جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 60834 14:28 1396/03/03
طی سال گذشته؛ تهرانی‌ها ۴۰ میلیارد تومان صدقه دادند

طی سال گذشته؛ تهرانی‌ها ۴۰ میلیارد تومان صدقه دادند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
طی سال گذشته؛ تهرانی‌ها ۴۰ میلیارد تومان صدقه دادند

طی سال گذشته؛ تهرانی‌ها ۴۰ میلیارد تومان صدقه دادند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نوشت: محسن ولیئی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران، امروز سوم خردادماه، با حضور در نشستی خبری به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته طی سال ۹۵ پرداخت و گفت: طی سال گذشته ۲۹۵ میلیارد تومان ارائه خدمت برای مددجویان داشتیم که نسبت به سال ۹۴ با ۱۳ درصد افزایش روبرو بود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته تعداد ۱۳ هزار نفر از چتر حمایتی کمیته امداد خارج شدند و هفت هزار نفر وارد شدند، اظهار کرد: بیش از ۱۲ هزار مورد وام معادل ۳۳ میلیارد تومان نیز طی سال گذشته از سوی صندوق قرض‌الحسنه ولایت به مددجویان اعطا شد.

ولیئی تعداد ازدواج در میان خانواد‌ه‌های کمیته امداد را دو هزار و ۲۴۸ مورد برشمرد که برای آنها مبلغی معادل چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جهیزیه تهیه شده است و نسبت به سال ۹۴ با ۱۰ درصد رشد روبرو بوده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ هزار نفر تحت کمک‌های درمانی قرار گرفته‌اند گفت: برای این تعداد نیز بیش از ۳۳ میلیارد تومان هزینه شده است. همچنین در سال گذشته ۹ هزار و ۵۹۰ نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گرفتند که برای این منظور هشت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه صورت گرفته است.

وی به موضوع تأمین مسکن نیازمندان اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته پنج میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به احداث و خرید مسکن برای مددجویان اختصاص یافت و با هزینه کرد سه میلیارد تومان هزار و ۳۳۹ مورد منزل تعمیر، تکمیل و بازسازی شد.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران از اعطای دو هزار و ۱۰۰ مورد وام اشتغال و توانمندسازی به مددجویان خبر داد و گفت: ۳۶ میلیارد تومان آن از طریق صندوق امداد ولایت و بانک‌های عامل تهیه شد. همچنین هفت هزار و ۲۰۳ نفر تحت آموزش‌های حرفه‌ای قرار گرفتند و هزار و ۳۰۰ نفر برای کاریابی به نهادها و سازمان‌های مختلف معرفی شدند که از این تعداد نزدیک به هزار نفر از بانوان بودند.

وی به حمایت از ۱۴ هزار دانش آموز و سه هزار و ۷۰۰ دانشجو اشاره و عنوان کرد: از این تعداد هفت هزار نفر به اردوهای عتبات و مشهد مقدس اعزام شده‌اند. همچنین مهارت‌های هفت گانه به ۲۳ هزار نفر از مددجویان آموزش داده شده است.

ولیئی میزان صدقات جمع آوری شده در سال گذشته را ۴۰ میلیارد تومان خواند و گفت: به طور میانگین هر تهرانی روزانه هشت تومان صدقه داده است. همچنین هفت هزار و ۳۰۰ یتیم در سال گذشته تحت پوشش ۴۸ هزار نفر حامی در قالب طرح اکرام قرار گرفته‌اند که در این راستا ۲۹ میلیارد تومان درآمد حاصل شد و نسبت به سال گذشته آن با ۱۳ درصد افزایش روبرو بوده است. همچنین ۹ هزار و ۳۰۰ کودک نیازمند با مبلغی بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان تحت حمایت ۴۴ هزار حامی در طرح محسنین بودند.

وی به اجرای طرح رفع سوء تغذیه کودکان زیر شش سال اشاره و عنوان کرد: ۷۷۶ نفر در این طرح شرکت کردند و هر دو ماه یک بار سبد غذایی به دست مددجویان رسید به نحوی که ۸۰۴ میلیارد تومان در این زمینه هزینه صورت گرفت.

وی در ادامه به فعالیت کمیته امداد در سال ۹۶ اشاره و عنوان کرد: در سال جاری رویکرد خود را گسترش زمینه‌های اشتغال لحاظ کردیم و توسعه اشتغال و کار آفرینی برای هفت هزار و ۸۰۰ نفر را در دستور کار خود قرار دادیم.

وی میانگین وام قرض الحسنه پرداختی به مددجویان کارآفرین را ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان دانست و گفت: کسانی که مددجویان را به اشتغال بگیریند به ازای هر نفر ۱۵ میلیون تومان وام دریافت می‌کنند.

ولیئی به بیان میزان مستمری مددجویان در سال جاری پرداخت و گفت: هر خانواده یک نفره ۹۵ هزار تومان، خانواده دو نفره ۱۸۹ هزار تومان، خانواده سه نفره ۲۵۳ هزار تومان، خانواده چهار نفره ۳۳۷ هزار تومان و خانواده پنج نفره ۳۶۵ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند که این مستمری همراه با یارانه‌ای که از دولت دریافت می‌کنند برای خانواده‌های یک تا پنج نفره به ترتیب ۱۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان، ۳۴۰ هزار تومان، ۴۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان، ۶۰۱ هزار تومان و ۶۹۲ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته این مبلغ صرفا شامل کمک‌های نقدی است و خانواده‌های تحت حمایت خدمات غیر نقدی دیگری شامل درمانی، تهیه جهیزیه و تامین مسکن نیز دریافت می‌کنند.

ایجاد نقاهتگاه برای سایر استان‌ها در تهران

مدیرکل کمیته امداد استان تهران از فعالیت دو نقاهت گاه در تهران ویژه مددجویان کمیته امداد خبر داد و گفت: اگر فرد بیماری در یکی از استان‌های کشور قابلیت درمان نداشته باشد به استان تهران اعزام و از این نقاهتگاه‌ها به مراکز درمانی اعزام می‌شوند. به نحوی که تاکنون ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان از این مراکز بهره بردند.

وی تقویت تعامل با مراکز خیریه را از دیگر مواردی برشمرد که در دستور کار سال ۹۶ کمیته امداد قرار گرفته است و اعلام کرد: باید از موازی کاری با مراکز خیریه و مؤسسات نیکوکاری خودداری شود. همچنین درصدد هستیم خدمات معوض را جایگزین بلاعوض کنیم. در این راستا ۵۸ میلیارد تومان پیش بینی اعتبار برای وام قرض الحسنه مددجویان در سال جاری صورت گرفته است به نحوی که نسبت به سال گذشته ۲۰۰ درصد افزایش دارد.

وی از خرید ۴۰۰ واحد مسکونی در شهرها برای مددجویان با اعتبار هشت میلیارد تومان خبر داد و گفت: همچنین ۹۰ واحد روستایی با هزینه یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان خریداری و چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان نیز هزینه تعمیر و بازسازی هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی برای مددجویان شده است که این رقم نیز نسبت به سال ۹۵ صد در صد رشد داشته است.

ولیئی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۵۸۷ نفر نیز با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان از خدمات اجاره مسکن کمیته امداد بهره‌مند شدند. همچنین کلنگ زنی واحدهای مسکونی پردیس برای ۳۵ خانوار با اعتبار ۴۲۰ میلیون تومان در دستور کار سال جاری امداد قرار دارد.

برگزاری طرح ترنم نور

وی به اجرای طرح شوق زیارت ویژه ۱۲ هزار و ۶۰۰ خانواده با اعتبار سه میلیارد تومان اشاره و اظهار کرد: ۹۰ درصد اعتبار این طرح توسط کمک‌های مردمی محقق و خانواده‌های تحت حمایت به مشهد مقدس و عتبات عالیات اعزام شدند. جشنواره‌های قرآنی نیز با حضور هزار مددجو با رقمی بالغ بر ۵۰ میلیون تومان طی سال جاری برگزار می‌شود. همچنین سوادآموزی به ۱۲۰ نفر از مددجویان ۱۰ تا ۴۹ سال نیز در دستور کارمان قرار دارد.

ولیئی از دیگر فعالیت‌های کمیته امداد در سال جاری را اجرای طرح فلاح خواند و گفت: در غالب این طرح خانواده‌های تحت حمایت برای برگزاری مراسم مذهبی اعلام آمادگی می‌کنند و مبلغان دینی از سوی کمیته امداد به منازل آنها اعزام می‌شوند. در این راستا تاکنون دو هزار مددجو اعلام نیاز کردند.

وی از اضافه شدن ۳۰ مرکز نیکوکاری به ۳۶ مرکز قبلی اشاره و عنوان کرد: از طریق شماره تلفن ۷۳۵۵ در سال گذشته هشت میلیارد تومان صدقه جمع آوری شده است، همچنین طبق هماهنگی‌های صورت گرفته با شرکت آسان پرداخت ۱۲۵ دستگاه عابر بانک برای جمع آوری صدقات نصب شده است. سه هزار صندوق ام دی اف نیز طی شش ماهه اول سال جاری جایگزین و در بخش‌های خصوصی نصب می‌شوند. همچنین ۲۰۰ صندوق الکترونیکی صدقات به ایستگاه‌های مترو می‌آیند. به منظور اعتماد سازی ۱۰ درصد صندوق‌هایی که در اماکن ناامن بودند نیز جمع آوری شدند.

اجرای طرح مفتاح‌الجنه

وی در ادامه به اجرای طرح مفتاح الجنه با محوریت سرکشی به خانواده‌های تحت حمایت اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته ۹۱ هزار نفر از مدجویان بر سفره اطعام و احسان نیکوکاران مهمان شدند که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به ۱۱۸ هزار نفر برسد. همچنین سبد کالا برای کسانی که مشکل رفت و آمد دارند ارسال می‌شود به نحوی که ۱۵ هزار سبد کالا با ارزش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان آماده ارسال است.

وی میزان حامیان اضافه شده در سال گذشته را ۱۰ هزار نفر خواند و گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری ۲۱ هزار حامی جدید به کمک ایتام بیایند. از جمله پایگاه‌های جذب حامی نیز می‌توان به ایستگاه‌های مترو، برج میلاد، مصلی، امام‌زاده صالح(ع)، شهر ری، پارک آب و آتش، پارک ارم، باغ موزه دفاع مقدس، دانشگاه امام صادق(ع) اشاره کرد.

ولیئی در ادامه به تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: جشن رمضان با همکاری شبکه پنج با ارائه ۱۴۰ طرح اشتغال و خودکفایی در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود. همچنین در پارک آب و اتش نیز غرفه‌های خودکفایی مددجویان به مدت ۳۰ شب با همکا ری شبکه سه سیما برپا می‌شود.

وی با اشاره به جمع آوری فطریه و کفاره در هزار پایگاه بسیج و مساجد و هزار پایگاه کمیته امداد تصریح کرد: در سال گذشته دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان فطریه جمع‌آوری شد که با توجه به ضوابط شرعی آن به صورت نقدی و غیرنقدی برای مددجویان هزینه شد. همچنین ۶۰۰ میلیون تومان کفاره جمع‌آوری شد. به دنبال ساز و کار و هماهنگی با سازمان‌ها هستیم تا میزان فطریه در سال جاری برای مددجویان تا دو و نیم برابر افزایش یابد.

مدیر کل کمیته امداد استان تهران از برپایی طرح «ترنم نور» خبر داد و گفت: آموزش قرائت قرآن، ترجمه و مفاهیم قرآن و محفل انس با قران در هفت کانون ویژه مددجویان و همکاران کمیته امداد برگزار می‌شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |