌دانيد که اين کار در ايران نيز ساده نيست چون هيچ کس در ايران وجود ندارد که بتواند يکجانبه تصميم بگيرد. ما هر دو جوامعي با احزاب و عقايد مختلف داريم.
وي در اين باره گفت: من فکر مي‌کنم پيچيدگي سيستم آمريکا ممکن است وجود داشته باشد اما چيزي که کمتر از آن مطلعيد پيچيدگي سيستم در ايران است. ما نيز يک جامعه چند حزبي داريم. از آنجايي که مردم ايران از چگونگي رفتار آنها (آمريکا)با ما اطمينان خاطر ندارند داراي عقايد و ديدگاه‌هاي متفاوتي هستند.
وزير امور خارجه کشورمان ادامه داد: چيزي که براي من ضروري و مهم است اين است که به ويژه طرف آمريکايي ما بفهمد تحريم‌ها هيچ چيزي به دست نياورده است. به نظر شما در طول 10 سال گذشته به ويژه طي سه چهار سال اخير اين شيفتگي در مورد تحريم‌ها چه دستاوردي داشته است؟ آمريکا چه چيزي به دست آورده است؟ تنها رنجش مردمي را در پي داشته که قادر نبودند با پول خود دارو تهيه کنند اما در ازا؟ 200 سانتريفيوژي که ما در ابتداي اعمال تحريم‌ها در اختيار داشتيم به 20 هزار تا تبديل شده است. اين چيزي است که در نتيجه تحريم‌ها حاصل شده است.
ظريف اظهار کرد: من فکر مي‌کنم لازم است که کنگره آمريکا نگاه خود را تغيير دهد و به شرايط جهان به گونه‌اي ديگر نگاه کند بنابراين ما مي‌توانيم اين جهان را تغيير دهيم چون قوانين گذشته ديگر کارساز نيست.
به گزارش ايسنا اين گفت‌وگو در زمان حضور ظريف در مذاکرات وين 6 در اتريش انجام و روز 25 ژوئيه از شبکه سي‌ان‌ان پخش شده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |