پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 52580 19:01 1395/11/08
ضایعات کشاورزی ۱۸ میلیون نفر را از گرسنگی می رهاند

ضایعات کشاورزی ۱۸ میلیون نفر را از گرسنگی می رهاند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ضایعات کشاورزی ۱۸ میلیون نفر را از گرسنگی می رهاند

ضایعات کشاورزی ۱۸ میلیون نفر را از گرسنگی می رهاند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

میزان آبی که از ضایعات از دست می دهیم، ۹٫۳ میلیارد مترمکعب است

گروه تولید-معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برآوردهای ما نسبت به ضایعات بخش کشاورزی نشان می دهد موادغذایی که سالیانه از دست می دهیم، به طور تقریبی می تواند بین ۱۶ تا ۱۸ میلیون نفر را سیر کند. عباس کشاورز درهشتمین همایش بین المللی نهاده های کشاورزی که با هدف تولید معیشتی و اقتصاد پایدار در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، درباره وضعیت کشاورزی کشور افزود: کاهش هزینه های تمام شده محصول، افزایش عملکرد و کاهش ضایعات باید مورد توجه قرار گیرد. وی اضافه کرد: میزان آبی که از ضایعات از دست می دهیم، ۹٫۳ میلیارد مترمکعب است درحالی که حتی در برخی مناطق یک مترمکعب آب برای ما حیاتی است.

خاک کشاورزی ایران، دارای فقر مواد آلی

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره بخش خاک نیز گفت: توجه به پایداری بخش کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا خاک ما دچار فقر مواد آلی است و این مواد به شدت در خاک کاهش یافته است؛ مصرف کودهای شیمیایی و برداشت های بی رویه از طبیعت و تغییرات اقلیم از عوامل آن است البته ما در کلان، مصرف کود بالایی نداریم اما در روش های مصرف با مشکلاتی مواجه هستیم. به گفته وی، مواد آلی خاک ها عاملی است که می تواند به تغذیه گیاهان و حفظ و نگهداری رطوبت خاک کمک کند. کشاورز گفت: امروز رویکرد واردات بذرهای کیفی، روش های زراعی جدید و تکنیک های جدید از اهمیت ویژه ای برای ما برخورددار هستند که این مهم دو خاصیت محصول ما را از لحاظ کمی و کیفی افزایش می دهد؛ همچنین هزینه های ما را کاهش می دهد که این فضای خوبی برای توسعه همکاری ها است. وی با بیان اینکه بذر باید خصوصی سازی شود و مداخله دولت کاهش یابد، ادامه داد: در بخش بذر رویکرد جدیدی با شرکت های خارجی آغاز شده است که البته تا حد مطلوب فاصله زیادی داریم.

ثبت ۴۶۰۰ برند کودی

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: اکنون چهار هزار و ۶۰۰ برند کودی در کشور ثبت کردیم و امیدواریم با اتفاقاتی که رخ داده است، تنوع بیشتری اضافه شود، همچنین بیش از ۷۸۰ نوع بذر سبزی و صیفی در کشور عرضه می شود اما اگر فکر کنیم دولت چنین امکانی دارد که مصادیق کاربرد تناسب و آشنایی با مصرف و نحوه کاشت و مراقبت ها را برای کشاورزان تامین کند، محال است. وی افزود: به دلیل محدودیت شدید آب، ظرفیت توسعه کشاورزی در سطح کلان ملی به هیچ وجه وجود ندارد به عنوان مثال درباره گندم نزدیک به ۳۶۰ هزار هکتار مساحت کشت نسبت به چهار سال گذشته کم شده است؛ این به معنای آن نیست که ما از توسعه بدمان می آید، اما محدودیت این اجازه را به ما نمی دهد. به گفته کشاورز، طبق سیاست هایی که اتخاذ کردیم، راه برون رفت از مشکلات کشاورزی در آینده ازطریق سرفصل جدید همکاری ها و تحقق اهدافی که برای آن پیش بینی شده است، مانند امنیت غذایی، کمک به پایداری منابع و افزایش درآمد کشاورزان، نیازمند اصلاح رفتارهای ما است و به طور حتم باید نسبت به اهداف و رویکرد خود وفادار باشیم.

کشاورزی، نیازمند بسته آفت کش های جدید

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت آفت کش ها گفت: شرایط نامساعدی پیش روی ما است و اولین خواسته ما از شرکت های خصوصی و خدمت گذاران بخش خصوصی این است که هرچقدر می توانند تکنولوژی کاهش تقاضای آب را توام با افزایش تولید، معرفی گیاهان جدید، روش های جدید و موادغذایی جدید راکه بتواند به کشاورزان کمک کند تا آب کمتری مصرف کنند و نگرانی از تولید نداشته باشند، وارد کشور کنند. کشاورز با بیان اینکه ما نسبت به آفت کش ها وضعیت مطلوبی نداریم اما این به معنی کوتاهی و بی توجهی کسی نیست، افزود: کشاورزی ما به علت شرایط اقلیمی و خصوصیات مناطق بسیار متنوع است که این تنوع بسته آفت کشی جدیدی را می طلبد. وی اظهار کرد: طی ۱٫۵ سال گذشته در وزارتخانه جهاد کشاورزی بحث آسیب شناسی آفت کش ها را با همکاران سازمان حفظ نباتات مطرح کردیم به طوری که برای هر عامل خسارت زای هر محصول سه تا پنج آفت کش داشته باشیم. کشاورز با تاکید بر اینکه سبد آفت کش ما فقیر و قدیمی است، گفت: برخی آفت کش های دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ را به میزان زیاد مصرف می کنیم، پس این هم رویکرد جدیدی است که بسیار سریع باید اقدامات لازم را برای افزایش تولید، بهبود سلامت و کاهش ضایعات انجام دهیم.

تعرفه واردات نهاده های کشاورزی معادل کالاهای لوکس است

عضو هیات مدیره انجمن کود و سم کشور نیز دراین همایش گفت: کشاورزان ما مواد اولیه و نهاده های کشاورزی را معادل کالاهای لوکس و تزئینی و با ارز آزاد تامین می کنند که به نفع بخش تولید نیست. محمدرضا شریفی به کاهش تعرفه سموم کم خطر تاکید کرد.وی افزود: در حالی که ما محصولات نهایی دیگر صنایع را از همه جای دنیا با ارز مبادله ای وارد می کنیم اما نهاده های کشاورزی با ارز آزاد در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که این ، یعنی کشاورزان ما در یک میدان نابرابر با چالش جدی مواجه اند. شریفی اظهارکرد: متاسفانه با وجود این که رئیس جمهوری دستور کاهش تعرفه نهاده های کشاورزی را صادر کرده اند اما نه تنها این عوارض کاهش نیافته است که شرایط به شکل قبلی است. وی اضافه کرد: به جز چند شرایط جزئی، بخش زیادی از سموم ما به بهانه پرخطر بودن با ارز آزاد وارد می شود وارز مبادله ای آنان حذف شده است.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |