شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 65477 19:06 1396/05/04
صنعت خودرو درسال ۲۰۲۵: صنعتی بدون مرز

صنعت خودرو درسال ۲۰۲۵: صنعتی بدون مرز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
صنعت خودرو درسال ۲۰۲۵: صنعتی بدون مرز

صنعت خودرو درسال ۲۰۲۵: صنعتی بدون مرز

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ترجمه: دکتر رضا نقی زاده* بخش سوم -این گزارش برگردان گزارش شرکت IBM تحت عنوان "صنعت خودرو در سال ۲۰۲۵: صنعتی بدون مرز" است که در ۲۰ صفحه منتشرشده است و در چند بخش مجزا ارائه خواهد شد. در بخش‌های اول و دوم گزارش کلیاتی از تحولات صنعت خودرو ذیل چشم‌انداز سال ۲۰۲۵ و دگرگونی مرزهای صنعت خودرو را ارائه شد. در بخش دوم، مقولات مربوط به مصرف‌کنندگان و اثرات تحولات ترجیحات آن‌ها در صنعت خودرو به‌طور دقیق‌تر ازنظر گذشت و توصیه‌هایی نیز به نقش‌آفرینان صنعت خودرو ارائه شد. در این بخش اختلالات اصلی در سامانه‌های حمل‌ونقل موردبررسی قرار می‌گیرد و برخی از ویژگی‌های خودروهای آینده مرور می‌شود. تحولات صنعت حمل‌ونقل نیز در سایه دگرگونی فناوری خودروها بررسی می‌شود. نقش‌آفرینان این حوزه با نگاهی عمیق و مرور این گزارش می‌توانند بخش از تغییرات را لمس کنند و نقش خود را بازآفرینی نمایند.

حمل‌ونقل: خدمات و محصولات مختل‌کننده

خودروهای خودتوانمند تا سال ۲۰۲۵، پیکربندی سیستم خودرو برای راننده و دیگر افراد درگیر، توسط خودروها انجام خواهد شد. خودروها قابلیت یادگیری، ترمیم، رانندگی و تعامل اجتماعی با دیگر خودروها و محیط اطراف را خواهند داشت (نمایه ۵). خودیکپارچه‌ساز. همانند وسایل دیگر، خودروها نیز جزئی از سامانه‌ای یکپارچه در اینترنت اشیا (IoT) خواهند بود. در زمان تردد اطلاعات بایستی از چراغ‌های راهنما، ترافیک، وضعیت هوا و دیگر سامانه‌های ضروری به خودرو منتقل شود: جزئیات شرایط رانندگی- مانند اطلاعات مربوط به مکان‌یابی و سامانه‌های کمک‌راننده‌ای و بیمه. خودپیکربند. موجودیت‌های حمل‌ونقل فردی حاوی اطلاعات دیجیتالی در مورد افراد است که به فراهم کردن تجربه استفاده از خودرو کمک می‌کند. برای مثال ترجیحات شخصی پیکربندی صندلی‌ها، ترجیحات مربوط به سامانه‌های چندرسانه‌ای داخل خودرو، اطلاعات مالی جهت خرید خودرو یا اطلاعات پزشکی راننده و افرادی که به‌طور متداول از آن خودرو استفاده می‌کنند، درون این سیستم جاگذاری می‌شود. حدود ۷۷ درصد مدیران اجرائی انتظار دارند که تبادل داده‌ای درون برند خاصی اتفاق خواهد، درحالی‌که حدود ۶۲ درصد اعتقاددارند که درون تمامی برندهای یک خودروساز تبادل اطلاعات روی خواهد داد. فقط ۲۶ درصد انتظار دارند که تا سال ۲۰۲۵ این فعالیت‌ها بین خودروسازان متفاوت انجام شود. خودروها خودشان را به‌واسطه موجودیت‌های حمل‌ونقل فردی ] هر خودرو شخصیتی مجزا خواهد داشت[، پیکربندی خواهند کرد. در صورت لزوم نیز، با اجازه راننده، خودروها به اطلاعات شخصی دیگری نیز دسترسی خواهند داشت. برای مثال، راننده‌ای که عارضه قلبی دارد به خودرو اجازه می‌دهد که علائم حیاتی او را بررسی کند. اگر خودرو احتمال حمله‌ای قلبی را بدهد، به راننده اخطار داده می‌شود و خودرو نیز به‌طور خودکار با کاهش سرعت پارک خواهد کرد و اطلاعات حاوی ترجیحات پزشکی راننده به مراکز بهداشتی ارسال خواهد شد. خودیادگیرنده. حدود ۷۴ درصد مدیران اجرایی صنعت خودرو اعتقاددارند که خودروها قابلیت شناختی یادگیری از رفتار راننده و سرنشینان، خودرو و محیط پیرامون را به دست خواهند آورد و در راستای توصیه‌ها و بهینه‌تر کردن تصمیمات از آن‌ها استفاده خواهند کرد. هر چه بیشتر خودرو در مورد راننده و سرنشینان اطلاعات کسب کند، توانایی توصیهٔ متمایز انتخاب‌های حمل‌ونقل نیز به خودرو افزوده خواهد شد. خودترمیم‌کننده. خودروها قادر خواهند بود بر مبنای تعاملات و دخالت‌های انسانی در فرآیندهای خود، سیستم را ترمیم کنند و آن را بهبود بخشند. قابلیت‌های تحلیلی به خودرو کمک خواهد کرد که مسائل جاری سیستم را شناسایی و مکان‌یابی کند و با کمترین اثرگذاری بر راننده برنامه تعمیر و ترمیم را پی‌ریزی کند. بدون راننده. خودروها به‌جز در موارد معدودی از عملکردها در محیط‌های خاص تا حد زیادی خودکار خواهند شد (نمایه ۶ و حاشیه "بدون راننده چیست؟"). ایمنی خودروهای بدون راننده زمینه دیگری برای ایجاد تمایز است. حدود ۶۸ درصد این موضوع را نقطهٔ تمایز کلیدی می‌دانند. خودروهای اجتماعی شده. حدود ۵۷ درصد مدیران اجرایی اعتقاددارند تا سال ۲۰۲۵، وسایط نقلیه قادر خواهند بود به وسایط نقلیه دیگر و محیط پیرامون جهت تبادل اطلاعات و راهکار متصل شوند و حدود ۶۴ درصد سازندگان خودرو این امر را محتمل می‌دانند. شبکه‌های اجتماعی وسایط نقلیه، به‌واسطهٔ اتصال به اینترنت اشیا، به صنایع دیگر متصل خواهند شد و این به معنی گذار از معنای حمل‌ونقل صرف است.

حمل‌ونقل با محوریت مصرف‌کننده

انتخاب‌های شخص شدهٔ حمل‌ونقل که به‌واسطهٔ فناوری‌ها و تقاضای مشتریان به وجود آمده‌اند، یک کل است که خودرو صرفاً بخشی از آن می‌باشد. حمل‌ونقل شامل خدمات و محصولاتی است که به طرق مختلف انتخاب‌های جابجا شدن از نقطه‌ای به نقطهٔ دیگر را با توجه به ترجیحات شخصی و سبک‌های زندگی متفاوت افراد، در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد (نمایه ۷). ازآنجایی‌که این مفهوم جدید از حمل‌ونقل با محوریت مصرف‌کنندگان، توسط خودروسازان کنترل نمی‌شود، فرصت‌های بی‌شماری برای مدل‌های کسب‌وکار، تأمین‌کنندگان خدمات و محصولات فراهم می‌کند که گذار و فرا رفتن از دیدگاه سنتی خودرو-محور را ممکن می‌سازد. حدود ۶۹ درصد از مدیران اجرایی این فرصت‌ها را مهم‌ترین فرآیندهای رشد تلقی می‌کنند. خدماتی که با محوریت خودرو ارائه می‌شوند، توسط OEM ها کنترل خواهد شد، اما رقابت درزمینهٔ خدمات مربوط به حمل‌ونقل که با محوریت تجربه استفاده از خودرو و خدمات ارائه می‌شوند، با حضور نقش‌آفرینان غیر سنتی در صنعت بسیار شدید خواهد بود. برخی از خدمات حمل‌ونقل، مانند اشتراک خودرو، مستقیماً با مدل‌های کسب‌وکار فروش سنتی خودرو تعارض خواهد داشت. اگر شرکت‌های خودروساز در قالب خدمات خودروی اشتراکی، نوعی از مدل‌های کسب‌وکار را توسعه دهند که مشتریان در حین استفاده، تجربه‌ای همانند مالکیت خودرو داشته باشند، مطمئناً مصرف‌کنندگان به تمایز اقبال نشان خواهند داد. ۴۳ درصد از مدیران اجرایی معتقدند که این نوع از نوآوری‌ها گسترهٔ شرکت‌های خودروساز را ورای مالکیت صرف خودرو توسعه خواهند داد.

توصیه‌ها: به پیشواز حمل‌ونقل بروید

تجربه‌ای یکپارچه، شخصی شده در درون خودرو برای مصرف‌کننده ایجاد کنید • از اتصال خودرو به IOT اطمینان حاصل کنید. خدمات مبتنی بر سبک‌های زندگی افراد از طریق اتصال داده‌ها ارائه دهید. • سازوکار دسترسی و به‌کارگیری داده‌های مستخرج از رویدادهای بروز کرده برای مصرف‌کنندگان را ایجاد کنید. محصولات و خدمات جدید را بر مبنای همین اطلاعات ارائه دهید ولی از امنیت داده‌ای اطمینان حاصل کنید تا اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب کنید. • با شرکت‌های دیگر جهت تبادل تجربیات دیجیتال فارغ از مالکیت یا مدل‌های به‌کارگیری داده‌ها، همکاری کنید. این داده‌ها را بین مصرف‌کنندگان وفادار به برندتان ترویج نمایید. از وسایط نقلیهٔ هوشمند ایجاد ارزش نمایید • از قابلیت‌های یادگیری و اتوماسیونی به کاهش پیچیدگی به‌کارگیری خودرو و خدمات استفاده کنید. در راستای ساده‌سازی فرآیندها، ظرفیت فناورانه ابزارها را بررسی نمایید. • انواع مختلفی از داده‌ها را بررسی و بکار بگیرید. نگاهتان به داده‌ها به‌مثابه منابع سازمانی باشد و راه‌های به‌کارگیری انواع داده‌ها و منابع داده‌ای را فرابگیرید. • مدل‌های جدید کسب‌وکار و فرصت‌های خلق سرمایه که به‌واسطهٔ خودروهای هوشمند ایجاد می‌شوند را فرابگیرید. به‌طور اختصاصی بر روی صنایع غیر سنتی تمرکز کنید. از مفاهیم حمل‌ونقل به سمت خلق سرمایه حرکت کنید • موجودیتی مجزا برای بخش حمل‌ونقل در شرکتتان ایجاد کنید تا از این طریق حامی و سرمایه‌گذار توسعهٔ استراتژی‌های حمل‌ونقل، محصولات و خدمات باشید. • به پیشواز خدمات شخصی حمل‌ونقل بروید و برند خودتان را ورای مفهوم صرف خودرو توسعه دهید. کاری کنید که حامیان شما نه به خاطر صرف خودرو، بلکه به دلیل تجربهٔ جابجایی با شما از شما حمایت کنند. • نقش آفرینان غیر سنتی را شناسایی کنید و ببینید که ارزش ایجادشدهٔ آن‌ها چگونه به راهکارهای حمل‌ونقل شما کمک می‌کند. پیش‌داوری‌های قدیمی را فراموش کنید و به دنبال نوع جدیدی از همکاری باشید.   *عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور  مدیر پروژه ملی آینده نگاری خودروی هوشمند


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |