جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 62401 18:35 1396/03/26
صنعت سیمان همچنان گرفتار تولید مازاد

صنعت سیمان همچنان گرفتار تولید مازاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت سیمان همچنان گرفتار تولید مازاد

صنعت سیمان همچنان گرفتار تولید مازاد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بحث احداث راههای بتنی جدی‌تر شد

گروه تولید-سالهاست صنعت سیمان کشور گرفتار پدیده ای به نام مازاد تولید است، بسیاری از آگاهان معتقدند فرو رفتن صنعت ساخت و ساز مسکن و در پی آن افت پروژه های عمرانی در کشور از مهمترین عوامل رسیدن این صنعت به نقطه بحران بوده است اما برخی از دست اندرکاران این حوزه معتقدند ارایه مجوزهای بی حساب و کتاب برای کارخانه های تولید کننده این محصول سبب بروز چنین فاجعه ای شده است. به گزارش جهان اقتصاد، در بسیاری کشورها هنگامی که یک محصول داخلی با مازاد تولید روبرو می شود مهمترین اقدام توسط متولیان امر برنامه ریزی برای کشف بازارهای صادراتی است، اما «موضوع سیمان ایرانی» پس از رویارویی با این اتفاق با دیگر موارد متفاوت بود، چرا که نه تنها بازارهای جدید صادراتی برای این محصول مهم کشف نشد بلکه از دست دادن بخش عمده ای از بازارعراق به عنوان مهمترین بازار صادراتی سیمان ایران، بحران را در این بخش تشدید کرد. پس از این اتفاقات بود که مسئولان تصمیم گرفتند برای استفاده از این محصول راهکارهای جدیدی ارایه کنند؛احداث جاده های بتنی که سالهاست در برخی کشورها بسیار مورد توجه قرار گرفته است توسط متولیان ایرانی نیز با استقبال روبرو شد. سال ۱۳۹۴ به طور رسمی اعلام شد به منظور ایجاد بازار مصرف برای تولیدات مازاد سیمان کشور، می توان سیمان را در قالب محصول جدیدی موسوم به (RCC ) جایگزین آسفالت مصرفی در صنعت راهسازی کرد. این مطلب را مرتضی هاشم پور، مدیر عامل شرکت احداث صنعت در آن زمان مطرح کرد و گفته بود: در شرایط کنونی که بخش ساخت و ساز و زیرساخت ها با رکود مواجه شده اند، سیمان به عنوان یک محصول مادر، دچار کاهش مصرف شده است و از حدود ۸۰ میلیون تن سیمان سالانه - که توسط حدود ۱۰۱ خط تولید سیمان حاصل می شود- تنها حدود ۵۸ میلیون تن مصرف یا صادر می شود و درنتیجه، بیش از ۲۰ میلیون مازاد تولید داریم. به همین دلیل، ضرورت دارد زمینه مصارف جدیدی را برای این محصول فراهم کنیم. وی بهترین راهکار برای خروج شرکت های تولیدکننده سیمان از رکود، جایگزینی سیمان با آسفالت در برنامه راهسازی دانسته و تاکید کرده بود: موفقیت آمیز بودن اجرای طرح پایلوت استفاده از سیمان به جای آسفالت در مناطق مختلف از جمله استان های گیلان و کردستان توسط وزارت راه و شهرسازی تایید شده است. او معتقد است: استفاده از سیمان به جای آسفالت در جاده ها، از مزایایی همچون «ارزان تر بودن سیمان»، «ماندگاری و دوام بیشتر» و نیز «کاهش آلودگی زیست محیطی» برخوردار است.

دستور وزیر راه و شهرسازی

روزجمعه هم پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی در گفتگویی که از رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر کرده بود از دستور عباس آخوندی برای توجه بیشتر به این موضوع خبر داد. «محمد شکرچی زاده» با بیان اینکه توجه به رویه‌های بتنی در دولت یازدهم جدی‌تر شد، افزود: نزدیک به ۱۰ میلیون تن ظرفیت مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه‌ها استفاده شود. وی افزود: وزیر راه و شهرسازی نیز دستور داد تا دستورالعملی برای استفاده بیشتر از بتن در رویه راهها تهیه شود. وی افزود: هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ میلیون تن مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه استفاده شود و با توجه به افزایش قیمت قیر می‌توان با جایگزین کردن این دو محصول آمادگی صادرات قیر را فراهم کرد. این مقام مسئول با اشاره به مزایای استفاده از رویه‌های بتنی گفت: نزدیک به هشت دهه است که در ایران از سیمان و بتن به‌ ویژه در حوزه ساختمان، بنادر، سدسازی و پل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی افزود: در این مدت، بتن توانسته مزیت‌های خود نسبت به فولاد و سدهای خاکی نشان دهد اما نسبت به رویه‌های بتنی غفلت شده درحالیکه رویه‌های بتنی دارای عمر بیشتر، دوام مناسبت‌تر، ایمنی بیشتر و مصرف سوخت کمتر و با محیط‌زیست سازگار تر است. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه میزان استفاده از بتن در رویه‌ راه‌ها در سال‌های گذشته از مجموع ۲۰۰ هزار کیلومتر نزدیک به صفر بوده ، افزود: علت آن قیمت ارزان و در دسترس بودن قیر است ضمن اینکه مهندسین مشاور نیز آشنایی چندانی با بتن نداشتند. وی خاطرنشان کرد: در بازدید از کشور کره جنوبی متوجه میزان قابل‌توجه استفاده از رویه‌های بتنی در بزرگراه‌ها شدم. بنابراین با توجه به وجود دانش رویه‌های بتنی در داخل کشور و سایر موارد مورد نیاز برای اجرای رویه‌های بتنی در ادامه کار با مشکل مواجه نخواهیم شد. شکرچی زاده با اشاره به سه پروژه آزادراه تهران - شمال، آزادراه اصفهان - شیراز و باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد که قرار است با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شود، گفت: این باند فرودگاه در آزمایش‌ها مورد رضایت خلبانان قرار گرفته است زیرا علاوه بر کیفیت بالا حداقل چند دهه عمر مفید خواهد داشت. وی تصریح کرد: یکی از مشکلات جاده‌ها در مناطق پر ترافیک توام با توقف و حرکت زیاد؛ نظیر ایستگاه‌های اتوبوس، تقاطعات، باسکول‌ها و آشیانه‌های هواپیمـا، بروز خرابی‌هایی نظیر شیارافتادگی مسیر چرخ، موج‌ زدگی و کنار رفتگی است که در عرض چند سال، جاده را از درجه بهره‌برداری ساقط کرده و انجام روسازی را الزام می‌سازد. این مقام مسئول ادامه داد: البته روسازی جدید در ایران و سایر کشورها، نوعی روسازی آسفالتی است که پس از گذشت زمان کوتاهی، همان خرابی‌ها دوباره ظاهر می‌شوند. وی یادآور شد: در روسازی‌های بتنی اسـتفاده از پودر سرباره کوره آهن‌گدازی به ‌جای ۲۵ درصد سیمان، بـه تراکم و غیرقابل نفوذ کردن بـتن و سنگدانه های آهکی به کاهش تبادلات حرارتی بتن با محیط کمک می‌کند؛ الیاف پلی‌پروپیلن در بهبود مقاومت کششی، انعطاف‌پذیری و انسجام بتن، پس از ترک‌خوردگی تأثیر بسزایی دارد. شکرچی زاده یادآور شد: صرف کمی هزینه بیشتر برای اجرای روسازی بتنی که عملکرد خود را به‌طور مطمئن در طول عمر واقعی طرح خود حفظ می‌کند و مزایای بیشمار دیگری دارد، در طولانی‌مدت به نفع استفاده‌کنندگان از راه و سازمان‌های مسئول خواهد بود.

RCC چیست؟

شایان ذکر است ،RCC بتن فشرده غلتکی یکی از انواع بتن است که با توجه به میزان کم آب مورد نیاز در تهیه آن، چندان سیال نبوده و روانی عملیات تراکم آن به وسیله غلتک‌های سنگین فلزی و چرخ لاستیکی انجام می‌شود. بتن فشرده غلتکی (RCC) جایگزین مناسبی برای آسفالت است. این نوع بتن از هزینه کمتر و استحکام بالاتری نسبت به آسفالت برخوردار است. زمانی که استحکام، هزینه کمتر و ماندگاری مد نظر باشد، می توان از این نوع بتن استفاده کرد. ویژگی دیگر این بتن، صاف بودن کامل و گرم نشدن در برابر گرمای بالا است. از جمله موارد مصرف این بتن در فرودگاه ها، تاسیسات نظامی، پارکینگ ها، انبارها، خیابان ها و تقاطع ها است. استفاده از بتن فشرده غلتکی (RCC) می تواند مشکلات رایج در آسفالت های معمولی را از بین ببرد. هزینه پایین این نوع بتن موجب شده است تا مهندسان، صاحبان صنایع و مدیران بخش عمرانی به سمت استفاده از این نوع بتن جذب شوند.    


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |