جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 75197 18:48 1396/10/04
«رنج» ساخت و ساز از «ضعف» نظارت

«رنج» ساخت و ساز از «ضعف» نظارت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
«رنج» ساخت و ساز از «ضعف» نظارت

«رنج» ساخت و ساز از «ضعف» نظارت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در بیستمین جشنواره بتن و زلزله مطرح شد:

گروه امورزیربنایی-رئیس انجمن بتن آمریکا ACI شاخه ایران گفت: اگر در تهران زلزله رخ دهد فاجعه رخ خواهد داد، بنابراین سؤال این است چه برنامه‌ای برای تخریب کمتر در این خصوص دارید. به گزارش جهان اقتصاد، جواد برنجیان در بیستمین جشنواره بتن و زلزله با تأکید بر اینکه همواره گفته می‌شود زلزله یک بلای طبیعی است، گفت: زلزله درست است که یک بلای طبیعی است اما چرا به آن پدیده گفته نمی‌شود؟ وی افزود: چرا در ژاپن برای این پدیده برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته اما در ایران همواره ترس از زلزله وجود دارد، چرا از ژاپن الگوبرداری نکنیم؟ رئیس انجمن بتن آمریکا ACI شاخه ایران افزود: مقاوم‌ترین بتن دنیا به مؤسسه بین‌المللی بتن آمریکا ACI معرفی شد اما تاکنون کسی به این دستاورد نگاه نکرده است بنابراین چرا نباید از تجربه سایر کشورها در حوزه زلزله الگوبرداری شود. برنجیان تصریح کرد: وزارت راه باید در یک مسیر معینی برای مقابله با زلزله مدیریت کلان را هدایت کند و اگر چه برنامه ۱۲ ساله برای افزایش کیفیت بتن داریم، سؤال این است که برای بالا بردن کیفیت بتن چه کارهایی انجام دادیم؟ وی با اشاره به تدوین افزایش کیفیت بتن تا سال ۱۴۰۴ گفت: قرار است مقاومت بتن در سال ۹۷ به ۳۵ مگاپاسکال و در سال ۱۴۰۰ به ۵۰۰ مگاپاسکال برسد. رئیس انجمن بتن آمریکا ACI شاخه ایران افزود: در دنیا برای بتن کیفی و عملکردی کار می‌شود و در آمریکا در حال تغییر آیین‌نامه‌های ساخت‌وساز هستند و عملکرد بتن را برای این کار در نظر می‌گیرند. برنجیان ادامه داد: دنیا در حال کنار گذاشتن اعداد و ارقام مربوط به بتن هستند و به صورت عملکرد در حال طراحی کارها هستند، بنابراین باید مسکن و وزارت راه و شهرسازی که تدوین‌کننده برنامه‌ها در کشور است برای تولید مقاوم‌ترین بتن دنیا وجه ویژه‌ای کنند چرا که مقاوم‌ترین بتن دنیا به مؤسسه بین‌المللی بتن آمریکا ACI معرفی شد اما تا امروز کسی به این دستاورد نگاه هم نکرده است.

**چشم‌انداز جدید بتن تدوین شد

رئیس مرکز تحقیقات بتن ایران نیز در ادامه با اشاره به اینکه ۱۸ درصد ساختمان‌های تهران بتنی هستند و اگر بخواهیم از لحاظ کیفیت با ساختمان‌های فلزی مقایسه کنیم، ساختمان‌های بتنی از لحاظ کیفیت بالاتر هستند، گفت: نقشه راه دور دوم چشم‌انداز توسعه پایدار بتن در ساخت و ساز بتنی ایمن تدوین شد. مصطفی احمدوند با اشاره به اینکه استانداردهای ملی بتن ۲۰ سال پیش تدوین و به موسسه استاندارد و سایر سازمان‌ها ارائه شد، گفت: در ۲۰ سال گذشته چشم‌انداز ۲۰ ساله بتن در دانش‌نامه‌ها و کتاب‌ها چاپ شده به تمام ارگان‌ها و سازمان‌ها فرستاده شد و تا امروز نیز این چشم‌انداز ادامه داشت. وی افزود: ۲۷ استاندارد تاکنون برای بتن نوشته شده و به موسسه استاندارد ارائه و به شکل استاندارد ملی و اجباری در آمده است، بنابراین سال گذشته چشم‌انداز ۲۰ ساله جدید تدوین و به موسسه استاندارد ارائه شد. احمدوند با تأکید بر اینکه نظام بازرسی بتن آماده، مصالح و شن و ماسه و ساخت و ساز بتنی ایمن تماماً باید توسط افراد ذیصلاح و با اخلاق اجرا و رعایت شود، گفت: امسال بیستمین سال چشم‌انداز بتن به پایان رسید، بنابراین چشم‌انداز جدیدی برای بتن تدوین شده است. رئیس مرکز تحقیقات بتن ایران خاطرنشان کرد: در چشم‌انداز جدید تدوین شده، نقشه راه دور دوم چشم‌انداز توسعه پایدار بتن و ساخت و ساز بتنی ایمن قصد دارد از امسال از دولتمردان، بخش خصوصی، سازمان‌ها و انجمن‌های صنفی بخواهد که با این نقشه راه آشنا شوند و آرام آرام این چشم‌انداز پیاده شود. احمدوند ادامه داد: در وهله اول وزارت علوم باید آموزش این چشم‌انداز را در کتب و دانشگاه‌ها و هیأت علمی‌ها آغاز کند، یعنی هیأت علمی دانشگاه‌ها باید جزوات جدید را به دانشجویان تدریس کنند و سپس آرام آرام به همان چشم‌انداز ۲۰ ساله که همانا بتن پایدار و ساخت و ساز ایمن است برسیم. به گفته وی، این آیین‌نامه و نقشه راه به وزارت علوم، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، مؤسسه استاندارد و سازمان نظام مهندسی ارائه شده است. وی با تأکید بر اینکه در اجرای ساخت و ساز ایمن و تولید بتن با کیفیت در وهله نخست باید اخلاق رعایت شود و کم‌فروشی نشود، گفت: باید وزارت علوم به گونه‌ای آموزش‌ها را آغاز کند که در وهله نخست طراحان و حتی سازندگان محلی نیز بتوانند به راحتی از این نقشه راه استفاده کنند.

**بتن کیفی پایداری سازه ها را در برابر زلزله افزایش می دهد

معاون آموزش و پژوهش وزیرصنعت، معدن و تجارت هم گفت: رعایت استانداردها و دستورالعمل ها و ارتقای کیفیت بتن، پایداری سازه های ساختمانی را در برابر زلزله افزایش می دهد. برات قبادیان افزود: ترکیب بتن در بسیاری از کشورهای جهان در حال تغییر و تحول بوده و ارتقای کیفیت، بزرگترین مشخصه آن است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: استفاده از الیاف صنعتی قابل بازیافت در پایداری سازه های بتن نقش مهمی دارد و کنترل نحوه اجرای بتن و آماده سازی آن به پایداری بتن در پروژه ها کمک می کند. وی تاکید کرد: برای استحکام ساختمان ها و مقاومت واحدهای مسکونی در برابر هرگونه زلزله باید به تولید بتن کیفی بیش از پیش توجه شود و بدون شک تحقق این مساله به همکاری علمی دانشگاه و صنعت بستگی دارد و تحقیق و توسعه نیز در این بخش یک امر بسیاری ضروری است. وی پیاده سازی استانداردهای مشخص، کاربرد دستورالعمل های تهیه بتن با دوام و مقاوم، پیاده سازی نظام بازرسی سیستم مدیریت در این بخش و کنترل نحوه اجرای سازه های بتنی در پایداری سازه های ساختمانی را بسیار تاثیرگذار دانست. عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش خواستار رعایت اخلاق حرفه ای توسط دست اندرکاران ساخت و ساز در کشور شد و گفت: کیفیت ساختمان ها در کشور نشان می دهد که نظارت بر ساخت و سازها و رعایت استانداردها در کشور باید بیشتر شود. غلامرضا کاتب با بیان اینکه تاکنون نظارت ها در حوزه ساخت و سازها بسیار ضعیف بوده است، گفت: این وضعیت حاکی از نبود رعایت اخلاق حرفه ای در صنعت ساختمانی است و نباید قوانین و مقررات را در این زمینه نادیده بگیریم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |